Do poprzedniej strony |
Uchwała Nr XX/136/04
Uchwała Nr XX/136/04 Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie: przyjęcia „Strategii Integracji i Polityki Społecznej Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański na lata 2004-2015” ------------------------------------------------------------------- Na podstawie art. 7 ust 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142 poz. 1591 z 2001 r. tekst jednolity z póź. zm.) oraz art. 17 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64 poz 593 z 2004 r.) uchwala się co następuje: § 1 Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim przyjmuje „Strategię Integracji i Polityki Społecznej Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański na lata 2004-2015” stanowiącą załącznik nr 1 do uchwały. § 2 Wykonanie uchwały powierza się kierownikowi Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogrodzie Bobrzańskim § 3 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Nowogrodzie Bobrzańskim. Załącznik nr 1 do Uchwały Nr XX/136/04 Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 16 czerwca 2004 r. STRATEGIA INTEGRACJI I POLITYKI SPOŁECZNEJ MIASTA i GMINY NOWOGRÓD BOBRZAŃSKI NA LATA 2004 -2015
SPIS TREŚCI Misja Wstęp str3 Rozdział I Najistotniejsze przyczyny oraz skutki marginalizacji i wykluczenia społecznego 1.Rodziny dysfunkcyjne str 4 2.Osoby uzależnione od alkoholu i narkotyków str 6 3.Osoby bezrobotne str 7 4.Osoby bezdomne str 8 5.Osoby niepełnosprawne str 9 6.Seniorzy str 10 Rozdział II Diagnoza kluczowych problemów społecznych str 11 1.Opieka nad rodziną i dzieckiem str 11 2.Uzależnienie od alkoholu str 12 3.Uzależnienie od narkotyków str 13 4.Bezrobocie str 14 5.Bezdomność str 15 6.Niepełnosprawność str 16 7.Opieka nad seniorami i osobami przewlekle chorymi w miejscu zamieszkania str 17 Rozdział III Cele strategiczne rozwiązywania problemów społecznych str 18 1.Kompleksowa opieka nad rodzina i dzieckiem str 18 2.Stymulacja społeczności lokalnej do tworzenia zdrowego stylu życia wolnego od alkoholu str 20 3.Przeciwdziałanie narkomanii str 21 4.Aktywizacja społeczna i zawodowa bezrobotnych str 23 5.Przeciwdzialanie bezdomności str 25 6.Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych str 25 7.Stworzenie systemu opieki nad seniorami i osobami przewlekle chorymi w miejscu zamieszkania str 27 Uwagi końcowe str 28
MISJA Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim reprezentująca społeczność miasta i gminy Nowogród Bobrzański jest zdecydowana podejmować takie działania , aby stworzyć nowoczesne formy rozwiązywania problemów społecznych oraz wspierać zintegrowane działania instytucji, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń i osób funkcjonujących w sferze lokalnej polityki społecznej kierując się przesłaniem MIESZKAŃCY AKTYWNIE UCZESTNICZĄ W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW MIASTA I GMINY WSTĘP Polityka społeczna w Polsce w ostatnich latach uległa przekształceniu pod wpływem przeobrażeń społecznych i gospodarczych. Uznano, że ważniejsze jest tworzenie systemu motywującego do pracy, niż systemu rozbudowanego bezpieczeństwa socjalnego. Każde społeczeństwo powinno budować sieć zabezpieczenia socjalnego, jednak koszt budowy tego systemu jest wysoki. Model opiekuńczy osłabia też indywidualną aktywność każdego człowieka, odpowiedzialność za swój los i uzależnia od pomocy. Wobec tego uznano priorytet pracy nad zabezpieczeniem socjalnym. W obecnych warunkach społeczeństwo musi wspierać jednostki i rodziny znajdujące się trudnej sytuacji życiowej, które własnym staraniem nie są w stanie ich przezwyciężyć. Zatem współodpowiedzialność spoczywa również na samorządzie lokalnym. Realizacji tych założeń służyć będzie opracowana Strategia integracji i polityki społecznej. Rozwój gospodarczy miasta i gminy musi być ściśle powiązany z poprawą jakości życia mieszkańców. Przyjazne warunki życia oznaczają dobry dostęp do opieki zdrowotnej, edukacji, pomocy społecznej, instytucji kultury, sportu i rekreacji oraz zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego i publicznego. Dzięki sprecyzowaniu w Strategii najważniejszych problemów społecznych miasta i gminy Nowogród Bobrz. wybrane cele i ich hierarchia powinny przyczynić się do poprawy sytuacji osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym. Systematyzacja problemów doprowadzi do integracji społecznej a jednocześnie ukierunkowuje działanie władz miasta. Przyjęcie tego dokumentu do realizacji umożliwi nie tylko budowanie zintegrowanego systemu pomocy społecznej w mieście i gminie Nowogród Bobrz, jak również stworzy większe szanse na pozyskiwanie dodatkowych źródeł zasilania finansowego, jakimi są środki z budżetu państwa i fundusze pomocowe Unii Europejskiej. Rozdział I Najistotniejsze przyczyny oraz skutki marginalizacji i wykluczenia społecznego Przedłożona strategia integracji i polityki społecznej miasta i gminy Nowogród Bobrz określa cele oraz przyjmuje takie kierunki działania, które pozostają w zgodzie z przyjętymi kierunkami rozwoju miasta i wsi zawartej w Strategii Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański przyjęte uchwałą nr XXXII/192/98 z dnia 28 maja 1998 r . W opracowaniu uwzględniono opinie szerokiego grona reprezentantów różnego typu instytucji oraz organizacji społecznych min.: 1.Rady Miejskiej 2. Urzędu Miejskiego 3.Pełnomocnika ds.Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 4.Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej 5.Powiatowego Urzędu Pracy 6.Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka 7.PZ CARITAS 8.kuratorów sądowych 9.stowarzyszeń działających na rzecz osób niepełnosprawnych Przedstawiciele w/w instytucji i organizacji wskazali przyczyny i skutki marginalizacji i wykluczenia społecznego przedstawione w kolejnych punktach niniejszego rozdziału 1.Rodziny dysfunkcyjne Najistotniejsze przyczyny oraz skutki marginalizacji i wykluczenia społecznego rodzin dysfunkcyjnych PRZYCZYNY - patologiczne zachowania, -niewydolność opiekuńczo wychowawcza -choroby psychiczne -niska świadomość zagrożeń -brak umiejętności radzenia sobie w kryzysie -oderwanie od rodziny -brak wsparcia ze strony środowiska -niskie dochody -brak perspektyw życiowych -rozluźnienie więzi międzyludzkich -dewaluacja wzorców wartości moralnych SKUTKI -konflikty z prawem -trudności w nauce -nieumiejętne wykorzystanie czasu wolnego -rozluźnienie więzi rodzinnych -brak motywacji do dalszej nauki -brak samoakceptacji -brak motywacji do samorozwoju -problemy zdrowotne -izolacja -zanik ambicji -trudności wychowawcze -poczucie niższości-przemoc w rodzinie -osamotnienie -wzrost zachowań patologicznych -przemoc w rodzinie -negatywne wzorce dla dzieci -konflikty rodzinne 2.Osoby uzależnione od alkoholu i narkotyków Najistotniejsze przyczyny oraz skutki marginalizacji i wykluczenia społecznego osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków PRZYCZYNY -utrata pracy -łatwa dostępność -złe wzorce -zaniedbania wychowawcze -konflikt z prawem -rozpad rodziny -współuzależnienie członków rodziny -zaniedbania wychowawcze -prostytucja SKUTKI -pogorszenie stanu zdrowia -utrata pracy -rozpad więzi rodzinnych -przemoc w rodzinie -gorsze możliwości edukacyjne -utrudnienie w podjęciu i utrzymaniu pracy -zaburzenia emocjonalne członków rodziny -pogorszenie stanu zdrowia członków rodziny -zła opinia w środowisku -konflikt z prawem -bezdomność -rozpad rodziny -zaniedbania higieniczne -współuzależnienie członków rodziny -zmiana osobowości -postawa roszczeniowa -zaniedbania wychowawcze -prostytucja -żebractwo -złe wzorce 3.Osoby bezrobotne Najistotniejsze przyczyny i skutki marginalizacji i wykluczenia społecznego osób bezrobotnych PRZYCZYNY -niedostosowanie społeczne -niski poziom wykształcenia -likwidacja zakładów pracy -narkomania -brak systemowych rozwiązań zachęcających do inwestowania -kurczenie się rynku pracy -niskie nakłady na edukację -brak kwalifikacji zawodowych -zanik ambicji -niska samoocena -niedostosowanie profili kształcenia do potrzeb rynku pracy -mała zdolność do podjęcia ryzyka związanego z prowadzeniem własnej firmy -alkoholizm -niedostosowanie rynku pracy do potrzeb technologicznych -niedostateczna infrastruktura -wysokie koszty pracy SKUTKI -izolacja -zanik ambicji -trudności wychowawcze -poczucie niższości -niska samoocena -zarobkowa migracja i emigracja osób o wysokich kwalifikacjach -pogorszenie sytuacji ekonomicznej -wzrastające poczucie krzywdy -brak dostępu do nowoczesnych technik -przemoc w rodzinie -emigracja młodzieży -rozpad rodziny -bierność -uzależnienia -niedożywienie -bezdomność -apatia i zniechęcenie -pogorszenie stanu zdrowia -osamotnienie -brak zapewnienia dzieciom warunku do rozwoju -wzrost zachowań patologicznych -konflikty rodzinne -negatywne wzorce dla dzieci 4.Osoby bezdomne Najistotniejsze przyczyny oraz skutki marginalizacji i wykluczenia społecznego osób bezdomnych PRZYCZYNY -eksmisje -konflikty rodzinne -wybór takiej drogi -bezrobocie -dysfunkcja rodziny -niedostateczna liczba mieszkań socjalnych -choroby psychiczne -uzależnienia -niedostosowanie społeczne SKUTKI -uzależnienia -brak perspektyw -niedożywienie -konflikt z prawem -pogorszenie stanu zdrowia -zerwanie więzi rodzinnych -brak wiary w pozytywne zmiany -niechęć do zmiany sytuacji -wzrastające poczucie krzywdy -brak samodzielności -postawa roszczeniowa -izolacja -poczucie niższości -zanik ambicji -osamotnienie -utrudnienia w podjęciu i utrzymaniu pracy -brak dostępu do nowoczesnych technik -konflikty w rodzinie -brak postaw prospołecznych -brak możliwości zapewnienia dzieciom warunków prawidłowego rozwoju -negatywne wzorce dla dzieci -apatia zniechęcenie -niska samoocena -bierność 5.Osoby niepełnosprawne Najistotniejsze przyczyny oraz skutki marginalizacji i wykluczenia społecznego osób niepełnosprawnych PRZYCZYNY -wiek -choroby cywilizacyjne -późna diagnostyka -wypadki komunikacyjne -brak kompleksowej rehabilitacji -pauperyzacja społeczeństwa -niska świadomość społeczna o profilaktyce SKUTKI -izolacja -uzależnienie od innych osób -pogorszenie sytuacji finansowej -utrudniona możliwość korzystania z powszechnie dostępnych dóbr -pogorszenie kondycji psychicznej -poczucie krzywdy -zaniedbania higieniczne -ograniczona mobilność -ograniczone możliwości realizacji planów życiowych -konflikty w rodzinie -zaburzone funkcjonowanie rodziny 6.Seniorzy Najistotniejsze przyczyny oraz skutki marginalizacji i wykluczenia społecznego seniorów PRZYCZYNY -rozluźnienie więzi rodzinnych -degradacja wartości -brak źródła dochodu -różnice pokoleniowe -niepełnosprawność -choroby przewlekłe -brak klubów seniora -trudności komunikacyjne SKUTKI -izolacja -poczucie odrzucenia -apatia, zniechęcenie -pogorszenie stanu zdrowia -nieprawidłowe relacje między członkami rodziny -rozluźnienie więzi rodzinnych -osamotnienie -zaniedbania higieniczne - poczucie krzywdy -frustracja -pogorszenie kondycji psychicznej -ucieczka w chorobę -odrzucenie -ograniczona mobilność -poczucie zagubienia -pogorszenie kondycji fizycznej Rozdział II Diagnoza kluczowych problemów społecznych Prawidłowy rozwój państwa uwarunkowany jest rozwojem społeczeństwa obywatelskiego. Największym zagrożeniem dla jego rozwoju jest zjawisko wykluczenia społecznego. Przejście z obojętnością obok narastającego problemu wykluczenia społecznego pozbawia współczesne społeczeństwo przyszłości. Wszelkie działania na rzecz poprawy sytuacji społecznej i ekonomicznej bez rozwiązania problemu marginalizacji nie będą skuteczne. 1.Opieka nad rodziną i dzieckiem Opublikowany w 1998 r raport o sytuacji polskich rodzin wskazał na szereg zagrożeń, w obliczu których stają obecnie rodziny. Wiele tych problemów domaga się rozwiązań w skali makro, na poziomie polityki społecznej państwa. Wiele jest jednak i takich , którymi można i należy zajmować się na najniższym szczeblu. Znaczący wpływ na warunki życia i sposób funkcjonowania rodziny ma wysokość dochodów, niewydolność opiekuńczo wychowawcza, istniejące patologie /zwłaszcza alkoholizm i narkomania/ , konflikty z prawem oraz przemoc w rodzinie. Rodzina dysfunkcyjna nie spełnia podstawowych zadań, które należą do jej istoty: nie zapewnia odpowiedniego klimatu emocjonalnego, nie zaspokaja potrzeb materialnych duchowych, nie daje zaplecza dla zaspokojenia potrzeb psychicznych czy choćby warunków realizacji podstawowego obowiązku szkolnego Poniższe zestawienie obrazuje liczbę rodzin objętych pomocą Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej , które wykazują bezradność opiekuńczo – wychowawczą
Wiele uwagi wymagają dzieci z tych rodzin. Jest to znakomite pole do działania już dla istniejących świetlic socjoterapeutycznych, środowiskowych i szkolnych . Obecnie ich liczba jest niewystarczająca. W celu poprawy sytuacji należy tworzyć nowe, wykorzystując już istniejącą bazę lokalowa szkół i innych placówek. Wsparciem dla tych placówek mogą być wolontariusze rekrutujący się spośród studentów kierunków pedagogicznych np. Uniwersytetu Zielonogórskiego. Korzyścią płynąca z tej formy zatrudnienia dla wolontariuszy jest zdobycie doświadczenia zawodowego i aktywny udział w życiu społecznym . W wielu rodzinach występuje zjawisko przemocy wobec dziecka i innych członków rodziny. Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy społecznej często diagnozuje przemoc lub ma uzasadnione podejrzenia występowania przemocy w rodzinie Wraz ze wzrostem świadomości społecznej na temat tego zjawiska, wzrasta zapotrzebowanie na profesjonalną pomoc ofiarom. Tylko rozwiązania systemowe i kompleksowe dają szansę na wyjście z kręgu niemocy, w jakim żyją ofiary / od pełnego poradnictwa specjalistycznego terapię aż do pełnego usamodzielnienia. W Nowogrodzie Bobrzańskim funkcjonuje Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka , którego członkowie udzielają wsparcia ofiarom przemocy. Jest to bardzo trudne bowiem nie ma mieszkań chronionych. Wsparcie dla rodzin i dzieci to zadanie priorytetowe które będzie realizowane na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrz. 2.Uzależnienie od alkoholu Alkohol jest przyczyną wielu różnorodnych problemów społecznych i zdrowotnych . Problemy społeczne spowodowane alkoholem dotyczą: -pijącej jednostki /bezrobocie , zaburzenia rozwoju psychofizycznego psychofizycznego kariery edukacyjnej nastolatków, bezdomność, włóczęgostwo/ -życia rodzinnego /demoralizacja ,przemoc rozkład rodziny, zaburzenia emocjonalne i psychosomatyczne u dzieci innych członków rodziny/ -zaburzeń rozwoju psychofizycznego pijącej młodzieży Wg. Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Polsce jest około 800 tysięcy osób uzależnionych od alkoholu , co stanowi 2 % w całej populacji .Dane podawane przez Agencję pozwalają szacunkowo określić zakres problemów alkoholowych na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrz -liczba osób uzależnionych od alkoholu ok. 2% populacji tj. 190 osób -osoby szkodliwie pijące ok.5 -7 % populacji tj. 475-665 osób -dorośli żyjący w otoczeniu alkoholika/małżonkowie, rodzice/ ok. -4% tj. 380 osób -dzieci wychowujące się w rodzinach alkoholików ok. -4% tj. 380 osób -ofiary przemocy domowej w rodzinach z problemem alkoholowym ok-5% tj 475 osób Podsumowując można stwierdzić ,ze na terenie miasta i Gminy Nowogród Bobrz.ok 20% Populacji naszych mieszkańców to osoby bezpośrednio związane z problemem uzależnienia od alkoholu. Zdaniem ekspertów poważne szkody związane z piciem dzieci i młodzieży występują u około 10-15% populacji w wieku między 15 – 18 rokiem życia .Wg. ogólnopolskich badań ankietowych ESPAD-1999 „Europejski Program Badań Ankietowych w szkołach na temat używania alkoholu i narkotyków” realizowany przez instytut Psychiatrii i Neurologii - 61,1% młodzieży w wieku 15 laty piło alkohol, a 30,5% upiło się -a w wieku 17 lat już 78,1 % piło alkohol, a 36,3 % upiło się. Alkoholizm jest również powodem przyznawania pomocy w Ośrodku Pomocy Społecznej , tylko w 2003 r 77 osób otrzymało pomoc z powodu alkoholizmu. W świetle przytoczonych danych należy uznać ,ze jest to jeden z istotnych problemów miasta i gminy Dlatego przyjęto kompleksowe działania mające na celu zmianę tej sytuacji poprzez realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 3.Uzaleznienie od narkotyków Narkomania jest jednym z najpoważniejszych problemów społecznych w Polsce. Powszechnie znana jest skala trudności w leczeniu, rehabilitacji i readaptacji osób uzależnionych w przywracaniu ich do normalnego życia Problem narkotyków Polsce istnieje i dotyczy wszystkich regionów kraju Nowogród Bobrz z racji położenia geograficznego w znaczący sposób sprzyja rozwojowi narkomanii. Szacunkowa liczba narkomanów w Polsce waha się od 30 do 40 tysięcy osób. Analiza wskaźników używania narkotyków wśród młodzieży szkolnej, pochodząca z badań ankietowych SPAD-1999 /”Europejski Program Badań Ankietowych w szkołach na temat używania alkoholu i narkotyków „- realizowany przez Instytut Psychiatrii i Neurologii / Wskazywały znaczący wzrost rozpowszechniania się tego zjawiska w ostatnich latach Poniżej 18 –tego roku życia z narkotykami miało kontakt ok.8% populacji, od 18 do 20 roku życia -21 % populacji. Z danych statystycznych z 1998 r wynika, że na leczenie stacjonarne z terenu byłego województwa zielonogórskiego skierowano 295 osób uzależnionych, co daje najwyższy w skali kraju wskaźnik 43,5 osób na 100.tyś mieszkańców. Wskaźnik ten jest blisko 17 razy wyższy niż wskaźnik dla innych województw.
Na podstawie wyników badań , które przeprowadzone zostały przez Wyższa Szkołę Pedagogiczną i Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii Oddział w Zielonej Górze na populacji 14 i 15 -latków w województwie lubuskim 88 % młodych ludzi inicjowało już z alkoholem , a 30 % z innymi substancjami psychoaktywnymi. Skalę zagrożenia narkomanią 60% respondentów uważa za wysoką. Jednocześnie aż 55 % młodych ludzi nie wie czy osoby zażywające narkotyki mogą popaść w uzależnienie . Pośród osób korzystających z pomocy społecznej znajdują się osoby uzależnione lub istnieje uzasadnione podejrzenie , że są osobami uzależnionymi. Z uwagi na wagę problemu , jego skutki i koszty społeczne i zdrowotne należy podjąć działania o charakterze profilaktycznym . 4. Bezrobocie Bezrobocie w ujęciu podmiotowym rozpatrywane jest od strony osób dotkniętych tą klęską i oznacza stan bezczynności zawodowej osób zdolnych do pracy i zgłaszający gotowość do jej podjęcia , dla których podstawą egzystencji są dochody z pracy . To określenie zawiera do społecznych aspektów bezrobocia i wskazuje , ze jest ono również kwestią społeczną. Skutki ekonomiczne i społeczne bezrobocia /zwłaszcza długotrwałego/ to : -pogorszenie sytuacji materialnej aż do ubóstwa włącznie , -pogorszenie stanu zdrowia -pogorszenie relacji między członkami rodziny aż do rozkładu rodziny włącznie - wzrost zachowań patologicznych / przestępczość, agresja, alkoholizm/ Z danych przedłożonych przez Powiatowy Urząd Pracy w Zielonej Górze, Filia Nowogród Bobrz. wynika, że zjawisko bezrobocia ma tendencje wzrostowe i w latach 2001-2003 przedstawiało się następująco
Liczba osób objętych pomocą w których występuje bezrobocie
5.Bezdomność Bezdomność stała się w ostatnich latach w Polsce problemem społecznym. Dlatego tez jest przedmiotem zainteresowania władz państwowych i lokalnych. Główne przyczyny bezdomności to: -niedostosowanie społeczne, -narastające ubóstwo -bezrobocie, -dysfunkcyjność rodziny -konflikty rodzinne -patologie społeczne -likwidacje hoteli pracowniczych -eksmisje -brak lokali socjalnych -wybór takiej drogi Osoby bezdomne z terenu miasta gminy Nowogród Bobrz. mają przyznane miejsca Noclegowe w Noclegowni dla Bezdomnych Osób im.Ojca Stefana Modesta Glorieux w Zielonej Górze , natomiast matki ofiary przemocy w rodzinie w Domu Samotnej Matki w Zaganiu lub w Schronisku dla Kobiet z Dziećmi prowadzonym przez Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Zielonej Górze Na terenie miasta i Gminy Nowogród obecnie Ośrodek Pomocy Społecznej ma rozpoznanych 6 osób bezdomnych tj: 2 osoby zamieszkują na działkach ,1 z dwójką dzieci przebywa w Domu samotnej Matki w Żaganiu , 3 osoby mieszkają u obcych ludzi bez meldunków . W związku z istniejącą sytuacją zachodzi pilna potrzeba systemowych rozwiązań poprzez -wzmożoną pracę socjalną -sporządzanie i realizację indywidualnego programu wychodzenia z bezdomności -pozyskiwanie mieszkań chronionych dla osób które się usamodzielniają - budowa mieszkań socjalnych 6.Niepełnosprawność System Opieki nad osobą niepełnosprawną powinien umożliwić rozpoznanie przyczyn niepełnosprawności , diagnozowanie wszystkich potrzeb, a następnie prowadzenie długofalowej i wielopłaszczyznowej terapii zmiejszające skutki zaistniałej dysfunkcji zdrowotnej , w celu poprawy sprawności potrzebnej do niezależnego życia w miarę samodzielnego i aktywnego Problemy osób niepełnosprawnych są złożone i koncentrują się głównie wokół czterech płaszczyzn -dostęp do powszechnych świadczeń zdrowotnych i rehabilitacji, -dostosowanie dla ich potrzeb infrastruktury -dostępu do szkolnictwa -dostępu do rynku pracy Na podstawie informacji Głównego Urzędu Statystycznego za 2003 r na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrz. mieszka około 1.795 osób niepełnosprawnych w tym 828 mężczyzn i 967 kobiet. Tylko nieliczni z nich znajdują zatrudnienie w zakładach pracy chronionej . Nie posiadamy danych Powiatowego Zespołu ds.Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności w Zielonej Górze dotyczących orzecznictwa niepełnosprawności dzieciom w wieku poniżej 16 roku życia –nie jest prowadzona statystyka Dzieciom niepełnosprawnym i upośledzonym w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym stwarza warunki nauki w szkołach masowych, integracyjnych lub w szkole specjalnej na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum w Zielonej Górze . Kolejne bariery które należy niwelować na jakie napotykają osoby niepełnosprawne to bariery urbanistyczne , architektoniczne i komunikacyjne . Niezbędne jest także utworzenie punktu, w którym osoby niepełnosprawne mogłyby otrzymać pełna informację o uprawnieniach i możliwościach rozwiązywania swoich problemów 7.Opieka nad seniorami i osobami przewlekle chorymi w miejscu zamieszkania
Jednym z głównych problemów społecznych współczesnego świata jest starzenie się społeczeństwa. Zgodnie z terminologią Organizacji Narodów Zjednoczonych starzenie się społeczeństwa zaczyna się wówczas , gdy udział ludności w wieku powyżej 65 lat przekracza 7 % populacji Zestawienie populacji osób w wieku poprodukcyjnym zameldowanych na pobyt stały w gminie Nowogród Bobrz.- dane Wydziału Ewidencji Ludności Urzędu Miejskiego
Procesu demograficznego Starzenia się społeczeństwa nie można zahamować , ale można rozpocząć edukację do starości oraz wypełnić życie satysfakcjonującą aktywnością społeczną. Należy przy tym pamiętać, ze aktywność jest czynnikiem najskuteczniej hamującym starcze zniedołężnienie i zapewnia długo samodzielność . Starzenie się społeczeństwa ma tendencje wzrostowe, a zatem zobowiązuje do stałego modyfikowania i wzmacniania instrumentów polityki społecznej na szczeblu lokalnym. Powinny temu służyć działania skierowane na organizację klubów seniora, oraz zapewnienie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, szczególnie w godzinach popołudniowych, wieczornych i nocnych. Dotychczas usługi świadczone przez Ośrodek Pomocy Społecznej nier zapewniają w pełni potrzeb ludzi starszych. Poszerzenie form pomocy ma za zadanie utrzymanie osoby starszej lub niepełnosprawnej w jej dotychczasowym środowisku oraz zahamowanie wzrostowej tendencji liczby osób ubiegających się o miejsce w domu pomocy społecznej. Na terenie gminy Nowogród Bobrzański nie ma prowadzonych specjalistycznych usług opiekuńczych. Rozdział III Cele strategiczne rozwiązywania problemów Społecznych Po analizie danych zostały zdefiniowane cele strategiczne i operacyjne oraz wskazano sposoby realizacji celów służących przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu i marginalizacji. 1.Cel strategiczny: Kompleksowa opieka nad rodziną i dzieckiem 1.Cel operacyjny: Utworzenie sieci dodatkowych placówek wspierających rodzinę w wychowaniu i opiece nad dzieckiem a/świetlic środowiskowych -na bazie istniejących świetlic szkolnych we wszystkich typach szkół oraz innych obiektach w ramach zajęć poza szkolnych b/ognisk wychowawczych zapewniających opiekę dzieciom osób zagrożonych wykluczeniem społecznym Realizacja celu nastąpi poprzez; -wydłużeniu pracy świetlic szkolnych we współpracy z wolontariuszami -doposażenie istniejących świetlic w sprzęt sportowy, muzyczny i materiały do prowadzenia zajęć - powołanie środowiskowych ognisk wychowawczych
Planowany efekt końcowy Stworzenie bazy do właściwego zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży oraz zapewnienie opieki dzieciom osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. 2.Cel operacyjny :Utworzenie mieszkań chronionych przeznaczonych dla osób /w tym osób niepełnosprawnych/mogących przy odpowiednim wsparciu samodzielnie żyć w środowisku: a/pełnoletnich wychowanków domów dziecka lub pogotowia opiekuńczego opiekuńczego b/dla kobiet z dziećmi , które zostały dotknięte bezdomnością i przemocą domową do czasu pozyskania mieszkania komunalnego z zasobów miasta lub powrotu do dotychczas zajmowanych mieszkań Realizacja tego celu nastąpi poprzez -wyremontowanie budynku przy ulicy Witosa -pozyskiwanie samodzielnych mieszkań chronionych Planowany efekt końcowy Życiowe usamodzielnienie osób objętych tym typem wsparcia 3.Cel operacyjny : Wspieranie rozwoju dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo -wdrażanie programu „Starszy Brat-Starsza Siostra”, który kierowany jest do dzieci w wieku od 7 do 12 lat zaniedbanych wychowawczo, mających kłopoty w szkole oraz tych, które nie mogą odnaleźć się w grupie rówieśniczej , potrzebujących przyjaciela Realizacja tego celu nastąpi poprzez Utworzenie par składających się z wolontariusza i dziecka , pełnoletni wolontariusz służy dziecku pomocą , opiekuje się nim , wspiera je w nauce i spędza razem z nim wolny czas. Planowany efekt końcowy -Wzmacnianie i uzupełnienie funkcji rodziny -rozwijanie nowych zainteresowań dziecka -przełamywanie izolacji i integracja dziecka ze środowiskiem lokalnym -odzyskiwanie przez dziecko wiary w siebie 4 Cel operacyjny :Utworzenie Szkoły dla Rodziców , w której edukacją będą objęci rodzice z rodzin niewydolnych wychowawczo , z problemem uzależnień i przemocy Realizacja tego celu nastąpi poprzez a- szkolenie pracowników b- prowadzenie zajęć c-utworzenie szkoły przy OPS Planowany efekt końcowy -nabycie i podniesienie świadomości rodziców w kwestiach opiekuńczo-wychowawczych -rozwiązywania konfliktów rodzinnych -radzenia sobie z problemem uzależnienia i współuzależnienia oraz -prowadzenia gospodarstwa domowego 5.Cel operacyjny :Upowszechnianie metody mediacyjnej jako formy pracy z rodziną w celu rozwiązania konfliktów Realizacja tego celu nastąpi poprzez : a- proces przygotowania stron do mediacji b- przeprowadzanie mediacji rodzinnych c – upowszechnianie wiedzy w społeczeństwie o możliwościach rozwiązywania konfliktów w drodze mediacji d- edukacja mediatorów Planowany efekt końcowy -doprowadzenie do porozumienia skonfliktowanych stron -stabilizacja sytuacji rodziny 6.Cel operacyjny Utworzenie Centrum Wolontariatu w celu stworzenia bazy informacyjnej i koordynacji działań wolontariuszy Realizacja tego celu nastąpi poprzez: a-utworzenie Centrum przy OPS b- pozyskiwanie wolontariuszy i ich szkolenie c-utworzenie bazy danych ;wolontariuszy i ofert pracy dla nich Planowany efekt końcowy -scalenie dotychczasowych działań wolontariuszy, -rozwój działań pomocowych na rzecz dzieci, osób starszych i niepełnosprawnych -zdobycie doświadczenia zawodowego przez wolontariuszy 2 Cel strategiczny : stymulacja społeczności lokalnej do tworzenia zdrowego stylu życia wolnego od alkoholu 1.Cel operacyjny :pozyskanie osób kompetentnych do wspierania działań promujących zdrowy styl życia Realizacja celu nastąpi poprzez a-pozyskiwanie animatorów /pedagogów szkolnych, studentów, pracowników socjalnych, kuratorów itp./ b-szkolenie animatorów np. o problemie alkoholowym, umiejętności prowadzenia poradnictwa i wspierania w trudnościach c-kampania informacyjna w Gazecie Nowogrodzkiej Planowany efekt końcowy -zwiększenie liczby osób zaangażowanych w działania profilaktyczne -wzost ich kompetencji -wzrost ilości realizowanych programów profilaktycznych 2.Cel operacyjny aktywizacja środowisk młodzieżowych Realizacja tego celu nastąpi poprzez a-tworzenie rówieśniczych grup wsparcia b-wytworzenie grupowych norm i wartości akcentujących styl życia wolny od środków zmieniających świadomość i odpowiedzialność za rozwój osobisty c-wspieranie działań do tworzenia atrakcyjnych wolnych od alkoholu i nikotyny miejsc gromadzenia się młodzieży d-upowszechnianie wiedzy o negatywnych skutkach zażywania środków odurzających oraz o chorobie alkoholowej Planowany efekt końcowy -propagowanie wśród młodzieży wartości stylu życia wolnego od alkoholu i innych środków zmieniających świadomość -zwiększenie aktywności młodzieży w podejmowaniu działań profilaktycznych 3.Cel operacyjny aktywizacja społeczności lokalnej, tworzenie klubów wiejskich i wzrost ilości podejmowanych działań profilaktycznych Realizacja tego celu nastąpi poprzez: a- utworzenie wiejskich klubów b- wykorzystanie bazy lokalowej istniejących świetlic c-wspólne inicjatywy profilaktyczne rad sołeckich, spółdzielni mieszkaniowych , szkół , związków wyznaniowych itp. Planowany efekt końcowy -zaoferowanie pozytywnych alternatyw wobec niepożądanych zachowań -pobudzenie aktywności w środowisku zamieszkania 3.Cel strategiczny: przeciwdziałanie narkomanii 1.Cel operacyjny : profilaktyka skierowana do wszystkich osób polegająca na systematycznej , rzetelnej akcji informacyjnej o zjawisku narkomanii i możliwościach leczenia Realizacja tego celu nastąpi poprzez: a-kampanię informacyjną w Gazecie Nowogrodzkiej b-kampanię reklamową z wykorzystaniem plakatów , ulotek itp. c-przekazywanie tresci informacyjnych informacyjnych i uświadamiających w trakcie organizowanych imprez o charakterze kulturalnym, sportowym i innych. Planowany efekt końcowy Poprawa świadomości mieszkańców gminy w zakresie wczesnej profilaktyki , możliwości leczenia i skutków narkomanii 2.Cel operacyjny profilaktyka skierowana do osób z grupy wysokiego ryzyka polegajaca na tworzeniu programów profilaktycznych i socjoterapeutycznych, organizowaniu atrakcyjnych zajęć pozalekcyjnych będących alternatywą do brania narkotyków. Realizacja celu nastąpi poprzez: a-szkolenie pedagogów i liderów grup wybranych wśród uczniów szkoły według jednolitego programu, b-nadzór nad szkolnymi prgramami profilaktycznymi i sposobem ich realizacji, profilaktycznych c-wdrażanie programów profilaktycznych przez pedagogów i liderów grup na terenie szkoły, d-wykorzystanie świetlic środowiskowych do realizacji programów profilaktycznych, e-szkolenia wolontariuszy i doskonalenie umiejętności osób zajmujących się pracą profilaktyczno - socjoterapeutyczną, f-szkolenie osób posiadających i ubiegających się o koncesję na sprzedaż alkoholu oraz organizatorów imprez masowych dla dzieci i młodzieży, g-pomoc w uzyskaniu zatrudnienia członkom rodzin dotkniętych uzależnieniami i przemocą, Planowany efekt końcowy: Podniesienie świadomości wśród dzieci i młodzieży o skutkach narkomanii oraz możliwości radzenia sobie z tym problemem. 3. Cel operacyjny: profilaktyka skierowana do osób uzależnionych, polegająca na zwiększeniu dostępności do instytucji zajmujących się leczeniem i terapią osób uzależnionych oraz uspołecznianiu tych osób. Realizacja celu nastąpi poprzez: a) stworzenie programu zatrudnienia osób kończących leczenie w ośrodku readaptacyjno-resocjalizacyjnym b) pozyskiwanie mieszkań chronionych dla absolwentów terapii. Planowany efekt końcowy: Readaptacja osób uzależnionych i przywrócenie ich do życia społecznego. 4. Cel strategiczny: aktywizacja społeczna i zawodowa bezrobotnych. 1.Cel operacyjny ;Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych przez umożliwienie osobom długotrwale bezrobotnym podjęcie pracy w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych Realizacja celu nastąpi poprzez -podpisanie umowy miedzy Urzędem Miejskim, a Powiatowym Urzędem Pracy o współfinansowaniu aktywnych form zwalczania bezrobocia i organizację prac interwencyjnych robót publicznych w jednostkach miejskich : Planowany efekt końcowy: a-poprawa sytuacji materialnej bezrobotnych b-zdobycie doświadczenia zawodowego 2.Cel operacyjny: Pomoc dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą w sferze produkcji i usług Realizacja celu nastąpi poprzez: a) udzielnie inwestorom kompleksowej informacji o procedurze inwestowania, b) podejmowanie działań mających na celu pozyskiwanie inwestorów, udzielanie szczegółowych informacji o ofercie miasta, c) wspomaganie organizacyjne inwestorów, Planowany efekt końcowy: Znaczący napływ inwestorów 3.Cel operacyjny: wspomaganie istniejących podmiotów gospodarczych wprowadzających nowoczesne rozwiązania technologiczne i organizacyjne, stwarzających nowe miejsca pracy. Realizacja celu nastąpi poprzez: a) promocję i komercjalizację regionalnych rozwiązań naukowo technicznych, b) poszukiwanie rozwiązań technologicznych dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz źródeł finansowania tych projektów, c) inspirowanie współpracy między środowiskami naukowo badawczymi i przemysłowymi, Planowany efekt końcowy: Wzrost liczby podmiotów gospodarczych wprowadzających nowe technologie i powstanie nowych miejsc pracy. 4 Cel operacyjny: integracja i reintegracja zawodowa i społeczna kobiet poprzez edukację i aktywizację mające na celu ułatwienie im dostępu do rynku pracy, promocja równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy oraz w życiu społecznym i publicznym. Realizacja celu nastąpi poprzez: a) przygotowanie i wdrożenie akcji informacyjno – edukacyjnej skierowanej do kobiet i pracodawców, b) włączenie kobiet do aktywnej działalności w życiu publicznym i społecznym, c) kursy szkoleniowe podnoszące poziom aktywizacji kobiet, d) kursy szkoleniowe dla kobiet podnoszące ich kwalifikacje, e) doradztwo zawodowe, psychologiczne, prawne, f) zapewnienie opieki dzieciom kobiet aktywizujących się zawodowo. Planowany efekt końcowy: -przeciwdziałanie wykluczeniu zawodowemu kobiet, -aktywizacja zawodowa i społeczna kobiet, -zwalczanie stereotypów w postrzeganiu ról kobiecych i męskich w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym. 5.Cel operacyjny: perspektywy dla młodzieży- wspieranie na rynku pracy i promocja zatrudnienia. Realizacja celu nastąpi poprzez: a) powołanie biura doradztwa dla młodzieży, b) przygotowanie bazy lokalowej, c) przygotowanie personelu, d) opracowanie i rozpowszechnienie informacji promującej zatrudnienie i wolontariat, e) nabór i szkolenie uczestników. Planowany efekt końcowy: -upowszechnienie informacji i promocji zatrudnienia młodzieży, -ułatwienie startu zawodowego młodzieży bez stażu zawodowego lub z niewielkim doświadczeniem zawodowym, -objęcie indywidualnymi formami wsparcia coraz większej liczby młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem absolwentów, -upowszechnianie nowych form aktywności ze szczególnym uwzględnieniem wolontariatu, -aktywizacja zawodowa i społeczna młodzieży. 5. Cel strategiczny: przeciwdziałanie bezdomności 1 Cel operacyjny: opracowanie i pomoc w realizacji indywidualnego programu wychodzenia z bezdomności. Realizacja celu nastąpi poprzez zatrudnienie psychologa, który w porozumieniu z Ośrodkiem Pomocy Społecznej oraz instytucjami i organizacjami będą opracowywać indywidualne programy wychodzenia z bezdomności oraz kontrolować sposób realizacji zawartej w ich wyniku umowy. Planowany efekt końcowy: Wyjście z bezdomności. 2 Cel operacyjny: utworzenie mieszkań chronionych dla osób realizujących program wychodzenia z bezdomności jako kolejny etap realizacji programu. Będą tam kierowane osoby, które zakończyły procesy terapeutyczne, mają własne dochody, przez czas oznaczony w umowie zachowują się poprawnie oraz oczekują na przydział lokalu mieszkalnego z zasobów komunalnych. Realizacja celu nastąpi poprzez pozyskanie i bieżące utrzymanie mieszkań chronionych. Planowany efekt końcowy: Wyjście z bezdomności. 6. Cel strategiczny: wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych 1 Cel operacyjny: zapewnienie kompleksowej i łatwo dostępnej informacji osobom niepełnosprawnym poprzez stworzenie Centrum Informacji i Pomocy Osobom Niepełnosprawnym. Realizacja celu nastąpi poprzez: a) powołanie Centrum Informacji i Pomocy Osobom Niepełnosprawnym przy OPS Planowany efekt końcowy: Kompleksowa obsługa osób niepełnosprawnych. 2 Cel operacyjny: zniesienie barier architektonicznych, urbanistycznych, komunikacyjnych i w komunikowaniu się w miejscu zamieszkania, pracy, obiektach publicznych i środkach transportu. a) zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, b) umożliwienie osobom niepełnosprawnym dostępu do obiektów użyteczności publicznej. Realizacja celu nastąpi poprzez: -pozyskiwanie sprzętu rehabilitacyjnego, przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych, -wykonanie niezbędnych inwestycji lub prac modernizacyjnych, Planowany efekt końcowy: -pełna dostępność do sprzętu rehabilitacyjnego osób niepełnosprawnych, -budynki użyteczności publicznej, środki transportu pozbawione barier. 3.Cel operacyjny: doskonalenie systemu edukacji i przygotowania do pracy osób niepełnosprawnych a) wspieranie i rozwój systemu kształcenia integracyjnego i specjalnego b) upowszechnienie kształcenia zawodowego. Realizacja celu nastąpi poprzez: a) wspieranie placówek integracyjnych i specjalnych, Planowany efekt końcowy: -zapewnienie możliwości kształcenia dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej w formie kształcenia integracyjnego, specjalnego, zawodowego, -zdobycie umiejętności zawodowych przez osoby dorosłe niepełnosprawne. 4 Cel operacyjny: wspieranie osób niepełnosprawnych na wolnym rynku pracy. Realizacja celu nastąpi poprzez: a) zorganizowanie kampanii informacyjnej skierowanej do pracodawców dotyczącej obowiązujących rozwiązań prawnych, promocję nowych form organizacji pracy, szkoleń, Planowany efekt końcowy: Zwiększająca się liczba osób niepełnosprawnych podejmujących różne formy zatrudnienia. 7. Cel strategiczny: stworzenie systemu opieki nad seniorami i osobami przewlekle chorymi w miejscu zamieszkania 1 Cel operacyjny: założenie klubu seniora w celu zapewnienia seniorom dziennej opieki. Realizacja celu nastąpi poprzez uruchamianie klubów seniora. Planowany efekt końcowy: Zamiana opieki stacjonarnej w domach pomocy społecznej na kilkugodzinne formy opieki w placówkach dziennych. 2 Cel operacyjny: pełniejsze zabezpieczenie potrzeb usługowych poprzez objęcie opieką domową większej liczby osób starszych i w pełniejszym zakresie. Realizacja celu nastąpi poprzez: a) zwiększenie liczby godzin usług opiekuńczych w domu podopiecznego, b) świadczenie usług we wszystkie dni tygodnia. Planowany efekt końcowy: -zapewnienie kompleksowej opieki domowej, -utrzymanie osób starszych w ich dotychczasowym środowisku. Uwagi końcowe Strategia integracji i polityki społecznej realizowana będzie przez odrębne programy działań właściwe dla każdego rodzaju celu. Niniejszy dokument pełni rolę schematu integrującego działania wszystkich uczestników życia społecznego w Nowogrodzie Bobrzańskim (tworzy układ partnerski pomiędzy sektorem publicznym a społecznym), a przede wszystkim pozwoli postrzegać Nowogród Bobrz.jako zintegrowaną społeczność lokalną. Tworzy on długofalową wizję rozwiązywania problemów społecznych a osiągane cele będą promować nasze miasto. Wdrażanie Strategii pozwoli stawić czoła szybko zmieniającej się rzeczywistości i jednocześnie uniknąć powyższych konsekwencji dla społeczeństwa na skutek eliminowania ryzyka i poczucia bezsilności wobec radykalnych zmian społeczno – gospodarczych. Pozwoli również na lepsze zagospodarowanie zasobów ludzkich w drodze bardziej efektywnego gospodarowania budżetem i stymulowanie zmian zgodnych z programem rozwoju. Realizacja programów nastąpi ze środków budżetu: miasta, jednostek podległych, Powiatowego Urzędu Pracy, ze środków własnych pracodawców, stowarzyszeń i organizacji pożytku publicznego, ze środków pomocowych Unii Europejskiej, oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Strategia podlegać będzie modyfikacji w zależności od potrzeb.
|