Strona Główna  >  Władze i organizacja  >  Rada Miejska  >  Uchwały Rady Miejskiej  >  sesja w dn. 29 czerwca 2006 r.  >  Nr XXXXI/280/06

Do poprzedniej strony


wersja do druku

Nr XXXXI/280/06


Uchwała Nr XXXXI/280/06

Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim

z dnia 29 czerwca 2006 r.

w sprawie: regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański

                  -------------------------------------------------------------------

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. z 2005r., Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) oraz po konsultacji i pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zielonej Górze, Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim uchwala „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański” o treści jak niżej. 

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański

Rozdział I.      Postanowienia ogólne.

§ 1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta  i gminy Nowogród Bobrzański, a w szczególności:

1)      wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz miejscach publicznych;

2)      rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości płynnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych;

3)      częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych  z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4)      maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów i ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione;

5)      inne wymagania określone w gminnym planie gospodarki odpadami;

6)      obowiązki osób utrzymujących zwierzęta gospodarskie i domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

7)      wymagania odnośnie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;

8)      wyznaczenie obszarów podlegających w uzasadnionych przypadkach deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania. 

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1)      ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996r. – o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zmianami);

2)      nieruchomości - należy przez to rozumieć (zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu Cywilnego), część powierzchni ziemi stanowiącej odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z tym gruntem związane lub cześć tych budynków;

3)      właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć również współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością mające obowiązek realizować przepisy niniejszego regulaminu;

4)      najemcach/właścicielach - należy przez to rozumieć najemców lub właścicieli posesji/lokali, którzy w celu możliwości uzyskania indywidualnych zniżek, związanych z selektywną zbiórką odpadów, podpisali z podmiotem uprawnionym do wywozu posegregowanych odpadów, posiadającym stosowne zezwolenie, umowę;

5)      umowach - należy rozumieć umowy rozumiane zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy;

6)      rejestr - należy przez to rozumieć prowadzony przez uprawniony podmiot do wywozu odpadów komunalnych rejestr, obejmujący wszystkich właścicieli/użytkowników posesji;

7)      górne stawki opłat - należy przez to rozumieć, zgodnie z treścią art. 6 ust. 2 ustawy, górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli/użytkowników nieruchomości, za usunięcie wytworzonych odpadów komunalnych (stałych i ciekłych), na rzecz podmiotów uprawnionych w zakresie ich usuwania. W stawce opłaty są wkalkulowane koszty odbioru i kompostowania różnego rodzaju odpadów komunalnych pochodzących z nieruchomości; opłaty za odpady liczone są od jednostki objętości równej m3;

8)      stawkach opłat - należy rozumieć przez to wysokość opłat uiszczanych przez właściciela nieruchomości lub najemcę/właściciela lokalu podmiotowi uprawnionemu za odbiór odpadów komunalnych, których wysokość skalkulowana jest z uwzględnieniem: ilości wytwarzanych odpadów, kosztów ich odbioru, transportu, selekcji, odzysku, recyklingu, kompostowania, składowania, spalania i innych form unieszkodliwiania odpadów, nie wyłączając kosztów budowy instalacji, urządzeń i obiektów, kosztów ich eksploatacji, zamknięcia, likwidacji, rekultywacji i monitoringu; podmiot uprawniony zobowiązany jest do pomniejszania stawek opłat o wpływy uzyskiwane z opłat produktowych z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, wpływy uzyskane na mocy umów podpisanych z organizacjami odzysku, wpływy uzyskane ze sprzedaży niektórych surowców wtórnych oraz wpływy uzyskane od samorządu z tytułu dopłat do selektywnej zbiórki i odbioru;

9)      Krajowym Planie Gospodarki Odpadami (dalej zwany KPGO) - należy przez to rozumieć dokument przyjęty przez Radę Ministrów, zgodnie z treścią art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 o odpadach (Dz. U z 2001r., Nr 62 poz. 628; z późn. zm.); ogłoszony w Monitorze Polskim w 2003r. (Nr 11, poz.159) dnia 28 lutego 2003r.;

10)   poziom selekcji - należy przez to rozumieć, osiągnięcie poziomu selektywnego odbioru od jednego członka gospodarstwa domowego zamieszkującego na wsi, w wysokości określonej w Krajowym Programie Gospodarki Odpadami; (KPOG) tj.:

a)      odpadów kuchennych ulegających biodegradacji; ilość odzysku w roku: 2006 - 2kg; w 2007 - 4kg, 2008 - 7kg, 2009 - 10kg, 2010 - 13kg,

b)     opakowania (papier, tektura, tekstylia i metale); ilość odzysku w roku: 2006 - 23kg, 2007 - 36kg,

c)      odpady wielkogabarytowe; ilość odzysku w roku: 2006 - 4kg, 2007 - 5kg, 2008 - 6kg, 2009 - 8kg, 2010 - 10kg, 2011 - 11kg, 2012 -12kg, 2013 -13kg, 2014 -14kg,

d)     odpady budowlane; ilość odzysku w roku: 2006 - 9kg, 2007 - 14kg, 2008 - 20kg, 2009 - 26kg, 2010 - 32kg, 2011 - 39kg, 2012 - 46kg, 2013 - 54kg, 2014 - 62kg,

e)      odpadów niebezpiecznych; ilość odzysku w roku: 2006 - 0,3kg, 2007 - 0,8kg, 2008 - 1,3kg, 2009 - 1,8kg, 2010- 2,4kg;

11)   odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów pochodzących z gospodarstw domowych;

12)   odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych, wymienionych w KPGO, które nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych;

13)   odpadach ulegających biodegradacji – należy przez to rozumieć odpady kuchenne, odpady zielone, nieopakowaniowy papier i makulaturę, opakowania z papieru i makulatury, tekstylia oraz odpady wielkogabarytowe i budowlane oraz inne wymienione w KPGO;

14)   odpadach zielonych - należy przez to rozumieć frakcje odpadów ulegających biodegradacji, powstałych w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów przydomowych i terenów zielonych;

15)   odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych i szkła, opakowania z blachy stalowej i aluminium oraz inne wymienione w KPGO;

16)   odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to odpady niebezpieczne w rozumieniu ustawy o odpadach np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb i lakierów nieorganicznych, rozpuszczalników, impregnatów olejów, mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania środków ochrony roślin i nawozów, aerozole, zużyte opatrunki oraz inne odpady wymienione w KPGO;

17)   nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć, przejściowo gromadzone ścieki w zbiornikach bezodpływowych;

18)   zbiorniki bezodpływowe - rozumie się przez to instalacje i urządzenia techniczne przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;

19)   lokalne/mobilne Gminne Punkty Zbiórki Odpadów (GPZO) - należy przez to rozumieć specjalnie wydzielone, w wyznaczonych miejscowościach gminy, miejsca w których mieszkańcy mogą oddać wyselekcjonowane odpady komunalne (w tym odpady niebezpieczne) oraz wielkogabarytowe. Odpady będą przekazywane podmiotom uprawnionym do ich odzysku;

20)   harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru i wywozu odpadów komunalnych z terenu miasta i gminy Nowogród Bobrzański;

21)   podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć podmioty posiadające, wydane - zgodnie z art. 7 ustawy - przez Burmistrza zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie:

a)                  odbierania odpadów komunalnych od właścicieli/użytkowników nieruchomości,

b)                  opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

c)                  ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,

d)                  prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt;

22)   chowie zwierząt - należy przez to rozumieć wszelkie formy posiadania i utrzymania zwierząt gospodarskich;

23)   zwierzętach domowych - należy rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające z człowiekiem w jego domu lub najbliższym otoczeniu; utrzymywane przez niego w charakterze przyjaciela, a w szczególności: psy, koty, ptaki egzotyczne, gryzonie, ryby i żółwie oraz inne zwierzęta uznane za nadające się do utrzymywania w mieszkaniach w celach niehodowlanych;

24)   zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć wszystkie zwierzęta trzymane w celach hodowlanych, w rozumieniu przepisów ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich oraz ustawy o ochronie zwierząt;

25)   zwierzęta bezdomne - należy rozumieć przez to zwierzęta gospodarskie lub domowe, które: uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod opieką której trwale pozostawały. 

Rozdział II.     Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku  na terenie nieruchomości oraz miejscach publicznych.

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów stałych i płynnych oraz utrzymywania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym.

2.Powstające na terenie nieruchomości odpady komunalne, w tym powstające w gospodarstwach domowych, przed ich zgromadzeniem w pojemnikach na odpady na terenie nieruchomości, należy poddać segregacji mającej na celu oddzielne gromadzenie odpadów niezbepiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów.

3.Wyselekcjonowane frakcje odpadów komunalnych, nadające się do odzysku i dalszego wykorzystania /szkło, makulatura, PET/ należy umieszczać odrębnie w przeznaczonych do tego celu i oznakowanych specjalnie pojemnikach do segregacji zbiórki odpadów komunalnych, rozmieszczonych na terenie miasta i gminy.

4.Odpady komunalne ulegające biodegradacji należy gromadzić oddzielnie w pojemnikach ustalonych z odbiorcą odpadów. W mieście na terenach zabudowy jednorodzinnej i na wsi odpady kuchenne mogą być poddane procesowi kompostowania z przeznaczeniem kompostu na użytek własny.

5.Odpady roślinne powstałe w wyniku pielęgnacji zieleni, drzew, krzewów podlegają umieszczeniu na składowisku odpadów komunalnych bądź kompostowaniu, jeśli właściciele nieruchomości mają taką możliwość.

6.Zabrania się umieszczania wymieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach do segregacji zbiórki surowców wtórnych oraz odpadów innych niż rodzaj frakcji opisanej na pojemniku.

7.Odpady niebezpieczne powstające w odpadach komunalnych gospodarstw domowych /baterie i akumulator, lakiery, farby, świetlówki itp./ należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych. Odpady te należy zwracać do punktów ich zbiórki.

8.Odpady wielkogabarytowe /stare meble, wymieniane drzwi, okna, urządzenia z łazienek, kuchni, itp./ należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych i umieszczać na terenie nieruchomości w miejscach dostępnych do odbioru.

9.Odpady powstałe z remontów /gruz/ należy gromadzić oddzielnie od pozostałych odpadów na terenie nieruchomości w miejscach umożliwiających odbiór jednostce wywozowej.

10.Odpady komunalne płynne, jeżeli nieruchomość nie jest podłączona do sieci kanalizacyjnej, powinny być gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych /szambach/ a ich opróżnianie winno nastąpić  przez uprawniony podmiot, z wyprzedzeniem wykluczającym przepełnienie zbiornika/szamba/.

11.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia pisemnej umowy z zakładem będącym gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

12.Właściciel nieruchomości ma obowiązek przedstawić do wglądu upoważnionym organom samorządowym aktualną umowę zawartą z uprawnionym podmiotem w zakresie odbioru odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz opłaty za tego rodzaju usługę. Dowody uiszczania opłat należy przechowywać przez okres 3 lat.

13.Właściciele nieruchomości mają obowiązek oznaczenia budynku, lokalu i pomieszczeń znajdujących się na terenie nieruchomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu tabliczek informacyjnych zawierających nazwę ulicy i numer porządkowy nieruchomości.

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości i bezpośrednio przy jej granicy.

2. Właściciele nieruchomości lub inne podmioty wskazane ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminie zobowiązani są także do usuwania na bieżąco sopli i nawisów śniegu z dachu, stwarzających zagrożenie dla przechodniów.

3. Obowiązek oczyszczania chodnika ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie śniegu w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań mających na celu likwidację śliskości chodnika.

4. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię lub zieleń przyuliczną.

5. Właściciele nieruchomości zobowiązani sa do systematycznego sprzątania terenu nieruchomości , a w szczególności dojść do budynków , punktów gromadzenia odpadów.

6. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z przystanków komunikacyjnych oraz dróg publicznych należy gromadzić poza terenem przystanku komunikacyjnego w sposób nie utrudniający zatrzymanie się pojazdów oraz wsiadania i wysiadania pasażerów.

 § 5. 1. Mycie samochodów powinno się odbywać w miejscach do tego celu wyznaczonych.

2. Właściciele nieruchomości mogą myć pojazdy czystą wodą na swoim terenie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzone są do kanalizacji miejskiej lub zbiorników bezodpływowych po przejściu przez łapacz oleju i odstojnik.

3. Właściciel samochodu może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu w obrębie nieruchomości pod warunkiem ,że czynności te nie będą powodować zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.

4. Zabrania się mycia i naprawy pojazdów samochodowych na drogach i placach publicznych oraz na nabrzeżach rzek i akwenów wodnych.

Rozdział III.   Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości płynnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych.

§ 6. Do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomości przeznacza się pojemniki, worki i kosze na śmieci.

§ 7. 1. Do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości służą znormalizowane pojemniki o pojemności 0,11 m3  i  1,10 m3.

2. Do gromadzenia odpadów komunalnych na drogach publicznych służą kosze uliczne o pojemności od 30 do 50 litrów.

§ 8. Ustala się minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, uwzględniając następujące normy :

1/ dla budynków mieszkalnych 20 l na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdą nieruchomość,

2/ dla szkół – 3 l na każde dziecko i pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l,

3/ dla lokali handlowych - 50 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na lokal,

4/ dla lokali gastronomicznych – 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej 1 pojemnik 120 l,

5/ dla punktów handlowych poza lokalem – 50 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej 120 l na każdy punkt.

§ 9. O rodzaju ustawionych na terenie nieruchomości pojemników decyduje właściciel nieruchomości w porozumieniu z jednostką wywozową.

§ 10. 1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na odpady komunalne we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, a w szczególności utrzymania ich w czystości oraz co najmniej raz na kwartał dezynfekowania.

2. Pojemniki i worki na odpady komunalne należy ustawić w miejscach łatwo dostępnych dla ich użytkowników i pracowników jednostki wywozowej w sposób niepowodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich.

3. Pojemniki i worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, na równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.

4. Zabrania się umieszczania w pojemnikach na odpady komunalne: śniegu, lodu, gruzu, gorącego żużla i popiołu, odpadów niebezpiecznych, medycznych oraz spalania odpadów komunalnych.

Rozdział IV.   Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych  z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 11. Ustala się następującą częstotliwość usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości:

1/ z koszy w miejscach publicznych oraz zbiorników bezodpływowych, w regularnych odstępach czasu uniemożliwiających rozkład nagromadzonych odpadów i ich przepełnienie,

2/ z worków na śmieci, w sposób uniemożliwiający ich przepełnienie.

3/ odpady kuchenne (ulegające biodegradacji) -odbierane, po zgłoszeniu, w wyznaczonym przez zarządzającego systemie - dzień tygodnia,

4/ odpady opakowaniowe - odbierane w wyznaczony dzień w cyklu miesięcznym,

5/ odpady niebezpieczne - odbierane w wyznaczony dzień w cyklu kwartalnym,

6/ odpady wielkogabarytowe - odbierane w wyznaczony dzień w cyklu półrocznym,

7/ odpady budowlane i zielone - odbierane będą na zgłoszenie, 

8/ nieselekcjowane odpady komunalne z posesji - odbierane będą przez uprawnione podmioty, w cyklu: jedno lub dwutygodniowym; 

§ 12. Liczba pojemników na odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe muszą być dostosowane przez właściciela nieruchomości, a ich eksploatacja i opróżnienie musi być prowadzone w sposób gwarantujący, że nie nastąpi rozkład biologiczny zgromadzonych odpadów komunalnych, przepełnienie pojemników lub wypływ nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego.

     § 13.  Miejscem składowania odpadów komunalnych na terenie gminy jest :

1/ wysypisko odpadów komunalnych w Klępinie,

2/ oczyszczalnie ścieków w Nowogrodzie Bobrzańskim, Kamionce i Bogaczowie.  

Rozdział V.     Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów i ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione. 

§ 14. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania na terenach wiejskich:

1/ do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji;

2/ do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50%;

   3/ do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35%, w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995, będą to następujące ilości:

            38 kg/osobę/rok w roku 2010,

-             25 kg/osobę/rok w roku 2013,

-             18 kg/osobę/rok w roku 2020.

Obowiązek ten zrealizują przedsiębiorcy, którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów od mieszkańców nieruchomości na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański.

§ 15.  Zgodnie z zapisami KPGO i treścią niniejszego Regulaminu, podmioty uprawnione są zobowiązane w kolejnych latach wyselekcjonować spośród odpadów komunalnych przekazywanych przez jedna osobę i poddać odzyskowi oraz recyklingowi ilości odpadów podane w § 2 ust. 10.

Rozdział VI.   Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami.

§ 16. Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości przez podmioty uprawnione podlegają unieszkodliwianiu w instalacjach lub są przekazywane podmiotom do odzysku lub recyklingu, określonym w "Planie gospodarki odpadami dla Gminy Nowogród Bobrzański na lata 2001 - 2011" lub, uwzględniając najlepszą dostępną technikę lub technologię, przekazywane do najbliżej położonych miejsc od miejsca ich wytworzenia, gdzie zostaną poddane odzyskowi lub unieszkodliwione.

§ 17. 1. Masa odpadów komunalnych, zbieranych w sposób selektywny przez właścicieli nieruchomości lub najemców/właścicieli lokali, jest rejestrowana przez podmiot uprawniony, z którym mają oni podpisane umowy.

2.         Gmina zapewnia objęcie wszystkich mieszkańców zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych.

3.         Gmina, poprzez podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych, które są obowiązane do selektywnego ich odbierania oraz do ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji, kierowanych do składowania, zapewnia warunki funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, aby było możliwe ograniczanie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.

4.         Gmina podaje do publicznej wiadomości wymagania, jakie muszą spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwoleń na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

5.         Gmina, wydając zezwolenie na odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości, poprzez określenie szczegółowych zasad odbioru i postępowania, zobowiązuje przedsiębiorców do odbierania wszystkich odpadów zebranych selektywnie, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów budowlanych z remontów i odpadów niebezpiecznych.

6.         Wydzielanie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych oraz osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, realizowane jest poprzez selektywne zbieranie ich przez właścicieli nieruchomości i selektywny ich odbiór przez przedsiębiorców, a w dalszej kolejności przez właściwe postępowanie z nimi.

Rozdział VII.       Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 18. Właściciele lub opiekunowie psów i innych zwierząt domowych są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad nimi wykluczającej zagrożenie lub uciążliwość dla ludzi albo zanieszczyszczenia przez nie pomieszczeń i miejsc przeznaczonych do wspólnego i publicznego użytku , a w szczególności niepozostawiania ich bez dozoru.

§ 19. Utrzymujący psy są zobowiązani do :

1/ utrzymania tych zwierząt w sposób niestwarzający uciążliwości / hałas lub odory/ dla osób znajdujących się w sąsiednich lokalach lub nieruchomościach.

2/ oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji, na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzkiego.

§ 20. 1. Na terenach użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy, natomiast psy ras uznawanych za agresywne oraz inne psy mogące stanowić zagrożenie dla ludzi, mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu.

2. W przypadku zastosowania odpowiedniego oznakowania nieruchomości przez właściciela nieruchomości zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, placówek handlowych lub gastronomicznych.

§ 21. 1. Właściciele lub opiekunowie psów są zobowiązani do niezwłocznego usuwania spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych i innych pomieszczeniach służących do użytku publicznego, a także na terenach użytku publicznego takich jak chodniki, parki, skwery, ulice, place zabaw dla dzieci ze szczególnym uwzględnieniem piaskownic.

2. Zakazuje się wyprowadzenia psów i innych zwierząt domowych na tereny placów zabaw dla dzieci.

Rozdział VIII.       Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

§ 22. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego jako takie.

2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów, zajętych przez budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, ogrody działkowe.

3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

-    posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.),

-    wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona,

-    odstępstwa od wymienionych zakazów dopuszczalne są tylko w wypadku, gdy utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest podstawowym źródłem utrzymania rodziny, a na chów wyrażą zgodę sąsiedzi będący stronami postępowania w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego oraz burmistrz.

4. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są:

-    przestrzegać przepisów sanitarno - epidemiologicznych,

-    gromadzić i usuwać nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówka, w sposób przewidziany dla ścieków,

-    składować obornik w odległości co najmniej 10m od linii rozgraniczającej drogi publicznej, na terenie płaskim, tak by odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości,

-    przeprowadzać w miarę potrzeby deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt,

-    pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział IX.      Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania.

§ 23. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji co najmniej raz w roku. Deratyzację powinno przeprowadzać się w miejscach i pomieszczeniach takich jak: śmietniki, altany na pojemniki, korytarze piwniczne, węzły cieplne, przyłącza wodociągowe.

Rozdział X.     Postanowienia końcowe. 

§ 24. Z dniem wejścia w życie niniejszej Uchwały traci moc uchwala Nr IX/50/99 Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 16 września 1999r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w mieście i gminie Nowogród Bobrzański.

§ 25. Uchwala wchodzi w życie po upływie 14-tu dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego i podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Nowogrodzie Bobrzańskim.

 

 

 

 

 

 

 


Wprowadzono:2006-08-07 11:34:33przezWanda Kwas
Zatwierdzono:2006-08-07 11:35:01przezWanda Kwas

Dziś jest: 2007-02-09 12:31 | Ogólna liczba odwiedzin biuletynu: 548603 | Zobacz statystyki.