Do poprzedniej strony |
Nr XXXVIII/261/06 Uchwała Nr XXXVIII/261/06 Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie: regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański -------------------------------------------------------------------------- Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art.4 ust 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) oraz po konsultacji i pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zielonej Górze uchwala się, co następuje: § 2. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański. § 3. Ilekroć w dalszej części uchwały jest mowa o: 1/ ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 236 poz. 2008 z późn. zm.), 2/ właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami, 3/ odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych, 4/ nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych, 5/ podmiotach uprawnionych – należy przez to rozumieć gminne jednostki organizacyjne oraz inne jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności na podstawie art. 7 wymienionej na wstępie ustawy, 6/ burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Nowogrodu Bobrzańskiego, 7/ gminie – należy przez to rozumieć miasto i gminę Nowogród Bobrzański, 8/ zwierzętach gospodarskich – należy przez to rozumieć drób (kury, kaczki, gęsi, indyki, perliczki itp.) konie, krowy, świnie, owce, kozy itp. § 4. Burmistrz tworzy warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do zapewnienia ochrony środowiska przed odpadami i innymi zanieczyszczeniami oraz utrzymania porządku i czystości na terenie miasta i gminy. § 5. Na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański zadania w zakresie utrzymania porządku i czystości realizują: – Miejsko - Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodzie Bobrzańskim, – Spółka Wodno - Ściekowa Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański, – podmioty posiadające odpowiednie zezwolenia, – Posterunek Straży Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim. § 6. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy w zakresie: 1. Utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości 1) na terenie miasta i gminy w wyznaczonych miejscach w mieście i w każdej wsi lokalizuje się pojemniki na selektywną zbiórkę odpadów komunalnych. Utrzymanie czystości i porządku w rejonie zbiórki odpadów selektywnych należy do odbiorcy tych odpadów, 2) raz w roku gmina organizuje bezpłatną zbiórkę odpadów wielkogabarytowych z gospodarstw domowych, 3) odpady z remontów gospodarstw domowych muszą być segregowane w miejscu realizacji i dostarczone na składowisko zgodnie z umową zawartą pomiędzy inwestorem, a MGZGKiM w Nowogrodzie Bobrzańskim, 4) gmina wyznaczy na składowisku punkt odbioru odpadów niebezpiecznych, które będą przyjmowane od mieszkańców nieodpłatnie. 2. Utrzymanie w czystości nieruchomości służących do użytku publicznego 1/ utrzymanie w czystości i porządku nieruchomości służących do użytku publicznego w tym uprzątanie błota, śniegu, lodu, piasku i chwastów należy: a) przystanki autobusowe komunikacji – do PKS Zielona Góra, publicznej do przewoźników PKS Żary (proporcjonalnie do ilości kursów) MARVEL, b) przystanki autobusowe – przewoźnik realizujący do przewozów szkolnych przewozy szkolne, c) przystanki kolejowe – przewoźnicy kolejowi. 2) ulice, place, place zabaw, tereny rekreacyjne, cmentarze: a) gminne – w mieście MGZGKiM wg zatwierdzonego wykazu – na wsi Rady sołeckie, b) pozostałe do właścicieli lub zarządców tych nieruchomości. § 7. Właściciele nieruchomości powinni utrzymywać czystość i porządek na terenie nieruchomości oraz dbać o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia, upiększać je zielenią i ukwiecać, uprzątać teren nieruchomości i pomieszczenia przeznaczone do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów. § 8. Burmistrz będzie organizatorem okresowych konkursów inspirujących mieszkańców gminy do podnoszenia stanu czystości i porządku, ładu i estetycznego wyglądu nieruchomości. § 9. Teren nieruchomości powinien być w miarę potrzeby sprzątany, utwardzone części terenu oraz chodniki położone wzdłuż nieruchomości powinny być zamiatane, aby nie dopuścić do zalegania na nich zanieczyszczeń i opadu liści przez czas dłuższy niż 24 godz. Ponadto w myśl art. 5 ust. 1 pkt. 4 wymienionej na wstępie ustawy, właściciele nieruchomości zobowiązani są do oczyszczania chodników położonych wzdłuż nieruchomości ze śniegu i lodu. § 10. Obowiązki utrzymania czystości i porządku w odniesieniu do lokali i obiektów budowlanych, służących do celów handlowych, gastronomicznych, magazynowych, produkcyjnych i im podobnych oraz do celów użyteczności publicznej, ciążą na użytkownikach tych lokali i obiektów budowlanych, przy czym obowiązki te wykonują oni także na zewnątrz lokalu w najbliższym otoczeniu jego i zaplecza na powierzchni ustalonej z zarządcą nieruchomości. § 11. Śliskość na ulicach, placach i innych drogach publicznych w okresie mrozów i opadów śnieżnych likwiduje się przy użyciu piasku, a w sytuacjach wyjątkowych dopuszcza się użycie środków chemicznych określonych przepisami szczegółowymi. § 12. 1. Pogotowie zimowe trwa od 1 listopada do 31 marca. Zimowym utrzymaniem dróg miasta i gminy kieruje inspektor ds. dróg i gospodarki mieszkaniowej Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie Bobrzańskim. 2. Zimowym utrzymaniem drogi krajowej, dróg wojewódzkich i dróg powiatowych kierują zarządy tych dróg. § 13. Gromadzenie odpadów komunalnych na terenie nieruchomości może być dokonywane wyłącznie w miejscach na ten cel wyznaczonych i uzgodnionych z ich odbiorcą, a w nowych obiektach zgodnie z ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy, zagospodarowania terenu i pozwoleniu na budowę. § 14. Komunalne odpady stałe należy gromadzić w nieruchomości w szczelnych i zamkniętych zbiornikach. Dopuszcza się gromadzenie odpadów w nieruchomościach poza zbiornikami w szczelnych i związanych workach pod warunkiem, że ich usunięcie nastąpi w okresie co najmniej 7 dni od ich wystawienia. Odpady wielkogabarytowe / wyrzucane meble, sprzęt gospodarstwa domowego, opony itp./ mogą być gromadzone przy miejscach gromadzenia odpadów, lecz w terminie uzgodnionym z odbiorcą odpadów, który zagwarantuje ich szybkie usunięcie. § 15. Do gromadzenia odpadów ulicznych stosuje się kosze na odpady rozmieszczone odpowiednio do natężenia ruchu pieszego. Rodzaj koszy i ich usytuowanie ustala Burmistrz. § 16. Właściciele nieruchomości zobowiązani są wyposażyć niereuchomość w odpowiednią ilość zbiorników na odpady, dostosowanych do systemu wywozu odpadów. Właściciel nieruchomości dokonuje doboru rodzaju zbiorników w uzgodnieniu z uprawnionym podmiotem do odbioru tych odpadów. § 18. Właściciele nieruchomości za zgodą umożliwiają uprawnionym podmiotom nieodpłatne ustawienie na ich terenie nieruchomości zbiorników do selektywnej zbiórki odpadów. § 19. Burmistrz promować będzie system selektywnej zbiórki odpadów w gospodarstwach domowych poprzez współfinansowanie zakupu odpowiednich pojemników, a także w ramach udzielanych zezwoleń oraz gwarantowanie ich regularnego wywozu przez uprawnione podmioty. § 20. Przy selektywnej zbiórce odpadów ustala się, że koszt ich usunięcia będzie o 25 % niższy niż koszt usunięcia odpadów nieselektywnych. § 21. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania zbiorników na odpady w czystości, a jeżeli stanowią ich własność także w należytym stanie technicznym. § 22. W nieruchomościach nieprzyłączonych do kanalizacji, komunalne odpady ciekłe powinny być gromadzone w szczelnych zbiornikach wykonanych i użytkowanych w sposób uniemożliwiający przenikanie ich zawartości do gruntu. § 23. Komunalne odpady stałe i ciekłe powinny być wywożone systematycznie przez uprawnione podmioty. Dopuszcza się możliwość ich usunięcia przez właściciela nieruchomości za uprzednim uzyskaniem zgody uprawnionego podmiotu do ich unieszkodliwienia. § 24. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przyłączenia się do sieci kanalizacyjnej i likwidacji zbiorników bezodpływowych nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 roku w odniesieniu do nieruchomości położonych przy ulicach wyposażonych w kanalizacyjną sieć sanitarną lub w ciągu trzech miesięcy od dnia przekazania do użytku nowowybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej w sposób uzgodniony z właścicielem tej sieci. § 25. Zabrania się odprowadzania ścieków do wód powierzchniowych, rowów melioracyjnych i gruntu bez stosownego pozwolenia. § 26. 1. Ustala się miejsca gromadzenia odpadów selektywnych: 1/ papier, szkło, tworzywa sztuczne, puszki, tekstylia – Składowisko Odpadów Komunalnych w Klępinie, 2/ złom metali – w punktach skupu złomu, - Składowisko Odpadów Komunalnych w Klępinie 2. Wywóz odpadów może odbywać się wyłącznie do ustalonych miejsc, a mianowicie: 1/ odpady stałe – Składowisko Odpadów Komunalnych w m. Klępina, 2/ odpady ciekłe – oczyszczalnia ścieków na terenie miasta przy ul. Sportowej oraz oczyszczalnie ścieków w Bogaczowie i Kamionce, 3/ materiały niebezpieczne – Składowisko Odpadów Komunalnych w Klępinie, § 27. Właściciele nieruchomości, na żądanie upoważnionych przedstawicieli jednostek kontrolnych, zobowiązani są do okazania dowodów dokonywania wywozów odpadów komunalnych z nieruchomości przez uprawnione podmioty, a przy własnym wywozie do okazania dowodu opłaty za nieuszkodliwianie tych odpadów. § 28. 1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i lub innych zwierząt domowych są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt lub będących pod ich opieką. 2. Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe należy w szczególności: 1/ prowadzenie ich na uwięzi; w miejscach publicznych zwierzęta powinny być tak zabezpieczone ( np. w kaganiec ), aby nie kąsały i drapały, 2/ stały i skuteczny nadzór nad zwierzętami, 3/ niewprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności, 4/ niewprowadzanie zwierząt na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci oraz wydzielonych kąpielisk, 5/ usuwanie zanieczyszczeń pozostawianych przez zwierzęta domowe na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych oraz na obiektach i terenach przeznaczonych do wspólnego użytku publicznego, 6/ opłacanie podatku od posiadania psów, 7/ coroczne szczepienie ochronne psów przeciw wściekliźnie, 8/ czytelne oznakowanie nieruchomości w widocznym miejscu informacją o znajdującym się w niej psie. § 29. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz zwierząt w hodowlach zarejestrowanych np. gołębie na terenie osiedli mieszkalnych w mieście o zabudowie wielorodzinnej. Na pozostałych terenach w mieście dopuszcza się możliwość utrzymywania zwierząt gospodarskich w pomieszczeniach, których lokalizacja jest zgodna z obowiązującymi w tym zakresie wymogami sanitarnymi. § 30. W nieruchomościach powinna być co najmniej raz w roku przeprowadzona przez właścicieli deratyzacja miejsc, urządzeń i pomieszczeń, takich jak: pojemniki na odpady, korytarze piwniczne, węzły cieplne, studzienki wodomierzowe i przykanaliki sieci sanitarnej oraz pomieszczenia zwierząt gospodarskich. § 31. Rozmieszczenie plakatów, afiszy i ogłoszeń winno odbywać się w miejscach do tego celu wyznaczonych. Burmistrz zabezpieczy w tym względzie niezbędną ilość miejsc na terenie miasta i gminy. § 32. Ustawianie reklam i tablic informacyjnych, treść napisów musi być uzgodniona z Urzędem Miejskim. Wysokość opłat ustawienia tablic lub reklam ustalał będzie Burmistrz w drodze zarządzenia. § 33. Nadzór nad przestrzeganiem porządku i czystości oraz ich egzekwowaniem pełnią funkcjonariusze Policji i Straży Miejskiej, funkcjonariusze Straży Pożarnej, przedstawiciele inspektora sanitarnego i Ochrony Środowiska, upoważnieni pracownicy Urzędu Miejskiego. § 34. Traci moc uchwała Nr IX/50/99 Rady Miasta i Gminy w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 16 wrzesień 1999 roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości, porządku w mieście i w gminie Nowogród Bobrzański.
|