Strona Główna  >  Artykuł archiwalny

Do poprzedniej strony


Artykuł archiwalny


 Projekt

Uchwała nr ………….

Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim

z dnia ………….. 

w sprawie: podziału Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Nowogrodzie Bobrzańskim i utworzenia w wyniku podziału dwóch samorządowych instytucji Kultury

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 litera h, art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 2, art. 18 ust. 1, art. 20 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. Nr 85, poz. 539 z późn. zm.) uchwala się co następuje:

 § 1.       1.  Z dniem 1 lipca 2006 r. dokonuje się podziału instytucji kultury Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Nowogrodzie Bobrzańskim.

 2. W wyniku podziału z dniem 1 lipca 2006 r. tworzy się dwie samorządowe instytucje Kultury:

1)      Miejsko – Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Nowogrodzie Bobrzańskim ul. Pocztowa 7

2)      Miejsko – Gminna Biblioteka w Nowogrodzie Bobrzańskim ul. Pocztowa 7

 

§ 2.       Utworzenie instytucji Kultury o których mowa w § 1 ust. 2 następuje w oparciu o załogę        i mienie należące dotychczas do Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Nowogrodzie Bobrzańskim.

 § 3.       Do zakresu działania instytucji Kultury p.n. Miejsko – Gminny Ośrodek Kultury Sportu       i Rekreacji w Nowogrodzie Bobrzańskim należy organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej, sportowej i rekreacyjnej. Szczegółowy zakres działania określa statut.

 § 4.       Do zakresu działania instytucji kultury p.n. Miejsko – Gminna Biblioteka Publiczna              w Nowogrodzie Bobrzańskim należy zaspokajanie potrzeb mieszkańców gminy w zakresie czytelnictwa. Szczegółowy zakres działania określa statut.

 § 5.       Majątek trwały ujęty w inwentaryzacji Miejsko– Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji wg stanu na dzień 30 czerwca 2006 r. związany

1)      z wykonywaniem zadań w zakresie organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej, sportowej i rekreacyjnej przekazany zostanie MGOKSiR

2)      z działalnością biblioteczną Miejsko – Gminnej Bibliotece Publicznej                        w Nowogrodzie Bobrzańskim – przekazany zostanie bibliotece.

 

§ 6.       Zobowiązania i wierzytelności wynikające z działalności MGOKSiR w Nowogrodzie Bobrzańskim powstałe przed i ewentualnie po dokonaniu podziału przejęte zostaną wg stanu bilansu na dzień 30 czerwca 2006 r. przez MGOKSiR w Nowogrodzie Bobrzańskim.

 § 7.       Pracownicy dzielonej instytucji Kultury przechodzą do pracy w trybie art. 231 kodeksu pracy do nowotworzonych zakładów pracy zgodnie z dotychczas wykonywanym zakresem obowiązków.

 § 8.       Traci moc uchwała nr XIX/130/2001 Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 6 marca 2001 r. w sprawie nadania statutu instytucji Kultury w Nowogrodzie Bobrzańskim.

§ 9.       Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2006 r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego i wywieszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Nowogrodzie Bobrzańskim.

Projekt

Uchwała nr …………

Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim

z dnia ……………..

w sprawie: regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniuw wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2001 r. Nr 72, poz.747 z późn. zm.) po dokonaniu analizy projektów regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków przedłożonych przez Miejsko - Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodzie Bobrzańskim oraz Spółkę Wodno - Ściekową Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański. Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim uchwala regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków o treści jak niżej:

Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na obszarze Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański

Rozdział I Postanowienia ogólne

§ 1. Niniejszy regulamin opracowany został na podstawie:

1. Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.)

2. Ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 443 z późn. zm.)

3. Statutu Miejsko - Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodzie Bobrzańskim.

4. Statutu Spółki Wodno - Ściekowej Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański.

§ 2. Użyte w regulaminie określenie „zakład” oznacza Miejsko-Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodzie Bobrzańskim orazSpółkę Wodno-Ściekową Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański.

§ 3. Regulamin określa zasady i warunki zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz odprowadzania ścieków oraz wzajemne relacje pomiędzy Zakładem a odbiorcą usług w tym:

  1. poziom usług świadczonych przez Zakład w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
  2. szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług,
  3. sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach,
  4. warunki przyłączenia do sieci,
  5. techniczne warunki określające możliwość dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych,
  6. sposób dokonywania odbioru przez Zakład wykonanego przyłączenia,
  7. sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków,
  8. standardy obsługi odbiorców usług, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków,
  9. warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe.

§ 4. Użyte w regulaminie określenia techniczne znajdują interpretację w art. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Rozdział II Dostarczanie wody

§ 5. Zakład ma obowiązek:

  1. dostarczać z sieci wodociągowej Zakładu wodę odbiorcy na podstawie zawartej pisemnej z nim umowy, ustalonej według zasad określonych niniejszym regulaminem, a w szczególności zapewnić dostawę wody o wymaganym ciśnieniu oraz odpowiedniej jakości, które określają obowiązujące przepisy; jakość wody dostarczanej przez Zakład stwierdza się u wylotu na zaworze głównym za wodomierzem,
  2. zapewnić prawidłową eksploatację sieci wodociągowej wraz z częścią przyłącza do zaworu głównego za wodomierzem oraz dokonywać niezbędnych napraw na swój koszt z wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy odbiorcy wody,
  3. zapewnić sprawność techniczną sieci wodociągowych,
  4. dokonywać kontroli funkcjonowania wodomierzy,

a/ z własnej inicjatywy, bez pobierania opłat, oraz

b/ na żądanie odbiorcy wody, jednakże w przypadku stwierdzenia prawidłowego funkcjonowania wodomierza przez legalizatora – na koszt odbiorcy,

  1. dokonywać odbiorów technicznych wybudowanych przyłączy .

§ 6. Zakład ma prawo:

  1. kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi przez nią warunkami technicznymi,
  2. wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających, iż nowy obiekt został wykonany zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego,
  3. za okazaniem upoważnienia kontrolować stan techniczny przyłącza w czasie eksploatacji w tym prawo wstępu do pomieszczenia w celu:

zainstalowania lub demontażu wodomierza głównego,

przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych i dokonania odczytu ich wskazań oraz dokonania badań i pomiarów,

przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez Zakład,

sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzonych do sieci,

odcięcia przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego lub założenia plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu,

usunięcia awarii przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego, jeżeli zawarta umowa tak stanowi.

  1. wejście na teren posesji (w pasie o szerokości 3 m na przebiegu sieci wodociągowej) w celu usunięcia awarii – bez odszkodowania.

Rozdział III Prawa i obowiązki odbiorcy

§ 7. Odbiorca wody ma prawo:

  1. do dostawy wody o odpowiednim ciśnieniu i jakości
  2. zgłaszania reklamacji dotyczących wysokości naliczonych opłat za wodę
  3. żądać od Zakładu w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenia kontroli funkcjonowania wodomierza
  4. żądać odszkodowania za szkody powstałe z winy Zakładu w związku z dostarczaniem wody.
  5. żądać upustów w przypadku dostawy wody obniżonej jakości, (upusty określa umowa)
  6. uzyskać wskazanie zastępczych źródeł zaopatrzenia w wodę w przypadku przerw w dostawie wody.

§ 8. Odbiorca wody zobowiązany jest do:

  1. umożliwienia dostępu pracownikom Zakładu do wodomierza w celu dokonywania odczytów, kontroli jego funkcjonowania wykonywania napraw lub wymiany,
  2. prawidłowego utrzymania i zabezpieczania pomieszczenia, w którym znajduje się wodomierz,
  3. wykonywania wszelkich napraw instalacji za zaworem głównym,
  4. użytkowania instalacji wodociągowej w taki sposób, aby wykluczyć możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci wodociągowej a w szczególności:

a/ uniknięcia zderzeń hydraulicznych,

b/ wyeliminowania możliwości wystąpienia skażenia bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej.

§ 9. Odbiorcy wody zabrania się:

  1. używania wody dostarczanej z sieci wodociągowej niezgodnie z zawartą umową z Zakładem,
  2. poboru wody z sieci z pominięciem wodomierza,
  3. przemieszczanie wodomierza, zakłócania jego funkcjonowania, zrywania plomb lub osłon,
  4. wykorzystywania sieci wodociągowej bądź instalacji wodociągowej do uziemienia urządzeń elektrycznych,
  5. lokalizacji budynków i budowli oraz nasadzania drzew i krzewów na sieciach wodociągowych w pasie o szerokości 3 m.

§ 10. Naruszanie postanowień paragrafu 8 i 9 pociąga za sobą możliwość wypowiedzenia umowy o dostarczanie wody przez Zakład. Wypowiedzenie winno być poprzedzone pouczeniem odbiorcy o nieprawidłowości jego postępowania i wynikających z tego konsekwencjach z określeniem terminu zaprzestania niewłaściwego postępowania.

Rozdział IV Warunki techniczne dostarczania wody

§ 11. Na wniosek odbiorcy, Urząd Miejski w Nowogrodzie Bobrzańskim zobowiązany jest określić warunki techniczne dostarczania wody.

§ 12.1. Dostarczanie wody dla odbiorcy, w przypadku istniejących przyłączy następuje maksymalnie w ciągu dwóch dni od dnia podpisania umowy, po uprzednim zamontowaniu wodomierza.

  1. Uruchomienie przyłącza poprzez otwarcie zasuwy dokonuje Zakład po opłaceniu przez odbiorcę usług kosztów tego uruchomienia.

§ 13.1. W przypadku wykonania nowego przyłącza, dostarczanie wody uzależnione jest od terminu zakończenia oraz dokonania odbioru tych prac.

  1. Realizacja nowego przyłącza odbywa się na koszt odbiorcy w oparciu o wydane warunki techniczne.
  2. Dokumentacja techniczna nowego przyłącza wymaga uzgodnienia z Zakładem.
  3. Realizacja przyłącza wymaga zgody zarządcy drogi.
  4. O terminie przystąpienia do robót budowlanych odbiorca zobowiązany jest powiadomić Zakład 3 dni przed ich rozpoczęciem.
  5. Po zakończeniu prac i dokonaniu ich odbioru następuje dostarczanie wody na zasadach określonych w § 12. Przyłącze po przejęciu do eksploatacji staje się własnością Zakładu na warunkach określonych w umowie.

§ 14.1. O ile wykonanie nowego przyłącza wymaga modernizacji bądź rozbudowy istniejącej sieci wodociągowej, wówczas finansowanie tych prac odbywa się zgodnie z podanymi niżej zasadami:

a/ ze środków budżetu gminy lub funduszy celowych, jeżeli zadanie to znajduje się w planie inwestycji gminnej, po wykonaniu nowa sieć stanowi całość gminy,

b/ ze środków Zakładu, jeżeli zadanie to znajduje się w planie inwestycji własnych Zakładu,

c/ w części ze środków Zakładu i w części ze środków odbiorcy usług, w ramach zawartej umowy na realizację zadania, po realizacji nowa sieć jest własnością Zakładu,

d/ ze środków odbiorcy usług w ramach zawartej z nim umowy, po wykonaniu nowa sieć staje się własnością Zakładu a należność za przekazane urządzenie wodociągowe lub kanalizacyjne może być rozłożone na raty lub uwzględniona w rozliczeniach za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków,

  1. Tryb realizacji prac oraz dostarczania wody dla odbiorcy odbywa się na zasadach określonych w § 12 i 13.

§ 15.1. Zakład może odciąć dostawę wody jeżeli:

a/ przyłącze wodociągowe wykonano niezgodnie z przepisami prawa,

b/ odbiorca usług nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej zapłaty,

c) został stwierdzony nielegalny pobór.

  1. W przypadku odcięcia przez Zakład dostawy wody, jest on zobowiązany do równoczesnego udostępnienia zastępczego punktu poboru wody i poinformowania o możliwościach korzystania z tego punktu.

Rozdział V Zasady zawierania i rozwiązywania umów z odbiorcami wody

§ 16. Podpisanie umowy z odbiorcą usług następuje po uprzednim złożeniu przez niego pisemnego wniosku.

§ 17. Umowy mogą być zawierane z osobami mającymi uregulowany tytuł prawny do nieruchomości, do której ma być dostarczana woda lub z której mają być odprowadzone ścieki, albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym lub z zarządcą budynku, który legitymuje się stosownym dokumentem.

§ 18. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych Zakład zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli:

  1. instalacja wodociągowa w budynku jest wyposażona w wodomierze, zainstalowane zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi, przy wszystkich punktach czerpalnych,
  2. jest możliwy odczyt wskazań wodomierzy w terminie uzgodnionym przez Zakład z właścicielem lub zarządcą,
  3. właściciel lub zarządca rozlicza różnice wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody,
  4. właściciel lub zarządca reguluje należności wynikające z różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody,
  5. właściciel lub zarządca określa warunki utrzymania wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych oraz warunki pobierania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami,
  6. został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłócenia dostaw wody do pozostałych lokali; w szczególności przez możliwość przerwania dostarczania wody do lokalu rozumie się założenie plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu,
  7. został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerywania dostarczania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami, bez zakłócania dostaw wody do lokali.

§ 19. Miejscem dostarczania wody przez Zakład (miejscem wydania rzeczy w rozumieniu kodeksu cywilnego) jest zawór główny za wodomierzem.

§ 20. Umowy zawierane są na czas nieokreślony z możliwością wypowiedzenia ich przez strony z zachowaniem 3 – miesięcznego terminu wypowiedzenia lub na czas określony.

§ 21. Po upływie terminu wypowiedzenia Zakład zaniecha dostawy i może zastosować środki techniczne uniemożliwiające pobór wody.

§ 22. W przypadku zmiany właściciela nieruchomości następuje wygaśnięcie umowy z dotychczasowym odbiorcą.

§ 23.1. Kto bez uprzedniego zawarcia pisemnej umowy pobiera wodę z urządzeń wodociągowych będących we władaniu Zakładu podlega karze grzywny do 5. 000 PLN.

  1. Kto bez uprzedniego zawarcia pisemnej umowy wprowadza ścieki do urządzeń kanalizacyjnych, podlega karze grzywny do 10. 000 PLN

Rozdział VI Zasady rozliczania należności za dostarczoną wodę

§ 24. Rozliczenie zużycia wody odbywa się w oparciu o odczyty wodomierza głównego na przyłączu przed zaworem głównym. Ilość wody bezpowrotnie zużytej określa się na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy.

§ 25. W przypadku braku wodomierzy ilość dostarczanej wody do budynku ustala się zgodnie z przeciętnymi normami zużycia wody, określonymi w odrębnych przepisach.

§ 26. W przypadku korzystania z podłączeń prowizorycznych (np. na czas budowy) w okresie przejściowym do czasu zamontowania wodomierza na przyłączu, zużycie wody rozliczane będzie zgodnie z normami zużycia wody.

§ 27. W przypadku przejściowej niesprawności wodomierza, nie przekraczającej 3-ch miesięcy, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w ostatnich 6 – miesiącach poprzedzających unieruchomienie wodomierza.

§ 28. Rozliczenie należności odbywa się na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim o zatwierdzeniu taryf cen i stawek opłat oraz ilości dostarczanej wody. Jeśli Rada Miejska nie podejmie uchwały to wówczas obowiązują taryfy zweryfikowane przez Burmistrza Nowogrodu Bobrzańskiego.

§ 29. Okresy obrachunkowe mogą być miesięczne, dwumiesięczne lub kwartalne.

§ 30. Otrzymaną fakturę VAT za wodę odbiorca usług zobowiązany jest zapłacić według zasady ustalonej w umowie.

§ 31. Zgłoszenie reklamacji po upływie 14 dni od daty otrzymania faktury lub rachunku nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności. W razie uwzględnienia reklamacji, ewentualna nadpłata podlega zaliczeniu w poczet przyszłych należności.

§ 32. Jeżeli opłaty nie są wnoszone przez odbiorcę usług w oznaczonym terminie, Zakład po uprzednim wysłaniu upomnienia i wyznaczenia dodatkowego 14 – dniowego terminu zapłaty wraz z powiadomieniem o grożących mu konsekwencjach z tytułu nieuregulowania należności – ma prawo wypowiedzieć umowę, jeżeli zaległości nie są regulowane za dwa okresy obrachunkowe.

§ 33. Wznowienie dostarczania wody poprzez otwarcie przyłącza następuje po udokumentowaniu przez odbiorcę uiszczenia należnych kwot wraz z odsetkami ustawowymi, opłaceniu kosztów poniesionych przez Zakład związanych z zamknięciem i otwarciem przyłącza oraz zawarciu nowej umowy.

Rozdział VII Przerwy i ograniczenia w ciągłości dostarczania wody – przypadki szczególne

§ 34.1. Wystąpienie przerwy w dostawie wody może mieć miejsce w przypadku awarii lub planowanych prac konserwacyjno-remontowych.

  1. O planowanych przerwach w dostawie wody, Zakład powinien powiadomić odbiorcę usług najpóźniej na 7 dni przed planowanym terminem.
  2. W razie przerwy przekraczającej 12 godzin, Zakład powinien zapewnić zastępczy punkt poboru wody, informując odbiorców usług o jego lokalizacji.

§ 35. Wstrzymanie lub ograniczenie dopływu wody może nastąpić także decyzją Burmistrza wydaną na podstawie ustawy „prawo wodne” w przypadku wystąpienia siły wyższej.

§ 36.1. Wstrzymanie lub ograniczenie w dostawie wody może nastąpić również w przypadku:

a)braku wody na ujęciu,

b)wydania decyzji organu Inspekcji Sanitarnej o wstrzymaniu dostawy wody,

c)potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów pożarowych.

  1. W czasie trwania klęski, Zakład ma prawo wprowadzić ograniczenia w konsumpcji wody, w granicach możliwości dystrybucji, po zawiadomieniu odbiorców usług o tych ograniczeniach.

Rozdział VIII Przeciwpożarowe zaopatrzenie wodne

§ 37.1. Przeciwpożarowe zaopatrzenie wodne jest to system zapewnienia wody do zewnętrznego gaszenia pożarów oraz osłony obiektów zagrożonych przerzutem ognia, która może być czerpana przez pompy lub sprzęt ochrony przeciwpożarowej.

  1. Woda do celów przeciwpożarowych w Gminie jest dostępna także z wodociągu Zakładu jeśli są wybudowane studnie o wydajności minimum 15 dm3/s.
  2. Rozliczenie kosztów związanych z poborem wody do celów przeciwpożarowych następuje na podstawie danych otrzymanych od jednostki straży pożarnej.

4. Za pobraną wodę Zakład obciąża Gminę na podstawie cen i stawek ustalonych w taryfie.

Rozdział IX Odbiór ścieków

§ 38. Zakład ma obowiązek:

1. przyjąć do systemu kanalizacyjnego Zakładu ścieki bytowe, komunalne oraz przemysłowe od dostawców ścieków na podstawie zawartej z nimi ustalonej według zasad określonych niniejszym regulaminem, a w szczególności zapewnić nieprzerwany odbiór ścieków z wyjątkiem uzasadnionych przypadków określonych w rozdziale XIII niniejszego regulaminu,

2. zapewnić prawidłową eksploatację sieci kanalizacyjnej wraz z częścią przyłącza będącego na majątku Zakładu oraz dokonywać niezbędnych napraw na swój koszt, z wyjątkiem usuwania zatorów i uszkodzeń spowodowanych przez dostawcę ścieków,

3. kontrolować odprowadzane ścieki pod względem ich zgodności z obowiązującymi normami oraz sygnalizować właściwym władzom wszelkich zagrożeniach spowodowanych przez dostawcę ścieków na skutek przekroczenia tych norm,

4. określić jakość dostarczanych ścieków w pierwszej studzience od strony budynku na przykanaliku będącym na majątku Zakładu (granica podziału stron).

§ 39. Zakład ma prawo:

1. kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi przez nią warunkami technicznymi,

2. wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłączy przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających, iż obiekt został wykonany zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego,

3. obciążyć dostawcę ścieków kosztami wykonanych przez siebie kontroli i analiz, jeżeli zostanie stwierdzone nieprawidłowe eksploatowanie instalacji kanalizacyjnej przekraczającej dopuszczalne warunki,

4. w razie stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych zanieczyszczeń określonych w załączniku do umowy – naliczać opłatę dodatkową określoną w taryfie cen i opłat za odprowadzenie ścieków zatwierdzoną uchwałą Rady Miejskiej.

Rozdział X Prawa i obowiązki dostawcy ścieków

§ 40. Dostawca ścieków ma prawo:

1. do nieprzerwanego odbioru ścieków,

2. zgłaszać reklamacje dotyczące wysokości opłat za ścieki,

3. żądać odszkodowania za szkody powstałe z winy Zakładu mające związek z wykonywaniem, utrzymaniem i eksploatacją urządzeń kanalizacyjnych.

§ 41. Dostawca ścieków jest zobowiązany do:

1. wykonywania na swój koszt wszelkich napraw instalacji kanalizacyjnej do pierwszej studzienki rewizyjnej będącej na majątku Zakładu licząc od strony budynku,

2. użytkowania instalacji kanalizacyjnej w taki sposób, aby wykluczyć możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci kanalizacyjnej, a w szczególności:

a/ niewrzucania do urządzeń instalacji kanalizacyjnej odpadów stałych, nawet rozdrobnionych,

b/ niewylewania substancji o składzie i stężeniach przekraczających normy określone w obowiązujących przepisach,

3. zapewnia dostęp pracownikom Zakładu do studzienki rewizyjnej w celu kontrolnego pobierania ścieków do analizy laboratoryjnej,

4. udostępnienia przeprowadzania kontroli przez pracowników Zakładu instalacji kanalizacyjnej i urządzeń podczyszczających,

5. powiadamiania Zakładu o posiadanych własnych ujęciach wody w celu umożliwienia prawidłowego obliczania należności za odbiór ścieków i zainstalowaniu pomiaru,

6. wykonywania uszczelnień oraz zamontowania na swój koszt niezbędnych urządzeń zabezpieczających przed cofnięciem się ścieków do sieci kanalizacyjnej,

7. wykorzystywania swojego przyłącza wyłącznie na użytek własny i tylko do ścieków sanitarnych, chyba że zawarta umowa stanowi inaczej,

8. likwidacji na swój koszt instalacji, za pomocą których odprowadzał ścieki do zbiorników bezodpływowych do czasu włączenia do sieci kanalizacyjnej,

9. stosowania takich rozwiązań technicznych, które uniemożliwiają bezpośrednio połączenie instalacji wodociągowej z instalacją kanalizacyjną.

§ 42. Dostawcy ścieków zabrania się lokalizacji budynków i budowli oraz nasadzania drzew i krzewów na sieciach kanalizacyjnych będących na majątku Zakładu w pasie o szerokości 5 m.

§ 43. Każde naruszenie zasad zawartych w § 40 i 41 pociąga za sobą możliwość dochodzenia przez Zakład odszkodowania na drodze sądowej oraz możliwość wypowiedzenia umowy, co powinno być poprzedzone stosownym upomnieniem.

§ 44. Jeżeli istnieje zagrożenie prawidłowego funkcjonowania elementów systemu kanalizacyjnego na skutek zrzutu ścieków przekraczających dopuszczalne warunki, Zakład ma prawo nakazać zastosowanie niezbędnych urządzeń podczyszczających, ewentualnie określić odrębne warunki odbioru ścieków, jak również może dokonać natychmiastowego zamknięcia przyłącza naliczać opłaty dodatkowe za przekroczenie ładunku, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przypisami.

Rozdział XI Warunki techniczne odprowadzania ścieków

§ 45. Na pisemny wniosek zainteresowanego, Urząd Miejski w Nowogrodzie Bobrzańskim wyda warunki techniczne odbioru ścieków, wód opadowych i drenażowych.

§ 46. Wydając warunki techniczne, Urząd Miejski w Nowogrodzie Bobrzańskim uwzględni obowiązujące w tym zakresie normy.

§ 47. W przypadku, gdy ścieki przekraczają dopuszczalne warunki, Zakład ma prawo uzależnić odpisanie umowy od ich podczyszczenia przez dostawcę ścieków.

§ 48. Odbiór ścieków w przypadku istniejących przyłączy winien nastąpić z dniem podpisania umowy.

§ 49.1. W przypadku konieczności wykonania nowego przyłącza odbiór ścieków uzależniony jest od terminu zakończenia i odbioru tych prac.

2. Realizacje prac związanych z wykonaniem nowego przyłącza kanalizacyjnego odbywa się na koszt dostawcy ścieków w oparciu o wydane warunki techniczne na podstawie pozwolenia na budowę organu architektonicznego i zgody zarządcy drogi (ulicy) na zajęcie pasa drogowego.

3. Dostawca ścieków jako inwestor ma obowiązek uzgodnić opracowaną dokumentację techniczną z Zakładem.

4. O terminie przystąpienia do robót jest on zobowiązany powiadomić Zakład na 7 dni przed ich rozpoczęciem.

5. Po zakończeniu prac i dokonaniu ich odbioru, następuje przyjęcie ścieków od dostawcy na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.

6. Przyłącze kanalizacyjne po przyjęciu do eksploatacji staje się własnością Zakładu na warunkach określonych w umowie.

§ 50.1. O ile wykonanie nowego przyłącza wymaga modernizacji bądź rozbudowy istniejącej sieci kanalizacyjnej, wówczas finansowanie tych prac odbywa się zgodnie z podanymi niżej dyspozycjami:

a/ ze środków gminy lub funduszy celowych, jeżeli zadanie to znajduje się w planie inwestycji gminnych; po wykonaniu urządzenia te stanowią własność gminy,

b/ ze środków Zakładu, jeżeli zadanie to znajduje się w planie inwestycji własnych,

c/ w części ze środków Zakładu a w części ze środków odbiorcy w ramach zawartej umowy na realizację zadania; po wykonaniu urządzenia te stanowią własność tej strony jak postanowiły one w umowie,

d/ ze środków odbiorcy w ramach zawartej z nim umowy, w której strony ustalają warunki przejścia własności wybudowanych urządzeń na Zakład.

2. Tryb realizacji prac oraz uruchomienia odbioru ścieków odbywa się na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.

Rozdział XII Sposób dokonywania odbioru przyłącza przez Zakład

§ 51. Odbiór przyłączy wod-kan dokonuje Zakład po sprawdzeniu zgodności stanu faktycznego z uzyskanymi warunkami przyłącza do istniejącej sieci ulicznej oraz zapewnienia dostawy wody lub odbioru ścieków.

§ 52. Odbiór dokonuje się przed zakopaniem przyłącza.

§ 53. Po dokonaniu inwentaryzacji przyłącza następuje zawarcie umowy na dostawę wody lub odbiór ścieków.

Rozdział XIII Zasady zawierania i rozwiązywania umów z dostawcą ścieków

§ 54. Podpisanie umowy następuje po uprzednim złożeniu przez dostawcę ścieków wniosku.

§ 55. Umowy mogą być zawierane z właścicielem lub zarządcą nieruchomości posiadającym tytuł prawny do władania nieruchomością lub osobą, która korzystaz nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

§ 56. Wystąpienie przerwy w odbiorze ścieków może mieć miejsce w następujących przypadkach:

1. w związku z wykonaniem planowanych prac konserwacyjnych i remontowych,

2. w związku z koniecznością usuwania awarii,

3. w przypadku wystąpienia siły wyższej.

Rozdział XIV Postanowienie końcowe

§ 57. Traci moc uchwała nr III/16/02 Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskimz dnia12 grudnia 2002 r. w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

§ 58. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Wojewody Lubuskiego i podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie Bobrzańskim.

Uchwała Nr ……………

Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim

z dnia ……………..

wsprawie: regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański

------------------------------------------------------------------

Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) art.4 ust 1 ustawyz dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) oraz po konsultacji i pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zielonej Górze uchwala się,co następuje:

§ 1. Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim uchwala „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański” o treści jak niżej.

§ 2. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański.

§ 3. Ilekroć w dalszej części uchwały jest mowa o:

1. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 236. poz. 2008 z późn. zm.) .

2. właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami.

3. odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć stałe i ciekłe odpady powstającew gospodarstwach domowych, w obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, porzucone wraki pojazdów mechanicznych oraz odpady uliczne z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych.

4. podmiotach uprawnionych – należy przez to rozumieć gminne jednostki organizacyjne oraz inne jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, które uzyskały zezwoleniena prowadzenie działalności na podstawie art. 7 wymienionej na wstępie ustawy.

5. burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrz Nowogrodu Bobrzańskiego

6. gminie – należy przez to rozumieć miasto i gminę Nowogród Bobrzański

7. zwierzętach gospodarskich – należy przez to rozumieć drób (kury, kaczki, gęsi, indyki, perliczki itp.) konie, krowy, świnie, owce.

§ 4. Burmistrz tworzy warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do zapewnienia ochrony środowiska przed odpadami i innymi zanieczyszczeniami oraz utrzymania porządku i czystości na terenie miasta i gminy.

§ 5. Na terenie miasta i gminy w zakresie utrzymania porządku i czystości działają:

Miejsko - Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w NowogrodzieBobrzańskim

Spółka Wodno - Ściekowa Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański

podmioty posiadające odpowiednie zezwolenia

Posterunek Straży Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim

§ 6. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminyw zakresie:

1. utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

1) Na terenie miasta i gminy w wyznaczonych miejscach w mieście i każdej wsi lokalizuje się pojemniki na selektywną zbiórkę odpadów komunalnych. Utrzymanie czystości w rejonie zbiórki odpadów selektywnych należy do odbiorcy tych odpadów.

2) Raz w roku gmina organizuje bezpłatną zbiórkę odpadów wielkogabarytowych z gospodarstw domowych.

3) Odpady z remontów gospodarstw domowych muszą być segregowane na budowie i dostarczone na składowisko zgodnie z umową zawartą pomiędzy inwestorem a M.G.Z.G.K. i M.

4) Gmina zabezpieczy na składowisku punkt odbioru odpadów niebezpiecznych, takich jak akumulatory.

2. Utrzymanie w czystości nieruchomości służących do użytku publicznego.

1) Utrzymanie w czystości nieruchomości służących do użytku publicznego w tym uprzątanie błota, śniegu, lodu, piasku i chwastów należy:

a) Przystanki autobusowe Komunikacji do PKS Zielona Góra publicznej do przewoźników PKS Żary(proporcjonalnie do ilości kursów) MARWEL

b) Przystanki autobusowe przewoźnik realizujący przewozy do przewozów szkolnych szkolne

c) Przystanki kolejowe przewoźnicy kolejowi

2) Ulice, place, place zabaw, cmentarze:

a) Gminne – w mieście M.G.Z.G.K. i M. wg zatwierdzonego wykazu

– na wsi Rady sołeckie

b) Pozostałe do właścicieli lub zarządców tych nieruchomości

§ 7. Właściciele nieruchomości powinni utrzymać porządek w nieruchomości oraz dbać o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia, upiększać je zielenią i ukwieceniem, uprzątać teren nieruchomości i pomieszczenia przeznaczone do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów.

§ 8. Burmistrz będzie organizować okresowe konkursy inspirujące mieszkańców do podnoszenia stanu czystości i porządku, ładu i wyglądu estetycznego nieruchomości.

§ 9. Burmistrz będzie dokonywać przeglądu stanu czystości i porządku w nieruchomościach i wzywać właścicieli nieruchomości uchybiających wymaganiom utrzymania ich czystości i porządku do usuwania zaniedbań i uchybień.

§ 10. Teren nieruchomości powinien być w miarę potrzeby sprzątany, utwardzone części terenu oraz chodniki położone wzdłuż nieruchomości powinny być zamiatane, aby nie dopuścić do zalegania na nich zanieczyszczeń i opadu liści przez czas dłuższy niż 24 godz. Ponadto w myśl art. 5 ust. 1, pkt. 4 wymienionej na wstępie ustawy, właściciele nieruchomości zobowiązani są do oczyszczania chodników położonych wzdłuż nieruchomości ze śniegu i lodu.

§ 11. Obowiązki utrzymania czystości i porządku w odniesieniu do lokali i obiektów budowlanych, służących do celów handlowych, gastronomicznych, magazynowych, produkcyjnych i innych podobnych oraz do celów użyteczności publicznej, ciążą na użytkownikach tych lokali i obiektów budowlanych, przy czym obowiązki te wykonują oni także na zewnątrz lokalu w najbliższym otoczeniu i jego zaplecza na powierzchni ustalonej z zarządcą nieruchomości.

§ 12. Śliskość na ulicach, placach i innych drogach publicznych w okresie mrozów i opadów śnieżnych likwiduje się przy użyciu piasku, a w sytuacjach wyjątkowych dopuszcza się użycie środków chemicznych określonych przepisami szczegółowymi.

§ 13.

1. Pogotowie zimowe trwa od 1 listopada do 31 marca. Zimowym utrzymaniem dróg miasta i gminy kieruje inspektor gospodarki komunalnej i mieszkaniowej Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie Bobrzańskim.

2. Zimowym utrzymaniem drogi krajowej, dróg wojewódzkich i dróg powiatowych kierują zarządy tych dróg.

§ 14. Gromadzenie odpadów komunalnych na terenie nieruchomości może być dokonywane wyłącznie w miejscach na ten cel wyznaczonych, zgodnie z ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy, zagospodarowania terenu i pozwolenia na budowę.

§ 15. Komunalne odpady stałe należy gromadzić w nieruchomości w szczelnychi zamkniętych zbiornikach. Dopuszcza się gromadzenie odpadów w nieruchomościach poza zbiornikami w szczelnych i związanych workach pod warunkiem, że ich usunięcie nastąpi w okresie co najmniej 7 dni od ich wystawienia.

Odpady wielkogabarytowe / wyrzucane meble, sprzęt gospodarstwa domowego, opony itp./ mogą być gromadzone przy miejscach gromadzenia odpadów, lecz w czasie uzgodnionym z odbiorcą odpadów, który zagwarantuje ich szybkie usunięcie.

§ 16. Do gromadzenia odpadów ulicznych stosuje się kosze na odpady rozmieszczone odpowiednio do natężenia ruchu pieszego. Rodzaj koszy i ich usytuowanie ustala Burmistrz.

§ 17. Właściciele nieruchomości zobowiązani są wyposażyć je w odpowiednią ilość zbiorników na odpady, dostosowanych do systemu wywozu odpadów. Właściciel nieruchomości dokonuje doboru rodzaju zbiorników w uzgodnieniu z uprawnionym podmiotem do odbioru tych odpadów.

§ 18. Do gromadzenia odpadów w workach mogą być stosowane jedynie worki do tego celu przeznaczone. Zakup worka obciąża właściciela nieruchomości.

§ 19. Właściciele nieruchomości za zgodą umożliwiają uprawnionym podmiotom nieodpłatne ustawienie na ich nieruchomości zbiorników do selektywnej zbiórki odpadów.

§ 20. Burmistrz popierać będzie zorganizowaną selektywną zbiórkę odpadów przez gospodarstwa domowe poprzez współfinansowanie zakupu odpowiednich pojemników, a także w ramach udzielanych zezwoleń, gwarantowanie ich regularnego wywozu przez uprawnione podmioty.

§ 21. Przy selektywnej zbiórce odpadów ustala się, że koszt ich usunięcia będzie o 25 % niższy niż koszt usunięcia odpadów nieselektywnych.

§ 22. Właściciele nieruchomości zobowiązani są utrzymywać zbiorniki na odpadyw czystości a jeżeli stanowią ich własność, także w należytym stanie technicznym.

§ 23. W nieruchomościach nie przyłączonych do kanalizacji, komunalne odpady ciekłe powinny być gromadzone w szczelnych zbiornikach wykonanych i użytkowanych w sposóbuniemożliwiający przenikanie ich zawartości do gruntu.

§ 24. Komunalne odpady stałe i ciekłe powinny być wywożone systematycznie przez uprawnione podmioty. Dopuszcza się możliwość ich usunięcia przez właściciela nieruchomości za uprzednim uzyskaniem zgody uprawnionego podmiotu do ich unieszkodliwienia.

§ 25. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przyłączenia się do sieci kanalizacyjnej i likwidacji szamb nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 roku w odniesieniudo nieruchomości położonych przy ulicach wyposażonych w kanalizacyjną sieć sanitarną, lub w ciągu trzech miesięcy od dnia przekazania do użytku nowowybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej w sposób uzgodniony z właścicielem tej sieci.

§ 26. Zabrania się odprowadzania ścieków do wód powierzchniowych, rowów melioracyjnych i gruntu bez stosownego pozwolenia.

§ 27. Ustala się miejsca gromadzenia odpadów selektywnych:

1. papier, szkło, tworzywa sztuczne, puszki, zbędna odzież – Składowisko OdpadówKomunalnych w m. Klępina.

2. złom metali – Punkt Skupu Złomu w Nowogrodzie Bobrzańskim, ul. Pocztowa.

- Składowisko Odpadów Komunalnych w Klępinie

§ 28. Właściciele nieruchomości na żądanie upoważnionych przedstawicieli jednostek kontrolnych zobowiązani są do okazania dowodów dokonywania wywozów odpadów komunalnych z nieruchomości przez uprawnione podmioty, a przy własnym wywozie do okazania dowodu opłaty za nieuszkodliwianie tych odpadów.

§ 29. W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie udokumentuje faktu usuwania odpadów komunalnych, Burmistrz przejmuje obowiązek ich usunięcia, pobierając jednocześnie opłatę od właściciela nieruchomości w wysokości 200 % obowiązującej ceny wywozu tych odpadów na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański.

§ 30. Wywóz odpadów może odbywać się wyłącznie do ustalonych miejsc, a mianowicie:

1. odpady stałe – Składowisko Odpadów Komunalnych w m. Klępina,

2. odpady ciekłe – oczyszczalnia ścieków na terenie miasta przy ul. Sportowej oraz oczyszczalnie ścieków w Bogaczowie i Kamionce.

§ 31. Psy podlegające rejestracji w uprawnionych podmiotach muszą nosić numerki identyfikacyjne oraz być okresowo szczepione przeciw wściekliźnie.

§ 32. Osoby utrzymujące psy lub inne zwierzęta domowe zobowiązane są do opieki nad nimi wykluczającej zagrożenie lub uciążliwość dla ludzi i otoczenia, a w szczególności:

- do nie pozostawienia ich bez nadzoru i opieki, a także odpowiednich zabezpieczeń w przypadku psów. Dopuszcza się możliwość przebywania psa w miejscu publicznym bez zabezpieczenia o ile osoba nadzorująca ma nad nim stałą kontrolę.

- do natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń z pomieszczeń i terenów przeznaczonych do wspólnego i publicznego użytku spowodowanych przez te zwierzęta.

§ 33. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz zwierząt w hodowlach zarejestrowanych np. gołębie na terenie osiedli mieszkalnych w mieście o zabudowie wielorodzinnej. Na pozostałych terenach w mieście dopuszcza się możliwość utrzymania zwierząt gospodarskich w pomieszczeniach, których lokalizacja jest zgodnaz obowiązującymi w tym zakresie wymogami sanitarnymi.

§ 34. W nieruchomościach powinna być co najmniej raz w roku przeprowadzona przez właścicieli deratyzacja miejsc i pomieszczeń, takich jak: pojemnik na odpady, korytarze piwniczne, węzły cieplne, studzienki wodomierzowe i przykanaliki sieci sanitarnej oraz pomieszczenia zwierząt gospodarskich. W przypadku braku wykonania deratyzacji w sposób dobrowolny, Burmistrz jej wykonanie wprowadzi w sposób obowiązkowy.

§ 35. Rozmieszczenie plakatów, afiszy i ogłoszeń winno odbywać się w miejscach do tego celu wyznaczonych. Burmistrz zabezpieczy w tym względzie niezbędną ilość miejsc na terenie miasta i gminy.

§ 36. Ustawianie reklam i tablic informacyjnych, treść napisów musi być uzgodniona z Urzędem Miejskim. Wysokość opłat ustawienia tablic lub reklam ustalał będzie Burmistrz w drodze zarządzenia.

§ 37. Nadzór nad przestrzeganiem porządku i czystości oraz ich egzekwowaniem pełnią funkcjonariusze Policji i Straży Miejskiej, funkcjonariusze Straży Pożarnej, inspektorzy służb Sanitarnych i Ochrony Środowiska, upoważnieni pracownicy Urzędu Miejskiego, a także administratorzy osiedli i budynków mieszkalnych.

§ 38. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowogrodu Bobrzańskiego.

§ 39. Traci moc uchwała Nr IX/50/99 Rady Miasta i Gminy w Nowogrodzie Bobrzańskimz dnia 16 wrzesień 1999 roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości, porządku w mieście i w gminie Nowogród Bobrzański.

§ 40. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego i podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Nowogrodzie Bobrzańskim.

Projekt

Uchwała Nr ……………….

Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim

z dnia ………………….

w sprawie: nadania statutu Miejsko-Gminnemu Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodzie Bobrzańskim.

-----------------------------------------------------------------

Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 2 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) nadaje się statut Miejsko-Gminnemu Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodzie Bobrzańskim o treści jak niżej.

Statut

Miejsko-Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej

w Nowogrodzie Bobrzańskim

Rozdział 1. Postanowienia ogólne.

§ 1. 1. Miejsko-Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodzie Bobrzańskim, zwany dalej „Zakładem” prowadzi działalność w formie zakładu budżetowego.

Zakład działa na podstawie :

1/ uchwały nr X/49/91 Rady Miasta i Gminy w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 11.02.1991 r. w sprawie utworzenia Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodzie Bobrzańskim,

2/ ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami),

3/ ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej (tekst jednolity z 1997 roku Dz. U. Nr 9, poz. 43 z późniejszymi zmianami),

4/ ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późniejszymi zamianami oraz ustawy z dnia 18 lipca 2001 roku prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 z późniejszymi zmianami),

5/ ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późniejszymi zmianami),

6/ ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 z późniejszymi zmianami),

7/ ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903) oraz ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 z późniejszymi zmianami).

8/ ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 z późniejszymi zmianami).

9/ ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późniejszymi zmianami).

10/ ustawy z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 z późniejszymi zmianami).

2. Sprawy nie objęte niniejszym statutem będą regulowane na podstawie postanowień zawartych w odrębnych przepisach prawnych.

§ 2. Siedzibą Zakładu jest Nowogród Bobrzański ul. Dąbrowskiego 10.

§ 3. Zakład obejmuje swoim działaniem obszar gminy i miasta Nowogród Bobrzański.

§ 4. Organem powołującym Zakład jest Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim.

§ 5. Zakład prowadzi działalność na zasadach racjonalnej gospodarki, rachunku ekonomicznego w zakresie uprawnień wynikających z przepisów określających zasady działania zakładów budżetowych.

Rozdział 2. Przedmiot i zakres działania.

§ 6. Zakład wykonuje zadania własne gminy o charakterze użyteczności publicznej, której celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, a w szczególności:

1/ w zakresie zarządzania gminnymi zasobami mieszkaniowymi i użytkowymi;

a) administrowanie lokalami mieszkalnymi i użytkowymi stanowiącymi własność gminy, w tym zwieranie umów najmu , dzierżawy,

b) wykonywanie bieżących napraw i remontów w ramach środków pochodzących z czynszów najmu,

2/ w zakresie zaopatrzenia w wodę miejscowości Nowogród Bobrzański, Cieszów, Klępina i Białowice

a) dostarczanie odbiorcom wody spełniającej obowiązujące normy sanitarne,

b) bieżące prace konserwacyjno – remontowe i nadzorowanie funkcjonowania stacji uzdatniania wody, sieci wodociągowej i przynależnych urządzeń,

c) prowadzenie dokumentacji i rozliczanie odbiorców z zużytej wody,

3/ w zakresie obsługi oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej w Nowogrodzie Bobrzańskim

a) bieżąca obsługa, naprawy i nadzorowanie urządzeń oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej,

b) odbieranie ścieków, prowadzenie ewidencji i pobieranie opłat za odprowadzone ścieki,

c) świadczenie usług w zakresie odbioru nieczystości płynnych z osadników i szamb na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański,

4/ w zakresie zagospodarowania stałych odpadów komunalnych na terenie miasta i gminy Nowogród Bobrzański

a) odbiór nieczystości stałych z posesji gminnych, podmiotów gospodarczych oraz indywidualnych zleceniodawców zgodnie z zawartymi umowami i zleceniami,

b) utrzymanie gminnego składowiska odpadów komunalnych w Klępinie zgodnie z obowiązującymi w tym względzie przepisami, normami i zasadami,

c) prowadzenie wymaganej dokumentacji i pobieranie opłat za odbiór i składowanie nieczystości stałych,

d) prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów,

5/ w zakresie zaopatrzenia w energię cieplną budynków będących z zarządzie zakładu:

a) przesyłanie i dystrybucja energii cieplnej,

b) eksploatacja i konserwacja kotłowni, sieci cieplnej oraz węzłów cieplnych,

c) wykonywanie i naprawa instalacji cieplnych,

6/ oczyszczanie ulic, placów i przystanków autobusowych w mieście;

7/ utrzymanie zieleni w mieście;

8/ utrzymanie cmentarzy komunalnych w mieście Nowogród Bobrzański;

9/ utrzymanie targowisk w mieście;

10/ w pozostałym zakresie

a) utrzymanie ładu przestrzennego, gospodarka terenami i ochrona środowiska,

b) wykonywanie innych zadań zleconych przez Burmistrza.

Rozdział 3. Organizacja Zakładu.

§ 7. 1. Zakładem kieruje i jest odpowiedzialny za jego działanie jednoosobowo Dyrektor Zakładu zwany w dalszym ciągu Dyrektorem.

2. Dyrektor wykonuje swoje funkcje przy pomocy głównego księgowego, kierownika ds. technicznych oraz pracowników na stanowiskach samodzielnych.

3. Zadania, szczegółowy zakres kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych pracowników Zakładu określa regulamin organizacyjny zatwierdzony przez Dyrektora po uzgodnieniu z Burmistrzem Nowogrodu Bobrzańskiego.

§ 8. 1. Dyrektor reprezentuje Zakład na zewnątrz, występuje z wnioskami i opiniami wyrażającymi stanowisko Zakładu.

2. Do obowiązków i uprawnień Dyrektora należy:

1/ zatwierdzanie planu finansowego Zakładu,

2/ ustalanie regulaminów wewnętrznych Zakładu,

3/ decydowanie w sprawach osobowych pracowników,

4/ ustalanie, w ramach obowiązujących przepisów, kierunków działania w zakresie spraw pracowniczych, opieki socjalnej i bhp,

5/ podejmowanie decyzji majątkowych dotyczących Zakładu niewymagających zgody Burmistrza lub Rady Miejskiej, zgodnie z obowiązującymi w tym względzie przepisami,

6/ kontrola wykonywania zadań rzeczowych i finansowych, przestrzegania wydawanych zarządzeń oraz stosowania w Zakładzie obowiązujących przepisów.

§ 9. 1. Dyrektor jest odpowiedzialny przed Radą Miejską i Burmistrzem za wyniki pracy Zakładu.

2. Dyrektor, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, może upoważnić niektórych pracowników Zakładu do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.

Rozdział 4. Mienie Zakładu.

§ 10. 1. Mienie Zakładu jest mieniem komunalnym, do którego stosuje się postanowienia ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity w Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami).

2. Dyrektor Zakładu gospodaruje mieniem komunalnym będącym w zarządzie Zakładu na podstawie Uchwały Nr X/49/91 Rady Miejskiej z dnia 11.02.1991 r. zapewnia jego ochronę, należyte wykorzystanie i odtwarzanie.

Rozdział 5. Gospodarka finansowa Zakładu.

§ 11. 1. Podstawą gospodarki finansowej Zakładu jest plan finansowy, obejmujący przychody i wydatki stanowiące koszty działalności oraz stan środków obrotowych i rozliczeń z budżetem zaakceptowanym przez Burmistrza.

2. Działalność Zakładu finansowana jest z przychodów własnych oraz dotacji budżetowej, której wysokość ustala się w budżecie gminy.

3. Przychody zakładu przeznaczone są na pokrywanie kosztów działalności.

4. Przychodami zakładu są wpływy z działalności podstawowej i pomocniczej. Wydatkami zakładu są koszty wynikające z prowadzonej działalności.

5. Planowane wpłaty do budżetu dokonywane będą stosownie do obowiązujących przepisów o gospodarce finansowej zakładów budżetowych.

6. Dyrektor zakładu może dokonywać zmian w planie finansowym w ciągu roku w przypadku realizowania wyższych od planowanych przychodów i wydatków, pod warunkiem, że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu, zwiększenia dotacji z budżetu ani zmian planu wydatków zakładu określonego w załączniku do uchwały budżetowej.

7. Zakład stosuje w planowaniu, ewidencji finansowej i sprawozdawczości dla poszczególnych rodzajów przychodów i wydatków podziałki przewidziane dla klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych.

8. Przy wydawaniu środków publicznych Zakład jest obowiązany stosować zasady i procedury określone w ustawie z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 148 z 2003 roku z późniejszymi zmianami) oraz ustawy z 29 stycznia 2004 roku prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 z późniejszymi zmianami).

§ 12. 1. Zakład posiada odrębny rachunek bankowy.

2. Zakład prowadzi rachunkowość w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oraz sporządza na ich podstawie sprawozdawczość finansową.

Rozdział 6. Postanowienia końcowe.

§ 13. W celu prawidłowej realizacji zadań w zakresie zaspokajania potrzeb lokalnych Dyrektor może zlecić wykonanie prac innym podmiotom gospodarczym.

§ 14. W sprawach nieuregulowanych postanowieniami niniejszego statutu obowiązują przepisy dotyczące zakładów budżetowych.

§ 15. Zmiany w postanowieniach niniejszego statutu wymagają uchwały Rady Miejskiej.

§ 16. W uchwale Nr X/149/91 Rady Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański z dnia 11 lutego 1991 r. w sprawie: utworzenia Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodzie Bobrzańskim skreśla się § 2, § 3 i § 4.

§ 17. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego i podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie Bobrzańskim.


Wprowadzono:2006-01-13 14:06:37przezWanda Kwas
Zatwierdzono:2006-01-13 14:07:52przezWanda Kwas

Dziś jest: 2007-02-09 12:35 | Ogólna liczba odwiedzin biuletynu: 548603 | Zobacz statystyki.