Wersja do druku

Nr XXXVIII/261/06


 Uchwała Nr XXXVIII/261/06

Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim

z dnia 30 marca 2006 r. 

w sprawie:  regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i  gminy Nowogród Bobrzański

-------------------------------------------------------------------------- 

Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z  2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art.4 ust 1 ustawy   z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) oraz po konsultacji i pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zielonej Górze uchwala się, co następuje:

 § 1.   Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim uchwala „Regulamin utrzymania czystości i  porządku na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański” o treści jak niżej.

§ 2.   Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański.

§ 3.   Ilekroć w dalszej części uchwały jest mowa o:

1/   ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 236 poz. 2008 z późn. zm.),

2/ właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające      nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,

3/ odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,

4/ nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,

5/ podmiotach uprawnionych – należy przez to rozumieć gminne jednostki organizacyjne oraz inne jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności na podstawie art. 7 wymienionej na wstępie ustawy,

6/ burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Nowogrodu Bobrzańskiego,

7/ gminie – należy przez to rozumieć miasto i gminę Nowogród Bobrzański,

8/ zwierzętach gospodarskich – należy przez to rozumieć drób (kury, kaczki, gęsi, indyki, perliczki itp.) konie, krowy, świnie, owce, kozy itp.

§ 4.   Burmistrz tworzy warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do zapewnienia ochrony środowiska przed odpadami i innymi zanieczyszczeniami oraz utrzymania porządku i czystości na terenie miasta i gminy.

§ 5.   Na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański zadania w zakresie utrzymania porządku i czystości realizują:

   Miejsko - Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w  Nowogrodzie Bobrzańskim,

   Spółka Wodno - Ściekowa Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański,

   podmioty posiadające odpowiednie zezwolenia,

   Posterunek Straży Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim.

§ 6.   Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie  gminy w zakresie:

1.  Utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

1)     na terenie miasta i gminy w wyznaczonych miejscach w mieście i w każdej wsi lokalizuje się pojemniki na selektywną zbiórkę odpadów komunalnych. Utrzymanie czystości i porządku w rejonie zbiórki odpadów selektywnych należy do odbiorcy tych odpadów,

2)     raz w roku gmina organizuje bezpłatną zbiórkę odpadów wielkogabarytowych z gospodarstw domowych,

3)     odpady z remontów gospodarstw domowych muszą być segregowane w miejscu realizacji i dostarczone na składowisko zgodnie z umową zawartą pomiędzy inwestorem,  a  MGZGKiM w Nowogrodzie Bobrzańskim,

4)     gmina wyznaczy na składowisku punkt odbioru odpadów niebezpiecznych, które będą przyjmowane od mieszkańców nieodpłatnie. 

2.   Utrzymanie w czystości nieruchomości służących do użytku publicznego

1/ utrzymanie w czystości i porządku nieruchomości służących do użytku publicznego w tym uprzątanie błota, śniegu, lodu, piasku i chwastów należy:

a)     przystanki autobusowe komunikacji          do PKS Zielona Góra,

      publicznej do przewoźników                        PKS Żary (proporcjonalnie do ilości kursów)                MARVEL,

b)    przystanki autobusowe                               przewoźnik realizujący  do przewozów szkolnych przewozy szkolne,

c)     przystanki kolejowe                                   przewoźnicy kolejowi. 

2)      ulice, place, place zabaw, tereny rekreacyjne, cmentarze:

a)     gminne – w mieście MGZGKiM  wg zatwierdzonego wykazu – na wsi Rady sołeckie,

b)    pozostałe do właścicieli lub zarządców tych nieruchomości. 

§ 7.   Właściciele nieruchomości powinni utrzymywać czystość i porządek na terenie nieruchomości oraz dbać o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia, upiększać je zielenią i ukwiecać, uprzątać teren nieruchomości i pomieszczenia przeznaczone do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów.

§ 8.   Burmistrz będzie organizatorem okresowych konkursów inspirujących mieszkańców gminy do podnoszenia stanu czystości i porządku, ładu i estetycznego wyglądu  nieruchomości.

§ 9.         Teren nieruchomości powinien być w miarę potrzeby sprzątany, utwardzone części terenu oraz chodniki położone wzdłuż nieruchomości powinny być zamiatane, aby nie dopuścić do zalegania na nich zanieczyszczeń i opadu liści przez czas dłuższy niż 24 godz. Ponadto w myśl art. 5 ust. 1 pkt. 4 wymienionej na wstępie ustawy, właściciele nieruchomości zobowiązani są do oczyszczania chodników położonych wzdłuż nieruchomości ze śniegu i lodu.

§ 10.    Obowiązki utrzymania czystości i porządku w odniesieniu do lokali i obiektów budowlanych, służących do celów handlowych, gastronomicznych, magazynowych, produkcyjnych i im podobnych oraz do celów użyteczności publicznej, ciążą na użytkownikach tych lokali i obiektów budowlanych, przy czym obowiązki te wykonują oni także na zewnątrz lokalu w najbliższym otoczeniu  jego i zaplecza na powierzchni ustalonej z zarządcą nieruchomości.

§ 11.    Śliskość na ulicach, placach i innych drogach publicznych w okresie mrozów i opadów śnieżnych likwiduje się przy użyciu piasku, a w sytuacjach wyjątkowych dopuszcza się użycie środków chemicznych określonych przepisami szczegółowymi.

§ 12.    1.   Pogotowie zimowe trwa od 1 listopada do 31 marca. Zimowym utrzymaniem dróg miasta  i gminy kieruje inspektor ds. dróg i gospodarki mieszkaniowej Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie Bobrzańskim.

2.   Zimowym utrzymaniem drogi krajowej, dróg wojewódzkich i dróg powiatowych kierują  zarządy tych dróg. 

§ 13.    Gromadzenie odpadów komunalnych na terenie nieruchomości może być dokonywane wyłącznie w miejscach na ten cel wyznaczonych i uzgodnionych z ich odbiorcą, a w nowych obiektach zgodnie z ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy, zagospodarowania terenu i pozwoleniu na budowę.

§ 14.    Komunalne odpady stałe należy gromadzić w nieruchomości w szczelnych i zamkniętych zbiornikach. Dopuszcza się gromadzenie odpadów w nieruchomościach poza zbiornikami w szczelnych i związanych workach pod warunkiem, że ich usunięcie nastąpi w okresie co najmniej 7 dni od ich wystawienia. Odpady wielkogabarytowe / wyrzucane meble, sprzęt gospodarstwa domowego, opony itp./ mogą być gromadzone przy miejscach gromadzenia odpadów, lecz w terminie uzgodnionym z odbiorcą odpadów, który zagwarantuje ich szybkie usunięcie.

§ 15.    Do gromadzenia odpadów ulicznych stosuje się kosze na odpady rozmieszczone odpowiednio do natężenia ruchu pieszego. Rodzaj koszy i ich usytuowanie ustala Burmistrz.

§ 16.    Właściciele nieruchomości zobowiązani są wyposażyć niereuchomość w odpowiednią ilość zbiorników na odpady, dostosowanych do systemu wywozu odpadów. Właściciel nieruchomości dokonuje doboru rodzaju zbiorników w uzgodnieniu z uprawnionym podmiotem do odbioru tych odpadów.

 § 17.    Do gromadzenia odpadów w workach mogą być stosowane jedynie worki do tego celu przeznaczone i oznaczone przez odbiorcę. Zakup worka obciąża właściciela nieruchomości.

§ 18.    Właściciele nieruchomości za zgodą umożliwiają uprawnionym podmiotom nieodpłatne ustawienie na ich terenie nieruchomości zbiorników do selektywnej zbiórki odpadów.

§ 19.    Burmistrz promować będzie system selektywnej zbiórki odpadów w gospodarstwach domowych poprzez współfinansowanie zakupu odpowiednich pojemników, a także w ramach udzielanych zezwoleń oraz gwarantowanie ich regularnego wywozu przez uprawnione podmioty.

§ 20.    Przy selektywnej zbiórce odpadów ustala się, że koszt ich usunięcia będzie o 25 % niższy niż koszt usunięcia odpadów nieselektywnych.

§ 21.    Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania zbiorników na odpady w czystości, a jeżeli stanowią ich własność także w należytym stanie technicznym.

§ 22.    W nieruchomościach nieprzyłączonych do kanalizacji, komunalne odpady ciekłe powinny być gromadzone w szczelnych zbiornikach wykonanych i użytkowanych w sposób uniemożliwiający przenikanie ich zawartości do gruntu.

§ 23.    Komunalne odpady stałe i ciekłe powinny być wywożone systematycznie przez uprawnione podmioty. Dopuszcza się możliwość ich usunięcia przez właściciela nieruchomości za uprzednim uzyskaniem zgody uprawnionego podmiotu do ich unieszkodliwienia.

§ 24.    Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przyłączenia się do sieci kanalizacyjnej i likwidacji zbiorników bezodpływowych nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 roku w odniesieniu do nieruchomości położonych przy ulicach wyposażonych w kanalizacyjną sieć sanitarną lub w ciągu trzech miesięcy od dnia przekazania do użytku nowowybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej w sposób uzgodniony z właścicielem tej sieci.

§ 25.    Zabrania się odprowadzania ścieków do wód powierzchniowych, rowów melioracyjnych i gruntu bez stosownego pozwolenia.

§ 26.    1.      Ustala się miejsca gromadzenia odpadów selektywnych:

1/ papier, szkło, tworzywa sztuczne, puszki, tekstylia – Składowisko Odpadów Komunalnych w Klępinie,

2/   złom metali   w punktach skupu złomu,

                  -  Składowisko Odpadów Komunalnych w Klępinie

2. Wywóz odpadów może odbywać się wyłącznie do ustalonych miejsc, a mianowicie:

1/ odpady stałe – Składowisko Odpadów Komunalnych w m. Klępina,

2/ odpady ciekłe – oczyszczalnia ścieków na terenie miasta przy ul. Sportowej oraz oczyszczalnie ścieków w Bogaczowie i Kamionce,

3/ materiały niebezpieczne – Składowisko Odpadów Komunalnych w Klępinie, 

§ 27.    Właściciele nieruchomości, na żądanie upoważnionych przedstawicieli jednostek kontrolnych, zobowiązani są do okazania dowodów dokonywania wywozów odpadów komunalnych z nieruchomości przez uprawnione podmioty, a przy własnym wywozie do okazania dowodu opłaty za nieuszkodliwianie tych odpadów.

§ 28.    1.      Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i lub innych zwierząt domowych są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt lub będących pod ich opieką.

2.       Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe należy w szczególności:

1/ prowadzenie ich na uwięzi; w miejscach publicznych zwierzęta powinny być tak zabezpieczone ( np. w kaganiec ), aby nie kąsały i drapały,

2/ stały i skuteczny nadzór nad zwierzętami,

3/ niewprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności,

4/ niewprowadzanie zwierząt na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci oraz wydzielonych kąpielisk,

5/ usuwanie zanieczyszczeń pozostawianych przez zwierzęta domowe na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych oraz na obiektach i terenach przeznaczonych do wspólnego użytku publicznego,

6/ opłacanie podatku od posiadania psów,

7/ coroczne szczepienie ochronne psów przeciw wściekliźnie,

8/ czytelne oznakowanie nieruchomości w widocznym miejscu informacją o znajdującym się w niej psie. 

§ 29.    Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz zwierząt w hodowlach zarejestrowanych np. gołębie na terenie osiedli mieszkalnych w mieście o zabudowie wielorodzinnej. Na pozostałych terenach w mieście dopuszcza się możliwość utrzymywania zwierząt gospodarskich w pomieszczeniach, których lokalizacja jest zgodna z obowiązującymi w tym zakresie wymogami sanitarnymi.

§ 30.    W nieruchomościach powinna być co najmniej raz w roku przeprowadzona przez właścicieli deratyzacja miejsc, urządzeń i pomieszczeń, takich jak: pojemniki na odpady, korytarze piwniczne, węzły cieplne, studzienki wodomierzowe i przykanaliki sieci sanitarnej oraz pomieszczenia zwierząt gospodarskich.  

§ 31.    Rozmieszczenie plakatów, afiszy i ogłoszeń winno odbywać się w miejscach do tego celu wyznaczonych. Burmistrz zabezpieczy w tym względzie niezbędną ilość miejsc na terenie miasta i gminy.

§ 32.    Ustawianie reklam i tablic informacyjnych, treść napisów musi być uzgodniona z Urzędem Miejskim. Wysokość opłat ustawienia tablic lub reklam ustalał będzie Burmistrz w drodze zarządzenia.  

§ 33.    Nadzór nad przestrzeganiem porządku i czystości oraz ich egzekwowaniem pełnią funkcjonariusze Policji i Straży Miejskiej, funkcjonariusze Straży Pożarnej, przedstawiciele inspektora sanitarnego i Ochrony Środowiska, upoważnieni pracownicy Urzędu Miejskiego.

§ 34.    Traci moc uchwała Nr IX/50/99 Rady Miasta i Gminy w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 16 wrzesień 1999 roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości, porządku w mieście i w gminie Nowogród Bobrzański.

 § 35.    Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego i podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń  w Urzędzie Miejskim w Nowogrodzie Bobrzańskim.

 

 

 


Wprowadzono:2006-04-13 08:53:24przezWanda Kwas
Zatwierdzono:2006-04-13 08:53:57przezWanda Kwas