www.bip.gov.pl

Urząd Miejski w Nowogrodzie Bobrzańskim

Środa 30.01.2013

Informacja o wykonaniu budżetu za 2006 r.

I.             INFORMACJE OGÓLNE O WYKONANIU BUDŻETU GMINY ZA 2006 ROK

 

Budżet Gminy  Nowogród Bobrzański na 2006 rok został uchwalony przez Radę Miejską w dniu 15 grudnia 2005 roku Uchwałą Nr XXXIV/241/05.

Dochody zaplanowano na kwotę 19.478.917 zł, a wydatki na kwotę 22.995.170 zł oraz deficyt w wysokości 3.516.253 zł.

W trakcie roku budżetowego wprowadzono 12 zmian budżetu (8- uchwałami Rady Miejskiej, 4- Zarządzeniami Burmistrza) w wyniku których na 31 grudnia 2006 roku plan dochodów wyniósł 21.904.460 zł, plan wydatków- 23.571.011 zł, a planowany wynik budżetu zamknął się deficytem w kwocie 1.666.551 zł. 

Zmiany w planie dochodów i wydatków wynikały ze zwiększenia:

- dotacji na zadania zlecone w zakresie realizacji świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej, zasiłków celowych i stałych, wyborów samorządowych,

- dotacji na zadania własne- realizacja Rządowego Programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”, dokształcanie młodocianych, pomoc materialna dla uczniów, nauczanie języka angielskiego w klasach pierwszych szkół podstawowych,

- subwencji oświatowej,

- dodatkowo pozyskanych środków na podstawie zawieranych umów i porozumień (m.in. z Agencją Nieruchomości Rolnych, Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

 

II.          REALIZACJA DOCHODÓW BUDŻETOWYCH – część tabelaryczna została przedstawiona w załączniku Nr 1

 

1.      Dochody na plan 21.904.460 zł., wykonano 21.991.498,71 zł. tj. 100,40%.

     Odchylenia ‘in plus” jak również „in minus” w realizacji dochodów wystąpiły głównie w zakresie wpływów na które Gmina nie ma wpływu, gdyż ich realizacja odbywa się za pośrednictwem urzędów skarbowych tj. podatek od działalności gospodarczej opłacany w formie karty podatkowej, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatek od spadków i darowizn, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po raz pierwszy od wielu lat udział gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych był wyższy od szacunków Ministerstwa Finansów o 66.849 zł tj. o 3,49%.

Dochody w zakresie dotacji na zadania zlecone i zadania własne nie zostały w pełni wykorzystane i dokonano zwrotu środków gdyż:

- zakresie pomocy społecznej- w pełni pokryto potrzeby osób spełniających kryteria do otrzymywania świadczeń (rozdział: 85212, 85213, 85214),

- nie było konieczności przeprowadzenia II tury wyborów samorządowych (rozdział 75109),

- wystąpiły trudności w zatrudnieniu nauczycieli języka angielskiego do prowadzenia zajęć w klasach pierwszych na terenach wiejskich (rozdział 80101).

            W pozostałych pozycjach dochodów odchylenia od zaplanowanych wielkości nie miały istotnego znaczenia na wynik budżetu.

2. W realizacji dochodów istotne znaczenie miało pozyskanie środków z poniżej wyszczególnionych tytułów:

a)      Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – 3.529.247,62 zł,

         na budowa Szkoły Podstawowej w Niwiskach,

  b) Środki z Agencji Nieruchomości Rolnych – 187.000 zł,

-   na remonty dróg i mostków wiejskich – 15.000 zł,

-   na modernizację drogi gminnej w Drągowinie – 80.000 zł,

-   remont przejętego lokalu mieszkalnego- 30.000 zł,

-   zagospodarowanie parku- 40.000 zł,

-   na rekultywację dzikich wysypisk – 22.000 zł;

   c) dotacja z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych- 51.000 zł, na modernizację  drogi  gminnej w Drągowinie;

   d) dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej-           34.000 zł na budowę kanalizacji sanitarnej w Nowogrodzie Bobrzańskim (obszar ul. Żymierskiego, Szkolna);

e) dotacja z budżetu państwa – 489.385,33 zł:

-   budowę Szkoły Podstawowej w Niwiskach –470.321,62 zł,

-   rozwiązanie problemu gospodarki ściekami w Nowogrodzie Bobrzańskim- budowa kanalizacji sanitarnej- 19.063,91 zł (do końca roku nie otrzymano informacji o weryfikacji wniosku, a środki wpłynęły w ostatnim dniu 2006 roku, stąd też nie były zaplanowane);

f) dotacja z Powiatu Zielonogórskiego – 15.000 zł na remont drogi powiatowej  w Bogaczowie- zadanie realizowane na podstawie umowy;

g) środki z pozostałych źródeł:

- Fundacja rozwoju Systemu Edukacji- 5.879,05 zł- Program „MŁODZIEŻ”,

- PHARE CBC- 4.789,51 zł- Polsko Niemiecki Festyn Konny,

- Polsko Niemiecka Współpraca Młodzieży- 2.028 zł- program edukacyjny wymiany młodzieży Szkół Podstawowych.

3. Dochody ze sprzedaży składników majątkowych wykonano w 102,90 % (plan: 531.000 zł, wykonanie – 545.975,76 zł); uzyskano je ze sprzedaży:

-   8 działek budowlanych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe o pow. 1,06 ha,

-   6 nieruchomości zabudowanych o łącznej powierzchni 3,66 ha, w tym: budynku mieszkalnego  w Niwiskach, klubu w Bogaczowie, Szkoły Podstawowej w Urzutach, Szkoły Podstawowej w Przybymierzu, budynku użytkowego w Nowogrodzie Bobrzańskim, starego Kościoła w Niwiskach;

-   3 działek na powiększenie działek siedliskowych o pow. 0,28 ha,

-   5 lokali mieszkalnych w Nowogrodzie Bobrzańskim (przy ul. Młyńskiej, Leśnej i Lipowej),

-   4 pomieszczeń gospodarczych w Nowogrodzie Bobrzańskim przy ul. Młyńskiej,

-   9 udziałów w gruncie pod budowę boksów garażowych położonych w Nowogrodzie Bobrzańskim przy ul. Winiary o pow. 162 m kw.,

-   2 nieruchomości nie zabudowanych położonych we wsi Popowice i Dobroszów Wielki o pow. 5,01 ha,

Udział uzyskanych dochodów ze sprzedaży składników majątkowych Gminy w dochodach ogółem wynosi 2,48 %

4. Wykonanie dochodów w poszczególnych kategoriach przedstawia poniższe zestawienie:

Lp.

WYSZCZEGÓLNIENIE

PLAN

WYKONANIE

% wykonania do dochodów ogółem

1.

DOCHODY WŁASNE

8.441.347

8.608.875,21

39,1

w tym:

a/. podatki i opłaty lokalne

b/. udziały w podatkach stanowiących  dochody budżetu państwa

c/. dochody z majątku gminy,

d/. pozostałe

 

5.430.659

1.946.499

 

615.441

448.748

 

5.519.354,09

2.023.964,35

 

631.473,95

434.082,82

 

 

2.

SUBWENCJE

5.519.294

5.519.294

25,1

3.

DOTACJE CELOWE

w tym z funduszy celowych

4.364.787

87.000

4.323.413,32

87.000

19,7

4.

ŚRODKI Z BUDŻETU UNII EUROPEJSKIEJ

3.579.032

3.539.916,18

16,1

RAZEM

21.904.460

21.991.498,71

100,00

 

W strukturze dochodów największy udział mają dochody własne (39,1 % wykonanych dochodów ogółem) oraz subwencje z budżetu państwa (25,1 % wykonanych dochodów ogółem), natomiast w dochodach własnych dominujący jest udział podatków i opłat lokalnych (64,11 % wykonania dochodów własnych).

5. Skutki zastosowania ulg wobec podatników przestawia poniższe zestawienie:

Lp.

WYSZCZEGÓLNIENIE

KWOTA

% DOCHODÓW WYKONANYCH

1.

Skutki obniżenia górnych stawek podatkowych, w tym:

- podatek od nieruchomości

- podatek od środków transportowych

1.544.987,21

 

890.179,67

654.807,54

7,03

2.

Skutki udzielenia ulg i zwolnień (dotyczą podatku od nieruchomości od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych)

21.356,16

0,10

3.

Skutki decyzji wydanych przez Burmistrza na podstawie ustawy Ordynacja Podatkowa

193.886,91

0,87

a/. umorzenia zaległości podatkowych z tego:

- podatek od nieruchomości

- podatek rolny

- podatek leśny

- podatek od środków transportu

98.128,71

67.422,78

11.453,63

67,40

19.184,90

 

b/. rozłożenia na raty, odroczenia terminu płatności  z tego:

- podatek od nieruchomości

- podatek rolny

- podatek od środków transportu

95.758,20

 

75.855,80

15.641,40

4.261,00

 

 

Przedstawione skutki dotyczyły głównie dochodów uzyskanych z podatków od nieruchomości i od środków transportowych. Efekt zastosowania ulg jest wymierny w odniesieniu do podatku od środków transportowych, z którego wpływy wzrosły w porównaniu do 2005 roku o 570.656,39 zł.

6. Stan zaległości na 31.12.2006 r. wg wartości nominalnej (bez odsetek) wynosił 1.757.911,09 zł, co stanowi 7,99 % wykonanych dochodów; na kwotę tą składały się zaległości z tytułu:

      - podatków- 1.331.876,48 zł,

      - wypłaconej a nie wyegzekwowanej zaliczki alimentacyjnej- 144.743,69 zł,

      - z mandatów karnych- 31.722 zł

- z tytułu dostaw i usług- 249.568,92 zł, w tym Miejsko Gminnego Zakładu  Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej- 234.307,13 zł.

Prowadzone postępowania egzekucyjne w wielu przypadkach są mało skuteczne, bowiem majątek ruchomy jakim dysponują dłużnicy nie podlega egzekucji, bądź nie przedstawia wartości mogącej pokryć co najmniej koszty egzekucyjne, miejsce pobytu dłużnika jest nieznane, na nieruchomościach ustanowienie są hipoteki przez banki z tytułu zaciągniętych kredytów, brak nabywców na licytowany majątek. Wystawione tytuły egzekucyjne w wielu przypadkach są zwracane przez komornika z powodów jw.

 

III.       REALIZACJA WYDATKÓW BUDŻETOWYCH

 

1.   Plan wydatków (po zmianach) wyniósł 23.571.011 zł,  wykonano – 22.794.720,10 zł. tj. 96,71 % w tym:

- wydatki majątkowe- na plan 7.683.432 zł, wykonano 7.644.733,59 zł, co stanowi         99,50 %,

- wydatki bieżące- na plan 15.887.579 zł wykonano 15.149.986,51 zł, co stanowi 95,36 %,  

   z tego:

·        wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń na plan 6.748.922 zł, wykonano 6.547.122,85 zł, co stanowi 97,01 %,

·        dotacje na plan 1.538.174 zł, wykonano 1.497.540,78 zł, co stanowi 97,36 %,

·        obsługa długu publicznego na plan 97.000 zł, wykonano 59.714,28 zł, co stanowi 61,56 %,

·        pozostałe wydatki bieżące na plan 7.503.483 zł, wykonano 7.045.608,60 zł, co stanowi 93,90 %.

   Szczegółowe zestawienie zawarte jest w załączniku Nr 2.

   Plan, wykonanie i opis zadań inwestycyjnych realizowanych w 2006 roku przedstawiono w załączniku Nr 10.   

2.   W zakresie  wydatków  bieżących wykonano następujące zadania rzeczowe;

2.1. ROLNIOCTWO

·        Melioracje wodne.

Na obszarze Gminy istnieje 236 km urządzeń wodno-melioracyjnych szczegółowych, które swym zasięgiem odwadniają 3.311 ha użytków rolnych; konserwację wykonano na długość 31,9 km w 18 miejscowościach.  Większość prac wykonanych zostało przez pracowników robót publicznych w ramach programu „Bezrobotni dla gospodarki wodnej”, których wartość została wyceniona na kwotę 26.736,86 zł.

         Z wydatków budżetu sfinansowano zakup materiałów oraz ich transport. Ponadto wykonano remont mostku łukowego w Urzutach oraz remonty przepustów w Drągowinie, Przybymierzu, Bogaczowie, Klępinie i Sobolicach.

      Na znajdujących się na terenie Gminy ciekach podstawowych, które są administrowane przez Lubuski Zarząd Melioracji Wodnych w Zielonej Górze wykonane zostały prace konserwacyjne przez LZMW na obszarze 12,2 km o wartości 51.000 zł

·        W 2006 r. gminie powierzono nowe zadania z zakresu administracji rządowej polegające na orzekaniu i wypłacaniu producentom rolnym części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, na które otrzymano dotację z budżetu państwa w kwocie 30.762,34 zł. Wypłacono dla 47 producentów tytułem częściowego zwrotu kwotę 30.159,16, na pokrycie kosztów obsługi postępowania przeznaczono kwotę 603,16 zł.

·        Ogłoszono i przeprowadzono 12 edycję konkursu „Estetyczne zagospodarowanie posesji oraz zabudowy wielorodzinnej” w którym uczestniczyło 16 zagród wiejskich i 4 wspólnoty mieszkaniowe; na nagrody dla zwycięzców przeznaczono kwotę 4.400 zł.

2.2. TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ 

·        Utrzymanie ulic, chodników i placów

a)      w ramach bieżącego utrzymania dróg i placów wykonano:

-         remonty cząstkowe (tzw. łatanie dziur) na drogach bitumicznych o dł.16 km: Krzywaniec, Popowice, Przybymierz, Skibice, Drągowina, Pierzwin, Nowogród Bobrzański (ul. Rynek, Reja, Zamkowa, Majowa, Nadbrzeżna, Leśna, Marcinkowskiego, Grunwaldzka),

-         remonty gminnych dróg gruntowych (uzupełnienie dziur i wyboii tłuczniem, żwirem) na długości 2200 mb w Nowogrodzie Bobrzańskim i na terenie wiejskim na dł. 5300 mb.

b)      gruntowny remont ulicy Zamkowej w Nowogrodzie Bobrzańskim, mostu w Kaczenicach i Krzywej.

c)      zakupiono i zamontowano 4 progi zwalniające (3 szt. w Nowogrodzie Bobrzańskim, 1 szt. w Dobroszowie Wielkim),

d)      ustawiono nowe i wymieniono uszkodzone znaki drogowe na terenie miasta i gminy (25 szt.), tabliczki pod znaki drogowe (68 szt.), tablice z nowymi nazwami ulic (4 szt), tabliczki z numerami domów (12 szt.),

e)      wykonano prace porządkowe  przy poboczach dróg (wycinka krzewów i podcięcie gałęzi, koszenie trawy),

f)        akcję zimowego utrzymania dróg  objęto 38 km dróg gminnych,

g)      wyremontowano wiaty przystankowe w Klępinie, Cieszowie, Białowicach, Kotowicach i Nowogrodzie Bobrzańskim.

2.3.      GOSPODARKA MIESZKANIOWA- wydatki realizowane były na zadania  w zakresie gospodarki gruntami i nieruchomościami, a dotyczyły:

a)remontu dachu w Drągowinie, remontu budynków mieszkalnych w Niwiskach i Pierzwinie,

b)      przygotowanie nieruchomości do sprzedaży tj. podziału, wyrysów z map ewidencyjnych, sporządzanie map, wycena gruntów, budynków i lokali, ekspertyz technicznych, ogłoszeń w prasie o przetargach,

c)wypisów z ksiąg wieczystych, opłat za wypisy z działek.

2.4.      DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA

·     Plany  zagospodarowania przestrzennego- przystąpiono do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części wsi Bogaczów oraz Nowogród Bobrzański (obszar ul. Zielonogórskiej z dojazdem do 9 Maja)- wykonano mapy do celów projektowych, zakończenie prac przewidziano na I półrocze 2007 roku. Ponadto opłacono usługi urbanistyczne za sporządzanie projektów decyzji o warunkach zabudowy i o lokalizacji inwestycji celu publicznego. Łącznie wydano 86 decyzji.

·     Cmentarze- wydatki poniesiono na utrzymanie 12 cmentarzy na terenach wiejskich, sfinansowano zakup farby do malowania ogrodzeń, benzyny do koszenia, środków chemicznych do usuwania chwastów, opłacono wywóz nieczystości, zużycie wody. Większość prac organizowanych jest przez Rady Sołeckie, a wykonywanych przez mieszkańców, umowy zlecenia na prace porządkowe zawierane były sporadycznie.

2.5.      ADMINISTRACJA PUBLICZNA- przeznaczenie środków opisano w kolumnie 8 załącznika Nr 2

2.6.      URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ- wydatki dotyczyły zadań zleconych przez administrację rządową, a poniesiono je na aktualizację rejestru wyborców i przeprowadzenie wyborów samorządowych.

2.7.      OBRONA NARODOWA-  jest zadaniem administracji państwowej; Gmina otrzymała w ramach zadania zleconego kwotę 800 zł z przeznaczeniem na zakup literatury fachowej.

2.8.      BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA

· Bieżące wydatki w zakresie u utrzymania 6 jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych oraz uczestnictwa w akcjach ratowniczych obejmowały:

-   wypłaty ekwiwalentów za udział w akcjach i szkoleniach ratowniczych,

-   wynagrodzenia kierowców samochodów bojowych za utrzymanie pojazdów i sprzętu w gotowości bojowej,

-   zakup paliwa, części zamiennych, akcesoriów samochodowych do 9 wozów bojowych,

-   zakup mundurów (6 kpl.), drabiny (1 szt.), pilarki (1 szt.), prądownicy (1szt.), prostownika (1szt.), hełmów (9 szt.), telefonu komórkowego (1 szt.),

-   przegląd techniczny  samochodów pożarniczych, legalizację gaśnic,

-   opłaty za ogrzewanie remiz strażackich, usługi telefoniczne.

·      Straż Miejska- sfinansowano wynagrodzenia i pochodne 2 strażników, zakupiono mundury, art. biurowe, bloczki mandatowe, drukarkę, opłacono usługi pocztowe, telefoniczne i dzierżawę fotoradaru.

2.9.      POBÓR PODATKÓW I OPŁAT- obejmował wydatki na zakup art. biurowych, wynagrodzenia za dostarczanie decyzji i postanowień (wykonywał pracownik Urzędu Miejskiego), usługi pocztowe i koszty postępowania egzekucyjnego.

2.10.  OBSŁUGA DŁUGU- wykonano wydatki w 61,56 %; zapłacono odsetki od wszystkich zobowiązań w umownych terminach. Ze względu na dobrą płynność finansową Gminy, wystąpiła możliwość wcześniejszej spłaty kredytów i pożyczek, stąd też koszty odsetkowe były niższe od planowanych, a nowe kredyty zaciągano pod koniec roku na sfinansowanie zakończonych zadań inwestycyjnych.

2.11.  OŚWIATA I WYCHOWANIE

· Szkoły Podstawowe- poniesione wydatki bieżące przez 4 szkoły podstawowe wyniosły 3.291.904,06 zł (plan- 3.452.146 zł) co stanowi 95,36 %.

  Szkoła Podstawowa w Nowogrodzie Bobrzańskim

Plan                 -          1.771.690 zł

Wykonanie      -          1.661.961,21 zł           tj. 93,81 %

                 w tym:

                                   - płace i pochodne:

                                               plan – 1.543.107 zł

                                               wykonanie – 1.460.768,01 zł

                                   - pozostałe wydatki:

                                               plan – 228.583 zł

                                                wykonanie – 201.193,20 zł

            Szkoła zatrudnia w przeliczeniu na pełne etaty:

- nauczyciele- 31

- pracownicy administracyjni- 1

- pracownicy obsługi- 7

            Liczba dzieci- 413

            Liczba oddziałów -19

            Stopień organizacyjny- klasy I-VI

            Średni koszt na jednego ucznia- 4.024,12 zł

         Szkoła Podstawowa w Niwiskach

Plan                 -          647.480 zł

Wykonanie      -          644.589,42 zł tj. 99,55 %

                 w tym:

                                   - płace i pochodne:

                                               plan – 488.303 zł

                                               wykonanie – 488.301,90 zł

                                   - pozostałe wydatki:

                                               plan – 159.177 zł

                                               wykonanie – 156.287,52 zł

            Zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty:

- nauczyciele- 10,89

- pracownicy administracyjni- 1

- pracownicy obsługi- 3

            Liczba dzieci- 122

            Liczba oddziałów- 6

            Stopień organizacyjny- klasy I-VI

            Średni koszt na jednego ucznia- 5.283,52 zł

         Szkoła Podstawowa w Drągowinie wraz z filią w Przybymierzu

Plan                 -          630.936 zł

Wykonanie      -          594.898,72 zł tj. 94,29 %

                 w tym:

                                   - płace i pochodne:

                                               plan – 521.489 zł

                                               wykonanie – 487.344,17 zł

                                   - pozostałe wydatki:

                                               plan – 109.447 zł

                                               wykonanie – 107.554,55 zł

            Zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty:

- nauczyciele- 10,22

- pracownicy administracyjni- 1,25

- pracownicy obsługi- 1

- palacze- 2,25 na sezon grzewczy

            Liczba dzieci- 123

            Liczba oddziałów- 8

            Stopień organizacyjny- klasy I-VI

            Średni koszt na jednego ucznia- 4.836,57 zł

         Szkoła Podstawowa w Bogaczowie

Plan                 -          402.040 zł

Wykonanie      -          390.454,71 zł tj. 97,11 %

                 w tym:

                                   - płace i pochodne:

                                               plan – 335.782 zł

                                               wykonanie – 328.253,19 zł

                                    - pozostałe wydatki:

                                                           plan – 66.258 zł

                                                           wykonanie – 62.201,52 zł

 

            Zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty:

                                   - nauczyciele- 8,05

- pracownicy obsługi- 0,75

- palacz- 0,75 sezon grzewczy

 

         Liczba dzieci- 48

         Liczba oddziałów- 5

         Średni koszt na jednego ucznia- 8.134,47 zł

Zrealizowane wydatki bieżące we wszystkich szkołach obejmowały te same kategorie (różnice dotyczą wielkości) tj. świadczenia wynikające z BHP, zakup opału, materiałów, środków czystości, artykułów biurowych, pomocy naukowych, energii, wody, badania profilaktyczne, zakup usług (telefoniczne, pocztowe, transportowe, dostępu do Internetu, bankowe, remontowe, odprowadzenie ścieków), opłaty (za emisję spalin, RTV), odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

· Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych- funkcjonowały przy szkołach w Niwiskach, Drągowinie i w Bogaczowie.

  Plan wydatków 154.817 zł, wykonano 150.044,92 tj. 96,92 %

    w tym:

              - Niwiska:          plan- 40.660 zł wykonanie- 40.444,32 zł

              - Drągowina       plan- 71.069 zł wykonanie- 67.160,16 zł

              - Bogaczów        plan- 43.088 zł wykonanie- 42.440,44 zł

    Łącznie uczestniczyło    48 dzieci.

    Średni koszt na 1 dziecko- 3.125,94 zł. 

· Przedszkola

Miejsko Gminne Przedszkole Samorządowe- otrzymało z budżetu gminy dotację w wys. 685.000 zł

           - na działalność podstawową w wys. 676.500 zł (rozdział 80104),

           - na dokształcanie nauczycieli w wys. 2.000 zł (rozdział 80146),

           -na odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych nauczycieli emerytów- 6.500 zł.

Dotację rozliczono do końca 2006 r. i zwrócono kwotę 15.442,46, pozostawiając środki pieniężne na rachunku bankowym w wys. 35.695,39 zł na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego, które zostało zaliczone do kosztów 2006 roku, a wypłata nastąpi w 2007 roku.

Plan i wykonanie przychodów przedstawia poniższa tabela:

Lp.

Nazwa

Plan

Wykonanie

%

1.

Dotacja podmiotowa

w tym:

-rozdział 80104

-rozdział 80146

-rozdział 80195

685.000

 

676.500

2.000

6.500

669.557,54

 

661.057,54

2.000,00

6.500,00

97,75

 

 

 

2.

Przychody własne

w tym:

-wpłaty od rodziców

-wpłaty od personelu

-wpływy za zlewki

-wpływy za wynajem pomieszczeń

189.752

 

171.000

2.500

500

15.752

181.722,15

 

162.752,50

2.713,60

500,00

15.756,05

95,77

3.

Pokrycie amortyzacji

22.535

22.535,00

100,00

OGÓŁEM

897.287

873.814,69

97,38

 

Plan i wykonanie wydatków stanowiących koszty przedstawia poniższe zestawienie:

 

Lp.

Nazwa

Plan

wykonanie

% wykonania planu

1.

Wynagrodzenia i pochodne

-osobowe

-bezosobowe

-nagroda roczna

-ZUS

-Fundusz Pracy

569.640

436.000

9.740

33.650

79.200

11.050

569.585,02

435.999,55

9.740,00

33.610,30

79.188,28

11.046,89

99,9

2.

Zakup materiałów i wyposażenia

-węgiel, gaz z butli

-środki czystości

-art. biurowe

-art. doposażenia kuchennego

-czasopisma, znaczki, gazety

-materiały do remontu pomieszczeń

49.817

20.100

5.940

3.600

12.300

1.277

6.600

49.816,45

20.078,10

5.940,08

3.582,60

12.296,82

1.324,31

6.594,54

99,9

3.

Zużycie energii, co, wody

-energia elektryczna

-zimna woda

-c.o i ciepła woda

65.840

14.440

1.920

49.480

65.832,74

14.434,78

1.923,30

49.474,66

99,99

 

4.

Zużycie żywności

92.400

92.399,27

99,9

5.

Zakup usług remontowych (wymiana okien)

29.500

29.500

100,0

6.

Zakup usług zdrowotnych (badania lekarskie)

1.210

1.210

100,0

7.

Zakup pomocy dydaktycznych

9.850

9.845,01

99,95

8.

Zakup usług:

-opłaty telefoniczne

-opłaty za windę

-prowizje bankowe

-odprowadzenie nieczystości

-przyłączenie gazu

-kursy, szkolenia

-przegląd gaśnic

-usługi informatyczne

-naprawy sprzętu

-badanie SANEPIDU

23.120

3.000

2.950

560

4.170

6.240

470

310

2.200

3.120

100

23.117,00

3.006,51

2.941,65

562,00

4.161,45

6.240,00

465,00

309,88

2.201,03

3.121,48

108,00

99,99

9.

Podróże służbowe

3.051

3.051,92

100,03

10.

Pozostałe wydatki

3.665

3.660,25

99,87

11.

Dokształcanie nauczycieli

2.000

2.000

100,0

12.

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych

-pracowników

-nauczycieli emerytów

34.659

 

28.159

6.500

34.658,91

 

28.158,91

6.500,00

100,0

 

100,0

100,0

13.

Amortyzacja

22.535

22.535,00

100,0

OGÓŁEM

907.287

907.211,57

99,99

 

W trakcie 2006 roku realizacja planu przebiegała zgodnie z zadaniami określonymi w statucie jednostki; średnio miesięcznie uczęszczało 92 dzieci, opiekę nad dziećmi sprawował 10 osobowy personel pedagogiczny, posiadający odpowiednie kwalifikację.

         Średni koszt na jedno dziecko 9.861 zł.

· Gimnazjum- plan wydatków 1.616.591 zł, jednostka zrealizowała w 95,89 % (wykonanie- 1.549.561,19 zł) w tym:

            - płace i pochodne:

                        plan – 1.338.930 zł

                        wykonanie – 1.336.820,42 zł

            - pozostałe wydatki:

                        plan – 277.661 zł

                        wykonanie – 212.740,77 zł

Kwotę 212.740,77 zł wydano m.in. na zakup gazu, energii, wody, środków czystości, art. biurowych, pomocy dydaktycznych, remont dachu, dozór techniczny, zakup usług (telekomunikacyjnych, pocztowych, transportowych, wywóz nieczystości) dostęp do sieci Internet, podróże służbowe, odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

· Pozostała działalność- wykonanie planu wydatków w 81,82 % spowodowane było niezrealizowaniem zadania w ramach programu INTERREG III A „Zabawa w teatr narzędziem integracji i wzajemnego poznania” przez Szkołę Podstawową w Niwiskach”. Program nie uzyskał pozytywnej rekomendacji Euroregionu NYSA-SPREWA-BÓBR (braki formalne zostały uzupełnione po terminie). Zrealizowany został natomiast projekt „Euroregion w oczach uczniów szkół partnerskich w Kreschow i w Drągowinie” w ramach INTERREG III A zaplanowane wydatki wykonano 84 % (oszczędności wynikały z niższych kosztów zakwaterowania).

2.12.  POMOC SPOŁECZNA           

Zadania w zakresie pomocy społecznej realizowane były przez Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (MGOPS).

Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej MGOPS realizuje zadania zlecone przez administrację rządową oraz zadania własne.

a)Zadania zlecone

- świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego (rozdział 85212), wypłacono:

·        17.622 zasiłków rodzinnych na kwotę 898.482 zł,

·        9.994 dodatków do zasiłków rodzinnych na kwotę 872.418,70,

·        2.241 zasiłków pielęgnacyjnych na kwotę 329.832 zł,

·        293 świadczeń pielęgnacyjnych na kwotę 122.794 zł,

·        114 zapomóg z tytułu urodzenia dziecka na 114.000 zł,

·        1.171 zaliczek alimentacyjnych na 205.780,11 zł

         Łącznie w ramach świadczeń rodzinnych wypłacono 31.435 świadczeń na kwotę 2.543.306,81 zł.

         Ponadto naliczono i odprowadzono 236 składki na ubezpieczenia emerytalno – rentowe na kwotę 32.232,92 zł.

         - Składki na ubezpieczenia zdrowotne (rozdział 85213) opłacono za 144 osoby, w tym 37 dla osób pobierających zasiłek stały nie podlegający obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu na kwotę 9.815,48, oraz 107 dla osób rezygnujących  z zatrudnienia w celu opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym na kwotę 3.932,25 zł,

         - Usuwanie skutków klęsk żywiołowych (rozdział 85278)- wypłacono zasiłki celowe dla gospodarstw o powierzchni do 5 ha- 15 świadczeń na kwotę 7.892 zł, a dla gospodarstw o powierzchni powyżej 5 ha- 36 świadczeń na kwotę 45.408 zł,

         - Zasiłki i pomoc w naturze (rozdział 85214)

         a) zadania zlecone- wypłacono zasiłki stałe dla 48 osób na kwotę 143.540,82 zł,

         b) zadania własne- przyznano i wypłacono:

·        zasiłki okresowe dla 234 rodzin, wypłacono 1.148 świadczeń na kwotę 190.000 zł,

·        zasiłki celowe dla 381 rodzin na kwotę 181.698,59 zł.

         - Dodatki mieszkaniowe (rozdział 85215)- wypłacono na kwotę 198.476,69 zł na podstawie 288 decyzji.

         - Ośrodek pomocy Społecznej (rozdział 85219)- koszty funkcjonowania wyniosły 278.330,54 zł, z tego wynagrodzenia i pochodne 7 pracowników (6,5 etatu)- 245.646,99 zł (88,26% wydatków ogółem),

         -Usługi opiekuńcze- świadczono u 10 osób, wypracowano 6.012 godzin. Wydatki wykonano w 75,16 %. Niższe wykonanie wynikało z rezygnacji zatrudnienia 1 opiekunki, gdyż w przypadkach doraźnych- niewymagających stałej opieki, zatrudniano opiekunkę na umowę zlecenia. W 2006 roku zatrudnione były na stałe 3 opiekunki.  

         - Pozostała działalność (rozdział 85295)- dotyczyła realizacji zadań obejmujących dożywianie w ramach Programu Wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”, na który otrzymano dotację z budżetu państwa w wys. 245.000 zł; została ona wydatkowana  w 100 % na: zasiłki celowe (zakup żywności)- 150.425 zł, posiłki dla dzieci (352 dzieci- 48.698 posiłków)- 84.575 zł, doposażenie kuchni w szkołach przygotowujących posiłki- 10.000 zł. W rozdziale tym zakończono realizację Programu Wspólnot Europejskich- inicjatywy grupowe „Młodzież dla młodzieży”, obejmującego świadczenie usług rehabilitacyjnych i prowadzenie zajęć integracyjnych dla osób niepełnosprawnych. Wydatki objęte projektem wyniosły 8.593,99 zł (otrzymano refundację- 5.879,05 zł, pozostałe wydatki w kwocie 33.530,11 zł poniesiono na prace remontowe  w sali rehabilitacyjnej i zakup środków czystości. W okresie realizacji programu od września 2005 r. do sierpnia 2006 r. z zajęć integracyjnych skorzystało 811 osób, natomiast z rehabilitacji 2.900 osób.

2.13.  EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA

·   Świetlice szkolne- na funkcjonowanie świetlic w 4 szkołach podstawowych i w gimnazjum wydatkowano 505.845,43 zł, z tego:

   - wynagrodzenia i pochodne- 366.004,97 zł,

   - zakup środków żywności- 99.154,11 zł,

   - odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych- 20.319 zł

   - pozostałe wydatki- 20.367,35 zł.

Nie zostały wykonane wydatki na zakup żywności, gdyż zakwalifikowano mniej dzieci niż planowano do korzystania z posiłków (ze względu na kryteria dochodowe) oraz mniejsza od zakładanych była liczba uczniów korzystających z pełnej odpłatności za obiady.

·  Pomoc materialna dla uczniów- otrzymano dotację z budżetu państwa w wys. 187.161 zł, po pokryciu pełnych potrzeb zwrócono kwotę 264,46 zł. Przyznano i wypłacono 881 świadczeń pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym na kwotę 185.216,54 zł oraz 6 zasiłków szkolnych na kwotę 1.680 zł. Łącznie wydatkowano 186.896,54 zł.

2.14.  GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA

·  Zadania w zakresie gospodarki komunalnej Gmina wykonywała przy pomocy Miejsko Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Plan i wykonanie przychodów przedstawia poniższa tabela:

Lp.

Nazwa

Plan

Wykonanie

% wykonania planu

1.

Oczyszczanie miasta (rozdział 90003)

w tym:

-dotacje przedmiotowe

-wpływy z usług

46.030

 

43.550

2.480

43.550

 

43.550

-

94,61

 

2.

Utrzymanie zieleni w mieście

w tym dotacja przedmiotowa

4.852

4.852

4.852

4.852

100,00

3.

Działalność podstawowa- zakłady gospodarki komunalnej (rozdział 90017)

w tym:

- dochody z najmu

- wpływy z usług

- pozostałe odsetki

- rozliczenia z lat ubiegłych

- dotacje przedmiotowe

- pokrycie amortyzacji

1.637.975

 

 

183.471

1.416.237

14.000

4.500

16.543

3.224

1.580.132,07

 

 

164.677,02

1.362.931,27

14.320,75

18.435,95

16.543,00

3.224,08

96,47

OGÓŁEM

1.688.857

1.628.534,07

96,43

 

Nie wykonanie planu przychodów z tytułu dochodów z najmu i usług spowodowane było nieregulowaniem przez użytkowników i odbiorców należności w terminach umownych. Należności wymagalne w porównaniu do 2005 roku wzrosły o 57.843 zł. W większości są to osoby bezrobotne, bez prawa do zasiłku, a egzekucja w stosunku do nich jest wydłużona i często bezskuteczna.

Plan i wykonanie kosztów przedstawiono w poniższym zestawieniu:

Lp.

Nazwa

Plan

Wykonanie

% wykonania planu

I.

Działalność podstawowa (rozdział 90017)

1.607.280

1.593.669,56

99,15

1.

Wynagrodzenia i pochodne

w tym:

-osobowe

-bezosobowe

-prowizyjne

-nagroda roczna

-ZUS

-Fundusz Pracy

763.170

 

575.362

15.008

4.320

45.689

107.780

15.011

755.741,08

 

573.389,37

15.005,00

4.113,35

43.316,80

105.367,53

14.549,03

 

2.

Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń

2.416

2.415,80

 

3.

Zakup materiałów i wyposażenia

267.314

263.755,62

 

4.

Zakup energii

132.810

132.520,33

 

5.

Zakup usług remontowych

4.300

4.272,58

 

6.

Zakup usług zdrowotnych

1.698

1.561,66

 

7.

Zakup usług pozostałych

268.502

265.269,71

 

8.

Zakup usług dostępu do sieci Internet

940

932,00

 

9.

Podróże służbowe

4.926

4.920,94

 

10.

Różne opłaty i składki

11.000

10.911,00

 

11.

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

21.146

21.144,27

 

12.

Podatek od nieruchomości

11.933

11.933,00

 

13.

Opłaty na rzecz budżetu państwa

91.891

91.566,03

 

14.

Pozostałe odsetki

300

174,31

 

15.

Kary i odszkodowania

489

411,00

 

16.

Wydatki inwestycyjne

21.221

21.221,50

 

17.

Amortyzacja

3.224

3.224,08

 

18.

Inne zmniejszenia

 

1.694,65

 

II.

Oczyszczanie miasta (rozdział 90003)

46.030

46.029,60

100,00

1.

Wynagrodzenia i pochodne

w tym:

-osobowe

-nagroda roczna

-ZUS

-Fundusz Pracy

30.246

 

23.345

1.880

4.403

618

30.245,81

 

23.345,05

1.880,00

4.402,62

618,14

 

2.

Zakup materiałów i wyposażenia

5.883

5.883,22

 

3.

Zakup usług pozostałych

8.453

8.452,97

 

4.

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

1.146

1.146,38

 

5.

Pozostałe wydatki

302

301,22

 

III.

Utrzymanie zieleni w mieście (rozdział 90004)

4.852

4.852,33

100,00

1.

Zakup materiałów i wyposażenia

4.852

4.852,33

 

 

Wg stanu na 31.12.2006 r. Zakład nie posiadał zobowiązań wymagalnych, zobowiązania bieżące wynosiły- 91.592,96 zł, natomiast należności netto ( po pomniejszeniu o odpis aktualizujący od należności i odsetek niezapłaconych w terminie) wynosiły-              101.570,37 zł.

Należności wymagalne, których termin zapłaty upłynął stanowiły kwotę 234.307,13 zł.

      W zakresie rzeczowym Zakład realizował podstawowe zadania statutowe tj. dostarczanie wody, odprowadzenie ścieków, zbiórka odpadów, prowadzenie składowiska, targowiska, cmentarzy, utrzymanie czystości, zieleni na wyznaczonych terenach w Gminie. Zakład prowadził bieżące remonty i naprawy zarządzaną infrastruktura, jednak osiągane przychody nie zabezpieczają finansowania prac modernizacyjnych, które są niezbędne m.in.:

- w 10 budynkach mieszkalnych,

- na Stacji Uzdatniania Wody,

- na odcinku 27 km sieci wodociągowej,

- na niektórych odcinkach kanalizacji w miejscach zalegania nieczystości ciekłych i 

   blokady przepływów.

      Przeprowadzenie kosztownych prac modernizacyjno-inwestycyjnych będzie wymagało finansowego wsparcia z budżetu Gminy.

·  Oświetlenie ulic, placów i dróg (rozdział 90015)

   Na dzień 1 stycznia 2006 roku usytuowanych było na terenie Gminy 996 punktów oświetlenia ulicznego, w ciągu roku w wyniku prac inwestycyjnych przybyło 27 punktów. Za zakupioną energię zapłacono 174.072,99 zł, natomiast na eksploatację oświetlenia (przeglądy, badania  stanu technicznego słupów, przewodów kabli, opraw, urządzeń sterowniczych, remonty i naprawy) wydatkowano kwotę 144.585,89 zł.

·  Ochrona i konserwacja zabytków- przyznano i rozliczono dotację na prace remontowe, konserwatorskie i roboty budowlane dla obiektów zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków dla parafii katolickich:

a)      w Nowogrodzie Bobrzańskim- 28.000 zł, wykorzystano 21.536,82 zł,

b)      w Koźli Kożuchowskiej (Kościół w Bogaczowie)- 2.500 zł,

c)      w Drągowinie (Kościół w Kotowicach)- 35.000 zł.

Na wniosek Parafii w Bieniowie zaplanowano dotację na remont Kościoła w Białowicach w wys. 11.500 zł, jednak dotacja nie została uruchomiona, gdyż nie uzupełniono braków formalnych do wniosku oraz Parafia nie uzyskała dotacji od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, co uniemożliwiło całościowe przeprowadzenie niezbędnych prac.

·  Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu- udzielono dotację dla niżej wymienionych stowarzyszeń na wsparcie zadań w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży.

Lp.

Nazwa

Dotacja przyznana

Dotacja wykorzystana             i rozliczona

1.

GKS „Błękitni- FADOM”

Nowogród Bobrzański

88.540

85.477,36

2.

LZS „Błękitni” Kotowice

12.990

12.450,00

3.

LZS „Zieloni” Bogaczów

16.910

16.810,89

4.

LZS „Tęcza” Kaczenice

11.800

11.783,37

5.

LZS „Spójnia” Kamionka

7.820

7.784,00

6.

Uczniowski Klub Sportowy

Nowogród Bobrzański

12.700

10.200,00

7.

„Bez barier bez granic”

Nowogród Bobrzański

27.000

14.606,80

11.600,00-do rozliczenia do 30.04.2007

RAZEM

177.760

170.712,42

 

 

 

 

IV.        PRZYCHODY I ROZCHODY BUDŻETU GMINY

 

Plan przychodów w kwocie 5.862.185 zł wykonano w 100% (5.862.185,28 zł).  

Przychody pochodziły z następujących źródeł:

1)      z zaciągniętych kredytów  w wys. 1.095.000 zł w Banku Spółdzielczym Żagań o/Nowogród Bobrzański na:

  • budowę nawierzchni drogi gminnej w Nowogrodzie Bobrzańskim (ul. Polna)-  200.000 zł,
  • budowę nawierzchni drogi gminnej w Nowogrodzie Bobrzańskim (ul. Fabryczna)- 150.000 zł,
  •  ocieplenie ścian zewnętrznych i elewacja budynku Urzędu Miejskiego- 230.000 zł,
  • modernizację świetlicy wiejskiej w Przybymierzu wraz z budową boiska sportowego i placu zabaw w Przybymierzu- 300.000 zł,
  • budowę Domu Przedpogrzebowego w Nowogrodzie Bobrzańskim przy ul. Kościuszki 215.000 zł;

2)      pożyczek preferencyjnych w wys. 481.900 zł zaciągniętych w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze na:

  • modernizację szkoły Podstawowej w Nowogrodzie Bobrzańskim (przebudowa kotłowni)- 178.900 zł,
  • budowę kanalizacji sanitarnej w Nowogrodzie Bobrzańskim (ul. Żymierskiego, Szkolna)- 103.000 zł,
  • budowę wodociągu dla wsi Dobroszów Mały- 200.000 zł.

3)      z pożyczki z budżetu państwa (prefinansowanie)  w wysokości 3.180.793,17 zł na:

  • na budowę Szkoły Podstawowej w Niwiskach- 3.037.813,83 zł,
  • rozwiązanie problemu gospodarki ściekami- budowa kanalizacji sanitarnej w Nowogrodzie Bobrzańskim- 142.979,34 zł,

4)      z wolnych środków – w wys. 1.104.492,11 zł.

 

Rozchody budżetu gminy w wysokości 4.751.319,50  zł dotyczyły:

1) spłat pożyczek preferencyjnych w wysokości 149.780 zł na:

·        budowę rurociągu tłocznego i kanalizacji sanitarnej w Nowogrodzie Bobrzańskim (końcowa spłata)- 64.260 zł,

·        budowę kanalizacji sanitarnej w Nowogrodzie Bobrzańskim, ul. Kościuszki i Lipowa- 65.520 zł,

·        budowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej w Nowogrodzie Bobrzańskim ul. Grunwaldzka, Marcinkowskiego- 20.000 zł.

2) spłat kredytów preferencyjnych w wys. 477.500 zł, na:

  • budowę wodociągu w m. Przybymierz- Skibice- 100.000 zł,
  • termoizolację i przebudowę zasilania cieplnego Szkoły Podstawowej w Nowogrodzie Bobrzańskim- 167.500 zł,
  • modernizację drogi gminnej w m. Klępina- 110.000 zł,
  • budowę oczyszczalni ścieków w m. Kamionka- 100.000 zł.

3) z pożyczki z budżetu państwa (prefinansowanie)- 3.568.353,39 zł na budowę szkoły Podstawowej w Niwiskach (całkowita spłata).

Ponadto w wyniku zrealizowania wyższych niż planowano dochodów oraz niższych wydatków, wystąpiły na rachunku bieżącym budżetu wolne środki, które zostały ulokowane w bankach krajowych na korzystnych warunkach. Kwota krótkoterminowych lokat wyniosła 555.686,11 zł.

 

Stan zadłużenia na 31.12.2006 r. wynosił 2.829.499,34 zł i obejmował:

1)            kredyty w Banku Spółdzielczym w Żaganiu o/Nowogród Bobrzański- 1.276.600 zł:

-         48.800 zł - na budowę wodociągu w m. Krzewiny - spłata do 31 grudnia 2007r.,

-          39.200 zł – na modernizację drogi gminnej w m. Cieszów- spłata do 31 grudnia 2007r.,

-         53.600 zł - na modernizację drogi gminnej  m. Kaczenice- spłata do 31 grudnia 2007r.

-          40.000 zł -  na modernizację drogi gminnej w m. Dobroszów Wielki-  spłata do 31 grudnia 2007r.,

-         200.000 zł – na budowę nawierzchni drogi gminnej  w Nowogrodzie Bobrzańskim ul. Polna, spłata do 30.09.2009 r.,

-         150.000 zł - na budowę nawierzchni drogi gminnej  w Nowogrodzie Bobrzańskim ul. Fabryczna, spłata do 30.09.2009 r.,

-         230.000 zł – na ocieplenie ścian zewnętrznych i elewację budynku Urzędu Miejskiego, spłata do 31.12.2009 r.,

-         300.000 zł – na modernizację świetlicy wiejskiej w Przybymierzu wraz z budową boiska sportowego i placu zabawa, spłata 31.12.2009 r.,

-         215.000 zł – na budowę Domu Przedpogrzebowego w Nowogrodzie Bobrzańskim przy ul. Kościuszki, spłata do 30.09.2009 r.,

2)            pożyczki preferencyjne w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze w wys. 587.420 zł:

·        65.520 zł – na budowę kanalizacji sanitarnej w Nowogrodzie Bobrzańskim, ul. Kościuszki, Lipowa – spłata do 31 grudnia 2006 r.,

·        40.000 zł. – na budowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej w Nowogrodzie Bobrzańskim ul. Grunwaldzka - Marcinkowskiego- spłata do 31 grudnia 2008 r.,

·        103.000 zł - na budowę kanalizacji sanitarnej w Nowogrodzie Bobrzańskim ul. Żymierskiego, Szkolna, spłata do 31.12.2011 r.,

·        178.900 zł – na modernizację Szkoły Podstawowej w Nowogrodzie Bobrzańskim (przebudowa kotłowni), spłata do 30.06.2011 r.,

·        200.000 zł – na budowę wodociągu dla wsi Dobroszów Mały, spłata do 31.09.2011 r.,

3)            kredyty preferencyjne w Banku Ochrony Środowiska S.A. w wys. 822.500 zł na:

·        200.000 zł – na budowę wodociągu w m. Przybymierz-Skibice, termin spłaty do 10.07.2007 r.,

·        622.500 zł na termoizolację i przebudowę Szkoły Podstawowej w Nowogrodzie Bobrzańskim, spłata do 31.08. 2010 r.,

4)    pożyczki z budżetu państwa (prefinansowanie) w Banku Gospodarstwa Krajowego    o/Zielona Góra w  wys. 142.979,34 zł (spłata po otrzymaniu środków z EFRR).

 

Zostały dotrzymane wszystkie wskaźniki ostrożnościowe wskazane w ustawie o finansach publicznych:

1)      wskaźnik zadłużenia wraz z wymagalnymi zobowiązaniami do wykorzystanych dochodów wynosił 13,03 %, a bez zadłużenia z tytułu prefinansowania 12,38 %. Wymagalne zobowiązania dotyczą nadpłat podatków, wpływów za wieczyste użytkowanie gruntów, z dzierżawy i najmu.

Żadna jednostka organizacyjna Gminy nie zalegała z płatnościami,

2)      wskaźnik spłat kredytów i pożyczek wraz  z należnymi odsetkami do wykonanych dochodów wyniósł 19,35 %, a bez spłat pożyczki na prefinansowanie -  3,12 %.

 

Planowany deficyt budżetu w wys. 1.666.551 zł wyniósł 803.221,39 zł; zmniejszenie deficytu było wynikiem przekroczenia planu dochodów o 87.038,71 zł oraz zmniejszenia wykonania wydatków o kwotę 776.290,90 zł.

Plan i wykonanie przychodów i rozchodów budżetu gminy za 2006 r. przedstawiono w Załączniku Nr 8.

Zadania własne Gminy realizowane były również w ramach Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgodnie z planem uchwalonym przez Radę Miejską, poniesione wydatki dotyczyły:

- propagowania działań proekologicznych poprzez organizację konkursu ekologicznego w szkołach podstawowych p.n. Błękitne festiwale twórczości dziecięcej- V edycja (zakup materiałów, nagród, art. spożywczych, dowozy uczestników)- 3.119,38 zł,

- konserwacji urządzeń melioracyjnych- 5.990,59 zł,

- ochrony wód (zarybiania stawów)- 3.514,13 zł,

- wycinki drzew, zakrzaczeń, zagospodarowanie zielenią- 12.402,41 zł,

- zbiórkę odpadów wielkogabarytowych- 7.050,46 zł,

- likwidacji dzikiego wysypiska w Nowogrodzie Bobrzańskim- 4.000 zł,

- dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków (skorzystało 11 właścicieli na kwotę 27.146 zł).

Łącznie wydatkowano 63.222,97 zł.

Przychody i wydatki Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawiono w załączniku Nr 5.

Rachunek dochodów własnych utworzyły 2 szkoły podstawowe i gimnazjum na podstawie decyzji Dyrektorów; plan finansowy obejmował wyłącznie dochody uzyskane z darowizn, a darczyńcy nie wskazali konkretnego celu, stąd też wydatkowano środki na zakup niezbędnego  doposażenia. W Gimnazjum zakupiono pralkę automatyczną za 949 zł na potrzeby kuchni i stołówki, do Szkoły Podstawowej w Niwiskach- rolety materiałowe i łuparkę do drewna (szkoła ogrzewana jest drzewem) na kwotę 4.057,30 zł.

Nie poniesiono wydatków w Szkole Podstawowej w Nowogrodzie Bobrzańskim (środki zostaną wykorzystane w 2007 roku).

Plan dochodów własnych jednostek budżetowych i wydatków nimi sfinansowanych przedstawiono w załączniku Nr 9.

Wykaz załączników do sprawozdania z wykonania budżetu za 2006 rok:

-         Załącznik Nr 1- Plan i wykonanie dochodów Gminy za 2006 rok,

-          Załącznik Nr 2- Plan i wykonanie wydatków Gminy za 2006 rok,

-         Załącznik Nr 3- Plan i wykonanie dochodów  i wydatków związanych z realizacją zadań bieżących i inwestycyjnych z zakresu administracji rządowej zleconych gminie ustawami za 2006 rok,

-         Załącznik Nr 4- Plan i wykonanie dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań określonych w Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2006 rok,

-         Załącznik Nr 5- Plan i wykonanie przychodów i kosztów zakładów budżetowych za 2006 rok,

-         Załącznik Nr 6- Plan i wykonanie przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej za 2006 rok,

-         Załącznik Nr 7- Wykorzystanie środków wyodrębnionych do dyspozycji sołectw za 2006 rok,

-         Załącznik Nr 8- Wykonanie przychodów i rozchodów budżetu gminy za 2006 rok,

-         Załącznik Nr 9- Plan i wykonanie dochodów własnych jednostek budżetowych i wydatków nimi sfinansowanych,

-          Załącznik Nr 10- Plan i wykonanie zadań inwestycyjnych za 2006 rok,

-         Załącznik Nr 11- Plan i wykonanie wydatków na programy i projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej za 2006 rok,

 

 

Wytworzył:
Emilia Krzyżanowska
Udostępnił:
Wanda Kwas
(2007-05-14 09:49:23)
Ostatnio zmodyfikował:
Wanda Kwas
(2007-05-14 09:52:16)
DRUKUJ    
 
 

ilość odwiedzin: 682857