www.bip.gov.pl

Urząd Miejski w Nowogrodzie Bobrzańskim

Środa 30.01.2013

Znak sprawy: ZP. 341 – 2/10
 
Dotyczy postępowania przetargowego na budowę remizy wraz z wyposażeniem dla jednostki ratowniczo – gaśniczej OSP w Nowogrodzie Bobrzańskim.
 
Zamawiający informuje, iż od jednego z wykonawców wpłynęły następujące pytania.
 
Zamawiający odpowiedział:
Podstawa prawna żądania dodatkowych informacji w zakresie podwykonawstwa znajduje się w art. 14 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z poźn. zm. – zw. dalej „ustawą”) poprzez odesłanie w tej mierze do Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z art. 6471 § 1 kc w umowie o roboty budowlane, zawartej między inwestorem a wykonawcą (generalnym wykonawcą), strony ustalają zakres robot, które wykonawca będzie wykonywał osobiście lub za pomocą podwykonawców. W związku z tym, iż zawierający umowę z podwykonawcą oraz inwestor i wykonawca ponoszą solidarną odpowiedzialność za zapłatę wynagrodzenia za roboty budowlane wykonane przez podwykonawcę, to podwykonawca może żądać zapłaty za wykonane roboty budowlane od inwestora, jeśli nie otrzymał jej od wykonawcy. Warunkiem jest udzielenie przez inwestora zgody na zawarcie przez wykonawcę umowy podwykonawczej (tak wyrok z dnia 9 III 2007 r. Sądu Najwyższego - Izba Cywilna, sygn. akt V CSK 457/2006). Stąd niewątpliwie oczywistym jest, że zamawiający jako inwestor musi wiedzieć kto i w jakim zakresie uczestniczy w procesie budowlanym w charakterze podwykonawcy, gdyż w przypadku zwłoki wykonawcy z zapłatą będzie zmuszony spełnić świadczenie bezpośrednio do rąk podwykonawcy. Tym samym musi posiadać przynajmniej jego podstawowe dane, takie jak nazwa i adres. W zakresie pytania o zgodę podwykonawcy na pełnienie takiej funkcji – załączenie takiej zgody do oferty jest konieczne, aby zamawiający wiedział, iż podwykonawca rzeczywiście wie o powierzonej mu funkcji oraz zgadza się na zlecenie mu części robot, a wykonawca jednocześnie rzeczywiście dysponuje jego umiejętnościami.
Na marginesie należy zauważyć, iż zgodnie z wyrokiem z dnia 17 X 2008 r. Sądu Najwyższego - Izby Cywilnej sygn. akt I CSK 106/2008 ochroną wynikającą z art. 6471 § 5 kc są objęci zarówno podwykonawcy spełniający swoje usługi na podstawie umowy o roboty budowlane, jak i podwykonawcy spełniający swoje usługi na podstawie umowy o dzieło. Z odwołania się w omawianym przepisie do robot budowlanych wykonanych przez podwykonawcę należy wywieść jedynie wymaganie, aby rezultat świadczenia podwykonawcy spełnionego na podstawie umowy z wykonawcą składał się na obiekt stanowiący przedmiot świadczenia wykonawcy w ramach zawartej z inwestorem umowy o roboty budowlane.
Nie są natomiast umowami o podwykonawstwo w rozumieniu art. 6471 § 5 kc umowy zawierane
przez wykonawcę z dostawcą maszyn i urządzeń potrzebnych do wykonania robot budowlanych, jak też umowy zawierane przez wykonawcę z dostawcą materiałów budowlanych. Tym samym wykonawca, który ewentualnie korzysta z pomocy dostawców maszyn i urządzeń winien takowych wykazać w ofercie jako inne podmioty, na których wiedzy, doświadczeniu i potencjale technicznym może polegać. Wykonawca winien wówczas również przedstawić pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów. Podstawa: nowy art. 26 ust. 2b ustawy.”
 
Należy przede wszystkim wskazać, że regulacje Kodeksu Cywilnego obowiązują w niniejszym postępowaniu tylko w tym zakresie, którego nie reguluje bezpośrednio ustawa PZP. Przytoczony w zapytaniu fragment ustawy (36.4) bezsprzecznie wyznacza zakres informacji, którego może żądać Zamawiający na tym etapie postępowania. Zamawiający bez wątpienia ma rację, co do tego – że w imię „solidarnej odpowiedzialności” ma prawo wiedzieć jaki podwykonawca będzie realizował prace i jaki jest ich zakres – jednakże ta wiedza jest mu niezbędna na etapie realizacji umowy o wykonanie przedmiotu zamówienia nie zaś w trakcie ofertowania. Wspomniane zapisy KC odnoszą się do umów – nie do procedury przetargowej. Z punku widzenia ustawy PZP jest to dokument zbędny, nie ma go również w Rozporządzeniu właściwego Ministra dotyczącego dokumentów i form w jakich mogą być one składane – stąd pytanie o podstawę prawną takiego żądania – które jest niezgodne z ustawą, a tym samym bezprawne.
Wykonawca spełniający samodzielnie warunki doświadczenia oraz zasobów i potencjału ludzkiego wcale nie musi wykazywać, że dysponuje umiejętnościami podwykonawców ale - zgodnie z ustawą – może przewidywać, że pewien zakres robót im powierzy.
Należy precyzyjnie odróżnić w jaki sposób określone są w znowelizowanej ustawie „inny podmiot” (26.2b) oraz podwykonawcy.
Ze względu na powyższe zwracamy się z prośbą o wykreślenie bezprawnych zapisów dotyczących podwykonawców z postępowania i przeniesie ich na właściwy etap procedury realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego.”
 
Zamawiający odpowiadając na powyższe wnioski informuje, iż dokonał ponownej analizy przedmiotowych zapisów i uznał rację pytającego; tym samym dokonuje się modyfikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.) poprzez zmianę treści rozdz. XII i rozdz. XIV pkt 1 ppkt d SIWZ oraz załącznika nr 3. Nowy wzór wykazu podwykonawców  oraz jednolity tekst specyfikacji załącza się do niniejszego pisma.

Zmodyfikowane dokumenty znajdują się pod adresem: http://nowogrodbobrz.ibip.pl/public/?id=146316


DRUKUJ    
 
 

ilość odwiedzin: 683278