Strona Główna  >  Artykuł archiwalny

Do poprzedniej strony


Artykuł archiwalny


Podstawowym aktem prawnym regulującym gminną gospodarkę finansową jest budżet gminy. Jest on planem dochodów i wydatków gminy, uchwalanym na rok kalendarzowy w formie uchwały budżetowej. Procedurę i zasady sporządzania budżetu oraz szczegółowość towarzyszących mu materiałów informacyjnych określa Rada Miejska. Projekt budżetu sporządza burmistrz, który ponadto zobowiązany jest do opracowania informacji na temat mienia komunalnego.

Projekt budżetu przygotowywany jest w oparciu o akty prawne regulujące zagadnienia finansowe w gminie tj. :

  1. Ustawę o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r.
  2. Ustawę o finansach publicznych z dnia 26 listopada 1990 r.

Ustawa o samorządzie gminnym określa co stanowi dochód gminy :

Art. 54. 1. Dochodami gminy są :

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy.

2) dochody z majątku gminy.

3) subwencja ogólna z budżetu państwa.

2. Dochodami gminy mogą być :

1) (skreślony)

2) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych.

3) Wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

4) (skreślony)

5) Spadki, zapisy i darowizny,

6) inne dochody.

Z kolei ustawa o finansach publicznych precyzuje, jak ma być skonstruowany budżet gminy.

Aby utworzyć budżet, który zaspokajałby potrzeby mieszkańców gminy, podległych jednostek i zakładów budżetowych, konieczne jest rozeznanie wszystkich ich potrzeb. Dlatego też w pierwszej kolejności kierownicy gminnych jednostek budżetowych opracowują plany rzeczowe zadań planowanych do wykonania w danym roku, tworząc w ten sposób projekty planów finansowych. Również radni, a także przedstawiciele jednostek pomocniczych moga składać wnioski do projektu budzetu gminy. Wszystkie materiały prezentujace potrzeby jednostek, zakładów budżetowych i mieszkańców składane są do skarbnika gminy w wyznaczonym przez Radę Miejską terminie. W oparciu o wyliczone przez skarbnika kwoty planowanych dochodów, opracowywane są także zestawienia planowanych wydatków. Zestawienie trafia do burmistrza , który na jego podstawie opracowuje projekt budżetu ( dopuszcza sie opracowanie kilku wariantów projektu budżetu ). Następnie projekt budżetu  przesyłany jest do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Zielonej Górze. Przygotowany w ten sposób projekt budżetu przedstawiany jest stałym komisjom rady, które odbywając posiedzenia formułują o nim opinie. Mogą zgłaszać propozycje wprowadzenia do budżetu nowego wydatku, zwiększenia wydatku juz przewidzianego w projekcie ( wskazując źródło jego finansowania ), bądź też mogą obnizyć wielkość proponowanych wydatków. Opinie poszczególnych komisji są podstawą do sformułowania ostatecznej wersji projektu budżetu przez burmistrza , który nanosi wszystkie poprawki.

Rada Miejska powinna uchwalić tak opracowany budżet do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, tj. do 31 grudnia. W  przypadku nieuchwalenia budzetu w wymaganym terminie, podstawą do prowadzenia gospodarki budżetowej w danym roku jest projekt budżetu.  

Komplet uchwał Rady Miejskiej znaleźć można w dziale Uchwały Rady.



Wprowadzono:2003-12-17 12:18:32przezWanda Kwas
Zatwierdzono:2003-12-17 14:46:48przezWanda Kwas

Dziś jest: 2007-02-09 12:08 | Ogólna liczba odwiedzin biuletynu: 548603 | Zobacz statystyki.