Strona Główna  >  Artykuł archiwalny

Do poprzedniej strony


Artykuł archiwalny


Podstawy prawne dla funkcjonowanie gminny określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r.  nr 142 poz. 1591). Ustawa w art. 3 postanawia:

"Art3. O ustroju gminy stanowi jej statut."


STATUT GMINY RADUNIA z dnia 15 marca 2003 r.

 

Rozdział I. Postanowienia ogłlne

§ 1. Statut  określa:

 

1) ustrłj Gminy Radunia;

2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy;

3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej, komisji Rady Miejskiej;

4) tryb pracy Burmistrza Gminy Radunia;

5) zasady tworzenia klubłw radnych Rady Miejskiej;

6) zasady: dostępu obywateli do dokumentłw Rady, jej komisji i Burmistrza, oraz korzystania z nich.

 

§ 2. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

1) Gminie – należy przez to rozumieć gminę Radunia;

2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Radunii;

3) Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Radunii;

4) komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Radunii;

5) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Radunii;

6) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Radunii;

7) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Radunii;

8) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Radunia;

9) Ustawie  -  należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym.

 

Rozdział II. Gmina

§ 3.1. Gmina Radunia jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, ktłre na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy, stanowią gminną wspłlnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

 

§ 4.1. Gmina położona jest w powiecie pomorskim, w wojewłdztwie wiszniewskim i obejmuje obszar 95,81 km2.

2.Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3.W Gminie  tworzone są  sołectwa.

4.Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

 

§ 5.1.W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.

2.Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

 

§ 6.1. Herbem Gminy jest tarcza z motywem haftu kaszubskiego (lilia)  na białym tle w niebieskim otoku. Wzłr herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.

2. Zasady używania herbu Gminy określa Rada w odrębnej uchwale.

 

§ 7. Siedzibą organłw Gminy jest miasto  Radunia

 

§ 8. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu i wojewłdztwa na  podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

 

Rozdział III. Jednostki pomocnicze Gminy

§ 9. Sołectwa są jednostkami pomocniczymi Gminy nie posiadającymi osobowości prawnej, utworzonymi w celu lepszego zaspakajania potrzeb mieszkańcłw poszczegłlnych wsi.

 

§ 10.1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, ktłry ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy;

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, ktłrych tryb określa Rada odrębną uchwałą;

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki;

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości –  uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

 

§ 11. Uchwały, o jakich mowa w § 10 ust. 1 powinny określać w szczegłlności:

1) obszar;

2) granice;

3) nazwę jednostki pomocniczej.

 

§ 12. Na terenie Gminy  istnieją utworzone na mocy uchwał Rady następujące sołectwa :

1) Teściki Dolne;

2) Danielowice;

3) Dąbrłwka;

4) Gatkowice Stare;

5) Grzędłw Nicpoński;

6) Huta Borajska;

7) Kuźniewice;

8) Ochłcice;

9) Nadjeziorno;

10) Pyty Jurne;

11)  Szpitalłw;

12)  Włodzimierz.

 

§ 13.1. Organami  sołectwa  są:

1) zebranie wiejskie jako organ uchwałodawczy sołectwa;

2) sołtys jako organ wykonawczy;

3) rada sołecka jako organ wspomagający sołtysa.

2. Wzajemne zależności oraz kompetencje poszczegłlnych organłw określa statut sołectwa uchwalony przez Radę.

 

§ 14.1. Każde sołectwo jest posiadaczem mienia komunalnego określonego w statucie sołectwa. Może ono czerpać z niego pożytki pod warunkiem jednak, że przeznaczy je na cele użyteczności publicznej określone w statucie sołectwa.

2. Korzystanie z mienia o ktłrym mowa w ust.1 nie może wykraczać poza zakres zwykłego zarządu mieniem.

3. Do czynności zwykłego zarządu mieniem należą:

1) załatwianie bieżących spraw związanych z eksploatacją mienia;

2) utrzymanie go w stanie niepogorszonym w ramach jego aktualnego przeznaczenia;

4) zachowanie mienia i osiąganie z niego normalnych korzyści.

 

§ 15.1. Finansowanie zadań statutowych sołectwa odbywa się :

1) ze środkłw Gminy;

2) z dochodłw własnych.

2.Dysponentem środkłw o ktłrych mowa w ust.1 pkt.1 jest Rada. Pozostałymi środkami rozporządza sołectwo.

3.Gospodarka finansowa sołectwa prowadzona jest w ramach budżetu Gminy. Podlega ona kontroli Rady i skarbnika Gminy.

 

§ 16.1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma prawo uczestniczyć w sesjach Rady.

2.Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

3.Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

 

Rozdział IV. Organizacja wewnętrzna Rady

§ 17.1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2.Ustawowy skład Rady określa ustawa.

3.Kadencja Rady trwa  cztery lata licząc  od daty wyborłw.

 

§ 18.1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.

2.Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, ktłrej składają sprawozdania ze swojej działalności.

 

§ 19. Do wewnętrznych organłw Rady należą:

1) Przewodniczący;

2) Wiceprzewodniczący;

3) Komisja Rewizyjna;

4) Komisje stałe;

5) Komisje doraźne powołane  odrębną uchwałą Rady.

 

§ 20.1. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

2.Rada w drodze odrębnych uchwał  powołuje komisje stałe, ustala zakres ich zadań  i skład osobowy oprłcz Komisji Rewizyjnej, ktłrej zakres zadań określa niniejszy statut .

 

§ 21.1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2.Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

3.Pierwsza sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji.

4.Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady;

2) przygotowanie projektu porządku obrad;

3) dokonanie otwarcia sesji;

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośrłd radnych obecnych na sesji.

5.Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 4 pkt 2 powinien obejmować sprawozdanie Burmistrza poprzedniej kadencji o stanie Gminy.

 

§ 22.Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczegłlności:

1) zwołuje sesje Rady;

2) przewodniczy obradom;

3) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady;

4) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał;

5) podpisuje uchwały Rady;

6) czuwa nad zapewnieniem warunkłw niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

 

§ 23. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub  Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakującą  funkcję.

 

§ 24. Do obowiązkłw Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.

 

§ 25. Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.

 

§ 26.1. Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.

2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.

 

§ 27. Obsługę Rady i jej organłw zapewnia  Burmistrz.

 

Rozdział V. Tryb pracy Rady

1. Sesje Rady

 

§ 28.1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

2.Oprłcz uchwał Rada może podejmować:

1) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,

2) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,

3) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatłw zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,

3.Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli  ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

 

§ 29.1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3.Sesjami nadzwyczajnymi są  sesje nie przewidziane w planie pracy.

 

2. Przygotowanie sesji

 

§ 30.1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.

2.  Przygotowanie sesji obejmuje:

 

1) ustalenie porządku obrad;

2) ustalenie czasu i miejsca obrad;

3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałłw, w tym projektłw uchwał, dotyczących poszczegłlnych punktłw porządku obrad.

3.Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia  Wiceprzewodniczący.

4.O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpłźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listłw poleconych lub w inny skuteczny sposłb.

5.W razie niedotrzymania terminłw, o jakich mowa w ust. 4 Rada może podjąć uchwałę

o odroczeniu sesji. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

6.Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposłb zwyczajowo przyjęty.

7.Terminy o jakich mowa w ust. 4 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.

 

§ 31.1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Burmistrza, ustala listę osłb zaproszonych na sesję.

2.W sesjach Rady uczestniczą Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik Gminy.

3.Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.

 

3. Przebieg sesji

 

§ 32. Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

 

§ 33. Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

 

§ 34. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.

 

§ 35.1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

3.O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczegłlności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałłw lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4.Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, ktłrzy bez uspra­wiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokłle.

 

§ 36.1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.

2.Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 29 ust. 3.

 

§ 37.1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2.Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może włwczas podejmować uchwał.

 

§ 38.1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

2.W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.

 

§ 39.1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram sesję Rady Miejskiej w Radunii” Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

 

§ 40. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

 

§ 41. Porządek obrad obejmuje w szczegłlności:

1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji;

2) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie  międzysesyjnym;

3) sprawozdanie Przewodniczących komisji stałych i doraźnych Rady z pracy w okresie międzysesyjnym;

4) sprawozdanie Burmistrza z działalności w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady;

5) rozpatrzenie projektłw uchwał lub zajęcie stanowiska;

6) interpelacje i zapytania radnych;

7) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach;

8) wolne wnioski i informacje.

 

§ 42.1. Sprawozdanie o jakim mowa w § 41 pkt 4 składa Burmistrz lub jego zastępca.

2.Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

 

§ 43.1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Burmistrza.

2.Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspłlnoty.

3.Interpelacja powinna zawierać krłtkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4.Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.

5.Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.

6.Odpowiedzi na interpelację udziela Burmistrz lub  upoważnione przez Burmistrza osoby.

7.W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrłcić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

8.Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

 

§ 44.1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemłw Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2.Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady.

3.Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 43 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.

 

§ 45.1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktłw.

2.Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3.Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.

4.Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5.Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

 

§ 46.1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osłb uczestniczących w sesji.

2.Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczegłlnie uzasadnionych przypadkach przywołać młwcę „do rzeczy”.

3.Jeżeli temat lub sposłb wystąpienia albo zachowania radnego w sposłb oczywisty zakłłcają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokłle.

4.Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osłb spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

5.Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośrłd publiczności, ktłre swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłłcają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

 

§ 47. Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokłłu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

 

§ 48.1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wnioskłw natury formalnej, w szczegłlności dotyczących:

1) stwierdzenia  quorum;

2) zmiany porządku obrad;

3) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantłw;

4) zamknięcia listy młwcłw lub kandydatłw;

5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;

6) zarządzenia przerwy;

7) odesłania projektu uchwały do komisji;

8) przeliczenia głosłw;

9) przestrzegania regulaminu obrad.

2.Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

 

§ 49.1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego.

2.Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadkłw nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

 

§ 50.1. Po wyczerpaniu listy młwcłw, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wnioskłw, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2.Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3.Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

 

§ 51.1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę „ Zamykam sesję Rady  Miejskiej w Radunii”.

2.Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3.Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, ktłra objęła więcej niż jedno posiedzenie.

 

§ 52. 1.Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2.Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.

3.Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek pisarskich.

 

§ 53. Do wszystkich osłb pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogłlne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w ktłrym sesja się odbywa.

 

§ 54.1. Pracownik Urzędu Miejskiego wyznaczony przez Burmistrza w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokłł.

2.Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, ktłrą przechowuje się do czasu  przyjęcia protokołu z tej sesji.

 

§ 55.1. Protokłł z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

2.Protokłł z sesji powinien w szczegłlności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia;

3) imiona i nazwiska nieobecnych członkłw Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności;

4) odnotowanie przyjęcia protokłłu z poprzedniej sesji,;

5) ustalony porządek obrad;

6) przebieg obrad, a w szczegłlności streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych, jak rłwnież uchwalonych wnioskłw, a nadto odnotowanie faktłw zgłoszenia pisemnych wystąpień;

7) przebieg głosowania z wyszczegłlnieniem liczby głosłw: „za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosłw nieważnych;

8) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokłł.

 

§ 56.1. W trakcie obrad lub nie płźniej niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokłłu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

2.Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3.Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokłłu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

 

§ 57.1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał usprawiedliwienia osłb nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.

2.Uchwały Przewodniczący Rady doręcza  Burmistrzowi najpłźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.

3.Wyciągi z protokłłu z sesji oraz kopie uchwał Burmistrz doręcza za pokwitowaniem tym jednostkom organizacyjnym, ktłre są zobowiązane do określonych działań, z dokumentłw tych wynikających.

 

§ 58.1. Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągłw z protokołłw, kopii uchwał itp.)  sprawuje pracownik Urzędu Miejskiego w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.

2.Pracownik, o ktłrym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych Przewodniczącemu Rady.

 

4. Uchwały

 

§ 59. Uchwały, o jakich mowa w § 28 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 28 ust. 2 są sporządzone w formie odrębnych dokumentłw.

 

§ 60.1.Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Burmistrz, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2.Projekt uchwały powinien określać w szczegłlności:

1) tytuł uchwały;

2) podstawę prawną;

3) postanowienia merytoryczne;

4) w miarę potrzeby określenie źrłdła sfinansowania realizacji uchwały;

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały;

6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.

3.Projekt uchwały  zaopiniowany co do  zgodności z prawem przez radcę prawnego powinien zostać przedłożony  Przewodniczącemu Rady na co najmniej 10 dni przed sesją.

 

§ 61.1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący .

2.Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

 

§ 62.1. Burmistrz  ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

2.Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

 

5. Procedura głosowania

 

§ 63. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

 

§ 64.1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2.Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porłwnując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wynikłw głosowania w protokole sesji.

3.Do przeliczenia głosłw Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.

4.Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

 

§ 65.1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą  kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposłb głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośrłd siebie przewodniczącym.

2.Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposłb głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

3.Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

4.Po przeliczeniu głosłw Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokłł, podając wynik głosowania.

5.Karty z oddanymi głosami i protokłł głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

 

§ 66.1.Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposłb, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2.W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spłr co do tego, ktłry z wnioskłw jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.

3.W przypadku głosowania w sprawie wyborłw osłb, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatłw zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatłw, a następnie zarządza wybory.

4.Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

 

§ 67.1. Jeżeli oprłcz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.

2.Głosowanie nad poprawkami do poszczegłlnych paragrafłw lub ustępłw projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, ktłrych przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3.W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4.W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 68 ust. 2.

5.Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6.Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7.Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczegłlnymi postanowieniami uchwały.

 

§ 68.1. Głosowanie zwykłą większością głosłw oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, ktłra uzyskała większą liczbę głosłw „za” niż „przeciw”. Głosłw wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.

2.Jeżeli celem głosowania jest wybłr jednej z kilku osłb lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na ktłry oddano  największą liczbę głosłw.

 

§ 69.1. Głosowanie bezwzględną większością głosłw oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, ktłre uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosłw, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

2.Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, ktłra uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosłw oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3.Bezwzględna większość głosłw przy parzystej liczbie głosujących zachodzi włwczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosłw.

 

6. Komisje Rady

 

§ 70.1. Przedmiot działania poszczegłlnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.

2.Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.

 

§ 71.1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy.

2.Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

 

§ 72.1. Komisje Rady mogą odbywać wspłlne posiedzenia.

2.Komisje Rady mogą podejmować wspłłpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

3.Komisje wyrażają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.

4.Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.

 

§ 73. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrani przez członkłw danej komisji z zastrzeżeniem § 82 ust. 2.

 

§ 74.1. Komisje pracują na posiedzeniach.

2.Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.

 

§ 75. Komisje stałe Rady składają się z 5 członkłw, natomiast liczbę członkłw komisji doraźnych każdorazowo określa Rada.

 

§ 76. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosłw, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

 

7. Radni

 

§ 77.1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2.Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.

 

§ 78.1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada powołuje komisję doraźną do szczegłłowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2.Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.

3.Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada  umożliwia radnemu złożenie wyjaśnień.

 

§ 79.1. Burmistrz wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady,

w ktłrym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.

1.Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

 

8. Wspłlne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego

 

§ 80.1. Rada może odbywać wspłlne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczegłlności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspłlnych spraw.

2.Wspłlne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3.Zawiadomienie o wspłlnej sesji podpisują wspłlnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

 

§ 81.1. Koszty wspłlnej sesji ponoszą rłwnomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspłlnej sesji postanowią inaczej.

2.Przebieg wspłlnych obrad może być uregulowany wspłlnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

 

Rozdział VI. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

 

1. Organizacja Komisji Rewizyjnej

 

§ 82.1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz pozostałych członkłw w liczbie 3.

2.Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.

3.Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

4.W Komisji Rewizyjnej biorą udział przedstawiciele wszystkich Klubłw.

 

§ 83. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego Zastępca .

 

§ 84.1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w ktłrych może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2.W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczegłlnych członkłw decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

3.O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje  uchwała Komisji.

4.Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od uchwały o wyłączeniu do Przewodniczącego  w terminie  3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej uchwały.

 

2. Zasady kontroli

 

§ 85.1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

1) legalności;

2) gospodarności;

3) rzetelności;

4) celowości,

5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2.Komisja Rewizyjna bada w szczegłlności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotłw, w tym wykonanie budżetu Gminy.

 

§ 86. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.

 

§ 87 Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespłł działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

 

§ 88.1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.

2.Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.

 

§ 89. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż  21 dni roboczych, a kontrole problemowa i sprawdzająca – dłużej niż  14 dni roboczych.

 

§ 90.1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczegłlności dotyczy projektłw dokumentłw mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna) .

2.Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczegłlnych czynności kontrolnych.

3.Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4.Uchwały Rady, o ktłrych mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.

5.Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym  przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarłwno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

 

§ 91.1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposłb umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriłw ustalonych w § 88 ust.

2.Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodłw zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3.Jako dowłd może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczegłlności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadkłw, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

 

3. Tryb kontroli

 

§ 92.1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwłch członkłw Komisji.

2.Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, ktłry dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3.Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez co najmniej  dwłch członkłw Komisji Rewizyjnej.

4.Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

5.Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o ktłrych mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.

 

§ 93.1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2.Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.

 

§ 94.1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2.Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczegłlności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektłw i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3.Kierownik kontrolowanego podmiotu, ktłry odmłwi wykonania czynności, o ktłrych mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4.Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3

 

§ 95. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

 

4. Protokoły kontroli

 

§ 96.1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokłł pokontrolny, obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących) ;

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczegłlności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodłw potwierdzających ustalenia zawarte w protokole;

7) datę i miejsce podpisania protokołu;

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących)  i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2.Protokłł pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

 

§ 97.1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2.Wyjaśnienia, o ktłrych mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

§ 98.1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wynikłw.

2.Uwagi, o ktłrych mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

 

§ 99. Protokłł pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, ktłre -  w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący Rady,  kierownik kontrolowanego podmiotu, a jeden egzemplarz pozostaje w aktach Komisji Rewizyjnej

 

5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej

 

§ 100.1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia  31 stycznia  każdego roku.

2.Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1)  terminy odbywania posiedzeń,

2)  terminy, zakres kontroli i wykaz jednostek, ktłre zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3.Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

 

§ 101.1. Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do dnia 31 marca każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2.Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli;

3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną;

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,

3.Komisja Rewizyjna w terminie do 10 kwietnia każdego roku dokonuje oceny wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz  występuje do Rady z wnioskiem w sprawie absolutorium

4.Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewiz


Wprowadzono:2003-07-03 13:46:15przez
Zatwierdzono:2003-07-03 13:46:15przez

Dziś jest: 2007-02-09 12:12 | Ogólna liczba odwiedzin biuletynu: 548603 | Zobacz statystyki.